37 850 ember megkérdezésével készítette el a Reader’s Digest a múlt év végén a Megbízható Európai Márkák 2002 című (European Trusted Brands Survey 2002) fogyasztói felmérést - reprezentatív mintavétel segítségével -, amelynek során a márkákkal és intézményekkel szemben tanúsított fogyasztói viselkedéseket vizsgálták. A válaszolóknak 30 termékkategóriában kellett megnevezniük az általuk legmegbízhatóbbnak tartott márkákat, és 15 intézményt valamint szervezetet kellett osztályozniuk annak megfelelően, hogy mennyire bíznak bennük. Ezenkívül saját magukat is értékelniük kellett. Természetesen más és más kép alakult ki a vizsgált 18 európai országban.
Eszerint a magyarok körében a mobiltelefonok közül a Nokia a legmegbízhatóbb márka, a bankok közül az OTP és a Posta a legmegbízhatóbb szervezet. A legmegbízhatóbbnak ítélt autó az Opel, a vitaminok kategóriájában a Centrum, az internetszolgáltatók között az Axelero, a mosóporok között az Ariel, a kozmetikai szereknél/bőrápolási termékeknél a Nivea, a háztartási kisgépek közül a Moulinex, míg a személyi számítógépeknél az IBM volt a nyertes. Hazánkra jellemző kategóriákban a Győri Keksz termékei bizonyultak a legkedveltebb rágcsálnivalónak, a mobiltelefon szolgáltatók között a Westel szolgáltatásai a legmegbízhatóbbnak, és az Amstel a legkeresettebb sör.
A felmérés szerint a magyarok meglehetősen „komolyan veszik magukat”. És Magyarországon találjuk a legmagasabb százalékban azokat az embereket, akik elégedetlenek, a németek a legcsaládorientáltabbak, a svédek és a svájciak a legoptimistábbak.
A házasság a legfontosabb intézmény a magyar lakosság többsége számára: 71 százalékuk válaszolt úgy, hogy „bízik” benne. Több mint a válaszadók fele (56 százalék) „nem nagyon bízik” a nemzetközi szervezetekben. A rendőrséget a magyarok 40 százaléka találta megbízhatónak, ami 20%-kal az európai átlag alatt van. Franciaországhoz és Olaszországhoz hasonlóan, a magyarok is a szakszervezetekben bíznak a legkevésbé: mindössze 2 százalékuk válaszolt úgy, hogy „nagyon bízik benne”.
A személyiség
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a legtöbb európai családközpontúnak, optimistának és aktívnak tartja magát. A franciák szerint ők a legglobálisabb gondolkodásúak, a finnek a legalkalmazkodóbbak, a portugálok a legcsaládcentrikusabbnak, és az oroszok a legpesszimistábbnak ítélték magukat.
A márkák
A felmérés szerint több termékcsoportban, például a légitársaságoknál, a bankoknál, vagy az utazási irodáknál az európaiak sokkal jobban bíznak a hazai cégekben, mint a külföldiekben. A többi területen azonban a világmárkáknak sikerült ledönteni a földrajzi és kulturális határokat. Így számos országban győzhetett például a Nokia (mobiltelefonok), a Sony (hifi/audio), a Canon (fényképezőgépek), a Colgate (fogkrémek), az Ariel (mosóporok), és az IBM (személyi számítógépek).
Az is kiderült, hogy a fogyasztók nem nagyon ismerik az internetet. Csak minden harmadik válaszoló (37 százalék) tudott megnevezni egy internetes céget, amelyet ismer. Az American Online (AOL) Nagy-Britanniában és Németországban győzött, míg a többi ország különböző más cégeket nevezett meg.
Az intézmények
A felmérésben részt vevő 18 országból 17-ben az emberek „nagyon bíznak” a házasságban. A kivételt Finnország jelenti, ahol a rádió iránt nagyobb a bizalom.
Minden országban a szakszervezetek, nemzeti kormányok, magazinok és multinacionális cégek iránt a legkevesebb a bizalom. Belgiumban az egyház lett az utolsó, Hollandiában a tömegközlekedés és Oroszországban a rendőrség.
Mind a 18 országban alacsony a bizalom a kormányok politikája iránt. A lakosság 43 százaléka az oktatási rendszerben bízik leginkább. A munkaügyben egyedül a hollandok bíznak, az idősek állami gondozásában pedig csak a csehek. Nagy Britanniában a bizalom egyenletesen oszlott meg az egészségügyi szolgáltatások, a munkaügy, a jóléti politika és oktatás között.
Az európaiak 73 százaléka „nem sok/egyáltalán nem” bízik az idősek állami gondozásában, amely kilenc országban került a lista aljára. A magyarok 78 százaléka nem bízik a szociálpolitikában.
A 14 felsorolt szakmából az európaiak 89 százaléka a pilóták iránt viseltetik a legnagyobb bizalommal. Magyarországon a gyógyszerészek kerültek első helyre, Nagy Britanniában az ápolónők és Franciaországban a pilóták és az ápolónők osztották meg az első helyet.
Tizenhárom országban az emberek 84 százaléka nem bízik a politikusokban. Őket követi az ingatlanügynökök iránti bizalmatlanság (74%), és harmadiknak az autókereskedői szakma alacsony presztízse. Belgiumban, Németországban és Svájcban végzett utolsó helyen az ingatlanügynöki foglalkozás, míg Hollandiában és Nagy Britanniában az autókereskedők kerültek a lista végére. Magyarországon az emberek 90 százaléka nem bízik a politikusokban.
Kapcsolódó grafikonok
Megbízható márkák (európai felmérés)
A magyarok leginkább gyógyszerészeikben, pilótáikban bíznak, valamint továbbra is ragaszkodnak a házasság intézményéhez és Nokia mobiltelefonjukhoz – derül ki a Megbízható Márkák (Trusted Brands) című tanulmányból.
Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?
Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!
2025. április 22. 15:30
Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja
A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.