Budapest nem használta ki az előnyeit az elmúlt években, ami annak is köszönhető, hogy a városfejlesztés 1998-tól rossz irányba haladt - jelentette ki Tarlós István, a Fidesz-KDNP főpolgármester-jelöltje a konferencián. Szerinte állandó problémák vannak a közlekedéssel, ami részben annak is köszönhető, hogy az útfelújításokat nem összehangolva végzik, részben pedig annak, hogy még mindig nincs megoldva a főváros logisztikai útvonalhálózata.
A visszafejlődést mutatja az is, hogy a központban egymás mellett sorakoznak a bezárt, bedeszkázott üzletek, holott ilyet utoljára az 1956-os forradalom után láttunk a városban - jelentette ki a Fidesz-KDNP jelenlegi frakcióvezetője. Tarlós szerint azokat a lehetőségeket is ki kellene használni, amelyek Budapest földrajzi fekvéséből adódnak, így például könnyen régiós tranzitközpont válhatna a fővárosból.
Hatalomra jutása esetén jelentős változásokat ígért Tarlós István, így például azt is, hogy megfordítják az eddig irányt és Budapest vállalni fogja saját identitását. Ennek keretében többek közt megváltoztatnák a városarculatot, így gondolkodnak új zászló, új szimbólumok, új piktogramok bevezetésében is, de a főpolgármester-jelölt azt sem tartotta kizártnak, hogy a címert is megváltoztatják. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy nem akarnak mindenképpen mindent megváltoztatni, de mérlegelni fogják ezeknek a lehetőségeit.
További céljai közt említette a városigazgatási trendek átalakítását, azt, hogy a főváros komplex befogadóközponttá váljon, illetve az egészségügyi- és hétvégi turizmus erősítését is.
Saját márkát kapna Budapest
A Fidesz jelöltje szerint szükség van a korábbinál jobb internetes marketingre, amivel egyetértett Németh Bálint az AERA Property & Destination ügyvezető igazgatója is. A szakember elmondta, hogy az új imázs kialakítása érdekében nemrég került ki az internetre egy kisfilm Budapestről, melynek immár több mint egymilliós nézettsége van a YouTube-on.
Budapesti reklám - egymillió megtekintés felett
Ez azonban önmagában nem elég, mint ahogy az sem, hogy a főváros nemrég új szlogent kapott - Budapest, City of Sense, azaz az érzékek városa -, hiszen úgynevezett városmárkázásra van szükség. Ilyen volt külföldön példádul az I love New York, a cOPENhagen, vagy az Only-Lyon bevezetése, amelyek szinte kivétel nélkül nagy sikereket arattak.
„A városmárkázás nem csak azt jelenti, hogy jó a kommunikációnk, hiszen amíg egy rossz bort el lehet adni megfelelő marketinggel, egy várost már nem" - emelte ki Németh Bálint. Hogy a külföldi sikereket itthon is folytatni lehessen, szükség van olyan apró lépésekre, amelyek ismertebbé teszik a magyar fővárost. Példaként említette, hogy a nagy nemzetközi szállásfoglaló-rendszerekben csak elvétve találni budapesti hoteleket, ami biztosan nem segíti azt, hogy a külföldi turistáknak egyáltalán az eszükbe jusson idelátogatni.
Előnyök és hátrányok külföldi szemmel
Budapestnek általában véve jó a külföldi megítélése, hiszen számos erőssége van, még ha azt kevésbé is sikerül kihasználni, mint a vetélytársaknak - közölte a konferencián Martin Schaffer, Ausztria piacvezető turisztikai tanácsadó cégének, a Kohl&Partner Viennának a vezető partnere. A szakember összehasonlította Bécs és Budapest elmúlt évekbeli idegenforgalmi statisztikáit, melyekből jól látszott, hogy amíg az osztrák főváros évről-évre több turistát vonz, akik ráadásul egyre több időt töltenek ott, addig a magyar főváros ilyen irányú növekedése megtorpant 2005 táján.
Martin Schaffer szerint Budapestnek számos erőssége van, így például a jó földrajzi elhelyezkedés, az építészeti örökségek, a 12 fürdő, a kongresszusi helyszínek, a régiós vonzerő (Szentendre, Gödöllő), a Duna-part, vagy akár a rengeteg fesztivál. A helyzet ellentmondásossága, hogy éppen ezek az erősségek a gyengeségeink is, hiszen a fürdők állapota innen nyugatabbra a közepes szintet is alig ütik meg, míg a konferenciaturizmust a gyenge infrastruktúra és a nem megfelelő ár-érték arány teszi tönkre - pedig az ilyen eseményekre idelátogatók sokkal több pénzt hajlamosak elkölteni, mint egy „szimpla" turista. Schaffer szerint az is Budapest gyengesége, hogy szezonális város, így például Bécs példáján tanulva, komoly téli programokkal is vonzani kell az idelátogatókat. Ez utóbbi egyébként az osztrák fővárosban akkora siker lett, hogy mostanra a karácsonyi szezon az egyik legerősebb Bécsben.
A szakember a teendők közül kiemelte, hogy a Duna-part fejlesztését, a prioritások mentén kijelölt hosszú távú terveket - melyekhez rövidebb idővolumenű akciótervek is tartoznak -, a fürdőfejlesztést, illetve a nyugati, sikeresebb városoktól átvett jó példák Budapestre szinkronizálását.