Megtorpant a ruházati piac növekedése

Erősödik a ruházati cikkek szervezett kereskedelme, mivel most már boltokra jut a forgalom nagyobbik része mennyiségben is, értékben is. idén először csökkent az utcai árusok és piacok részesedése, állapítja meg a GfK Piackutató Intézet 2003 első félévi FashionScope elnevezésű kutatása.

Az összes ruha és cipő eladásából 29 százalék jutott utcai árusokra és piacokra, miközben tavaly és tavalyelőtt még 36 százalékkal részesedtek a mennyiségi értékesítésből. Értékben 19 százalékot képvisel ez az értékesítési csatorna, a múlt évi első hat hónap 22, és a megelőző 21 százalék után.

Összességében a hazai ruházat és cipő forgalmának növekedése megtorpant. Az első hat hónapban mért 136 milliárd forint 2 százalékos csökkenést jelent az előző év hasonló időszakához képest. A legutóbbi két évben viszont kétszámjegyű növekedést regisztráltak a ruházati cikkeknél. Tavaly az első hat hónapban 139, azelőtt 111, egy évvel korábban pedig 96 milliárd forintot tett ki a ruházati piac forgalma.


A visszaesés egyik fő okát a tavalyi első félév kiemelkedő dinamikájában látja Fogarassy Gabriella, a GfK területvezetője. A lakosság alacsonyabb jövedelmű csoportjai az országgyűlési választásokkal összefüggésben plusz jövedelmeket kaptak, de emelkedett a minimál bér és a köztisztviselők fizetése is. Mindezek hatására magas lett a múlt év első félévi ruházati forgalom, az összehasonlítás alapja az idei évhez képest.

A rendkívüli jövedelmek miatt váratott magára még egy évig a piacok, utcai árusok pozícióvesztése. Ugyanis a többlet-bevételek nagy részéhez éppen azok a háztartások jutottak hozzá, amelyek a szervezetlen kereskedelmi hálózatban szoktak ruhaneműt venni.

Az első félévi negatív trend másik oka az időjárás. Idén a kora tavaszi meleg és a hirtelen jött nyár miatt sok családban elmaradt a tavaszi nagyobb darabok, például átmeneti kabát, dzseki vagy pulóver vásárlása. A kereslet inkább a kisebb holmik felé fordult, amit bizonyít, hogy a felsőruházat forgalma darabszámban nőtt, értékben azonban csökkent.

Az előzetes adatok szerint a második félévben újra fellendülés várható. Így Fogarassy Gabriella 2003-ban összességében növekedésre számít az előző évhez képest, bár a megszokotthoz képest kisebb mértékben.

Mennyiségben az első félév fő trendjei, hogy a felsőruházat eladása már második éve növekszik, az alsóruházati pedig csökken. A cipő és az egyéb kategória stagnál.

Értékben most némileg csökkent a felsőruházat is, az alsóruházat, cipő és a többi kategória lényegében stagnál.

A bolttípusok között mennyiségben a ruházati szaküzlet a legkedveltebb vásárlási helyszín, de a hipermarket komoly versenytárssá nőtte ki magát.

Az összes forgalomból - az eladott darabszámok tekintetében - a ruházati szaküzletekre 18, a hipermarketekre 14 százalék jutott az első félévben. Tavaly január-júniusban ugyanez az arány 17, illetve 10 százalék volt.

Értékben nem fenyegeti veszély a ruházati szaküzletek egyeduralmát, bár piaci részesedésük kis mértékben csökkent. A hipermarket ebben a vonatkozásban alig fejlődik. A bolttípusok szerinti megoszlás szempontjából az értékben mért forgalom immár harmadik éve eléggé kiegyenlítettnek látszik.

Egyelőre a magyar háztartások jövedelmük átlagosan 6 százalékát költik ruházati cikkekre, nyolcadik éve. Ebből az első félévben majdnem 100 millió ruhadarab megvásárlására futotta, összesen 500 millió euró körüli értékben. A hasonló lakosságú Ausztriában ugyanebben az időszakban a forgalom mennyiségben duplája, közel 200 millió darab, értékben pedig a hatszorosát is meghaladja, 3 300 millió euróval. Az EU-csatlakozás után a magyar ruházati piac közelíteni fog az osztrákhoz. Első sorban a vásárlóerő növekedése következtében, ami együtt jár a háztartási kiadásokban a ruházati költés várható magasabb arányával. De magasabb árszínvonal is prognosztizálható, különösen a felsőruházatban.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo