Megtakarítások: váratlan kiadásra, gyerekre, lakásra

Az utóbbi három évben a megtakarítók 40-45 százalékos aránya alig változott, nem így a céljaik. Egyre többen látnak fantáziát az autóban, állapítja meg a GfK negyedéves jelentése.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Főleg a férfiak, diplomások, havi nettó 140 000 forintnál nagyobb jövedelmű háztartásban, illetve vidéki nagyvárosban élők felülreprezentáltak a spórolt pénzzel rendelkezők között. A rendszeresen végzett vizsgálat azt is feltárja, hogy hányan, mire gyűjtik a pénzüket. Legtöbben váratlan kiadásokra (a megkérdezettek 18 százaléka), majd a gyermekek jövője (17%), lakás- vagy ingatlanvásárlás (12%) következik. Nincs konkrét célja 11 százaléknak, majd azután jön a rangsorban a nyugdíjas évekre készülés (8%), autó (7%), utazás és üdülés (6%), nagyobb értékű műszaki cikk vásárlása (4%), továbbá ház- vagy lakásfelújítás (4%). Idősebbek közül viszonylag sokan spórolnak temetésre vagy sírkőre.

A váratlan kiadásokat az átlagosnál nagyobb arányban részesítik előnyben a nők, az 50 felettiek valamint a diplomások. A gyerekek jövője a 30-49 évesek és vidéki nagyvárosiak számára különösen fontos megtakarítási cél. Lakás vagy ingatlan vásárlásánál a 20-29 évesek és a vidéki kisvárosokban élők a legerősebben felülreprezentáltak. A nyugdíjas évek az 50-59 éves korcsoport számára kerülnek előtérbe. Az autót kiemelkedő arányban nevezték meg a férfiak, 40 évesnél fiatalabbak és a legmagasabb jövedelműek. Utazásra, üdülésre kiemelkedő mértékben spórolnak a 30 éven aluliak, illetve a budapestiek.

A megtakarítások leggyakoribb formája továbbra is a forintbetét, a válaszadók kétharmada számára. A készpénz népszerűségét 28 százalékos mutatója igazolja. Harmadik helyen az életbiztosítás áll 15 százalékkal, majd az értékpapír következik 9, és az önkéntes nyugdíjpénztár 7 százalékkal. Öt százaléknál kevesebben említették a devizabetétet, ingatlant és a befektetési alapot. A korábbi évekhez képest a megtakarítással rendelkezők aránya alig változik, hiszen 40-45 százalék között mozog, amegtakarítások fő céljai azonban alaposan megváltoztak az elmúlt időszakban. A három évvel ezelőtti második negyedévi felmérés során szintén a váratlan kiadás szerepelt az első helyen, de akkor még a válaszadók 30 százalékánál. Akkor többen tartották fontosnak a lakás- vagy ingatlan-vásárlást, mint azt, hogy a gyermekek jövőjére tegyenek félre pénzt. Három év alatt jobban előtérbe került az autó, mint fő megtakarítási cél. Az utazásra-üdülésre, illetve a műszaki cikkekre vágyók aránya többé-kevésbé változatlan maradt.

A megtakarítási formák közül a forintbetétet 2000-ben ugyanúgy a válaszadók 65 százaléka választotta, mint idén, a készpénznél is maradt a három évvel ezelőtti 28 százalékos arány, az életbiztosítás is szintén dobogós lett. Valamelyest gyengült a pozíciója a devizabetétnek és az ingatlannak, előtérbe került viszont az egyre népszerűbb befektetési alap.

Véleményvezér

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.
Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát

Dübörög a bevásárlóturizmus, százezer forintot spórolt egy család, hogy olaszban vette a Barilla tésztát 

Nagyot lehet külföldön nyerni, ha jól figyeljük az árakat.
A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek

A védőnők helyzete katasztrofális lett, amióta a kormány gondozása alá kerültek 

Újabb fekélyes terület az egészségügy területén.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo