Megélénkült a ruházati piac

A ruházati cikkek forgalma erős növekedésnek indult tavaly, különösen a második félévben. A háztartások összesen 264 milliárd forintért vásároltak ruhaneműt 2001-ben, szemben az előző évi 221 milliárddal, jelentette be Fogarassy Gabriella, a GfK Piackutató Intézet területvezetője csütörtökön egy ruházati kereskedelmi konferencián Budapesten.

Legnagyobb mértékben a bébiruházat és kiegészítők forgalma növekedett, de meghaladja az átlagot a felső- és munkaruházat, valamint a cipő vásárlása is.
Az eladások növekedésével együtt átalakul a kereskedelem is. Az eladott mennyiséget tekintve egyre nagyobb szerepet játszanak a ruházati szaküzletek és a hipermarketek.

A forgalom értékéből a ruházati szaküzletek közel egyharmaddal részesednek. Ebből a szempontból is viszonylag gyors ütemben nő a hipermarketek piaci részesedése. A tavalyelőtti 5-ről 7 százalékra ment fel, Budapesten azonban már elérte a 10 százalékot 2001-ben.

Az utcai árusok és piacok trendje az eladások mennyiségénél némi csökkenést, értékénél viszont növekedést mutat. Ahol a háztartások kevesebb ruhát vesznek, különösen az ország délkeleti részében, ott az átlagosnál jelentősebb szerepet játszanak a piacok. Budapesten és a dél-nyugati megyékben viszont a piacok alulreprezentáltak a ruházati kereskedelemben.

Dél-nyugaton szembetűnik a szakboltok átlag feletti részesedése a forgalomból. Fogarassy Gabriella a FashionScope nevű kutatásra hivatkozva elmondta, hogy a bolttípusok árszínvonala mind a felső-, mind az alsóruházatnál és a cipőnél is sportüzletekben a legmagasabb. Azután az egyes szegmensek szakboltjai következnek és az áruházak.

A kutatás 2000 háztartásból álló országosan reprezentatív mintára támaszkodik. Mindenütt bevásárlási naplót vezetnek a teljes ruházati költésről úgy, hogy feljegyzik az egyes vásárolt termékek gyártóját, márkáját, specifikumait, mennyiségét, árát is, továbbá a vásárló és felhasználó különböző adatait, a vásárlás idejét és helyét. Az adatokat a GfK piackutatói dolgozzák fel és elemzik.

Összességében a háztartások ruházati beszerzéseinek majdnem minden fontos mutatója nőtt. Egyetlen kivétel a kereskedelem vásárlói hatóköre, amely egyik évről a másikra 87-ről 81 százalékra csökkent. Amíg azonban a vásárló háztartásokban tavalyelőtt átlagosan 20-szor vettek ruhát, addig múlt évben 23-szor. Az egy vásárlásra jutó költés a két évvel ezelőtti 3 300 forint után tavaly 3 800 forint lett. Így a ruhát vásárló magyar háztartások ruhaneműre egyenként átlagosan 86 000 forintot adtak ki tavaly, 28 százalékkal többet, mint azt megelőzően.

A ruhanemű-vásárlás megoszlása a háztartások havi nettó jövedelme szerint azt mutatja, hogy az életszínvonal döntő szerepet játszik a fogyasztásban. Az öt egyenlő nagyságú csoportba sorolt háztartás elemzése alapján ugyanis a következő kép alakul ki:
A legalacsonyabb jövedelmi csoportot alkotó 20 százalékra az összes ruhavásárlásból mindössze 8 százalék jut. Leginkább alsóneműt vesznek. A viszonylag alacsony jövedelműek 19 százalékos rétege az összes ruházati forgalomból 11 százalékkal részesedik.
A középső 20 százaléknyi, közepes jövedelmű háztartás veszi az összes ruhanemű 16 százalékát.
A másik oldalon viszont a magas jövedelemmel rendelkezők teszik ki a háztartások 21 százalékát, ugyanakkor 40 százalékkal részesednek a ruházati forgalomból. Ugyanez az arány a viszonylag magas jövedelműeknél már csak 20, illetve 25 százalék.
A háztartások kiadási szerkezetéből nagyon kis szeletet, mindössze 6 százalékot ölel fel a ruházat, hangzott el a GfK konferenciáján.
Nemzetközi összehasonlításban is igen alacsony nálunk az egy főre jutó ruházati költés. Például mindössze kétharmada a csehországinak, de csak 15 százaléka az osztrák mutatónak.
Ugyanakkor elmondható, hogy bár igen alacsony szintről, de erősen növekszik a magyar ruházati piac.
Az értékesítési szerkezet Magyarországon sajátos képet mutat: Viszonylag alacsony ugyanis a szakkereskedők részesedése, jelentős a piacok szerepe, és fellendül a hipermarketek ruházati forgalma.

Véleményvezér

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek

Magyar Péter nagy találatot vitt be a köztársasági elnöknek 

A köztársasági elnök nyugodtan találkozhat politikusokkal, nem ez dönti el a függetlenségét.
Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát

Több mint 400 százalékos haszonnal árulják a kereskedők a szabolcsi almát 

Nehéz a sorsa az almatermelőknek és a vásárlóknak, bezzeg a kereskedők.
Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében

Hadházy Ákos szerint öt és fél éve tehetetlenkedik az Ügyészség Orbán Viktor fogásza ügyében 

Iszonyúan keresik az igazságot az Ügyészségen, csak nem találják.
Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma

Rekordot döntött a külföldieknek kiadott magyarországi tartózkodási engedélyek száma 

Több tízezer ázsiai érkezett Magyarországra egyetlen év alatt.
Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek

Elképesztően nagy minimálbér-emelést terveznek 

Jön az ezer euró feletti minimálbér.
Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború

Újabb fordulóponthoz érkezett az ukrajnai háború 

Egyre durvul a háború.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo