Megállíthatatlan Ázsia

Mozgalmas évet zárt 2004-ben a világ legnagyobb iparága: világszerte több autót adtak el, mint egy évvel korábban, a japán Toyota "hivatalosan" is bejelentette, hogy a világelső General Motors helyére tör, a Mercedes pedig majdnem veszteséges lett. Mindenki az emelkedő olajárra és a gyengülő dollárra panaszkodott. Az európai nagy autógyártók piaci térvesztése egyre látványosabb, miközben az ázsiai versenytársak modelljei mind népszerűbbek. Kína egyrészt a legizgalmasabban növekvő piac, így a gyártók nagy reménysége, viszont óriási nyersanyag-éhsége miatt az autóiparban oly fontos acél árát egyre jobban drágítja.

Tavaly 49,2 millió személygépkocsi készült világszerte, ami 2,2 százalékkal több, mint 2003-ban. Az utóbbi évek csökkenő tendenciája után az ágazat szakértői még a mindössze 2 százalék körüli javulást is óriási sikerként könyvelik el, hiszen az év első felének kiábrándító eladásai statisztikái láttán igen rossz évre számítottak.

Európai éllovasok

Európában tavaly 2003-hoz viszonyítva 2,1 százalékkal több, azaz 14,5 millió új személyautót adtak el. Az eladási lista élén 18 százalékkal továbbra is a Volkswagen áll: egész évben 1,5, decemberben 8,9 százalékkal többet adott el az egy évvel azelőttihez képest. A folytatás már nem ennyire rózsás: a német járműipari cégek vezetői szerint 1991 óta a leggyengébb évet kezdték 2005-ben, bár ennek ellenére az ágazati szakértők az év egészére csekély fellendülést várnak. A második európai a PSA-Peugeot Citroen márkacsoport, amelynek piaci részesedése 14 százalékos volt az év végén. Harmadik a Ford (11,2), negyedik a Renault (10,3), ötödik a General Motors (9,6), hatodik a pedig a DaimlerChrysler (6,3) a sorban. A második legnagyobb francia autóipari vállalat, a Renault 72 százalékkal, 2,4 milliárd euróra növelte működési eredményét a felfelé ívelő Európán kívüli értékesítésének köszönhetően. Adózás utáni nyeresége- a japán Nissanban lévő részesedését is beleértve - 43 százalékkal 3,5 milliárd euróra emelkedett.

Keletről fúj a szél

Noha a világtermelés minden évben növekszik, az európai gyártók egyre nehezebb bírják a küzdelmet: fokozatos piaci térvesztésüket többen a lanyhuló kereslettel, illetve a növekvő termelési költségekkel magyarázzák.

A világ másik részén nincs ok panaszra, például Kínában az autóipar termelése egy év alatt 15, az autóállomány 22 százalékkal nőtt. Az ázsiai óriás hatása azonban nemcsak a jármű-, hanem az acéliparra is igen komoly: alapanyagárai ugyanis folyamatosan emelkednek.

A keleti gyártók térnyeréséről árulkodnak az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai is. Míg tavaly szinte minden európai cég piaci részesedése csökkent, addig az ázsiaiak közül majd mindegyiké nőtt. A japán Toyota tavaly már a világ második legnagyobb autógyártójává lépett elő, és az európai eladások 5 százalékát jegyzi (a japán autók együtt immár a piac 13,1 százalékát uralják). A tavaly szintén rekordmagasságba ugrott, 4,2 százalékot elérő dél-koreaiakkal az ázsiai gyártók Európa autópiacának 17,3 százalékát adják, amivel már csak alig maradnak el a még mindig legnagyobb, de fokozatosan visszaszoruló, 18,1 százalékos VW csoporttól.

Nagyra törő célok

A világ legértékesebb autógyártója, a Toyota képviselői több fórumon is bejelentették, hogy céljuk a legnagyobb, a General Motors megelőzése. (Személyautóból már most is többet gyárt, mint riválisa). A grandiózus terv nem is olyan nagyra törő: az Ázsiában piacvezető gyártó tavaly először adott el 2 millió járművet az Egyesült Államokban, európai részaránya pedig 5 százalékos.

A Nissan kivételével minden japán márka növelni tudta eladásait, ám ennél is meglepőbb a kistigrisek között Dél-Korea megugrása. Elképesztő eladási eredményekkel a Hyundai 21, a Kia 44, a Daewoo pedig 19 százalékos növekedést ért el tavaly. Különösen a Hyundai sikere látványos, amely a hozzá tartozó Kiával együtt a világ hetedik legnagyobb autógyártója. Valószínűleg a kitartó márkanévépítésnek köszönheti azt is a vállalat, hogy az Egyesült Államokban a vásárlók a legkedveltebb és a legmegbízhatóbb márkák sorában a Toyota mögött a második helyre rangsorolták (a Hondával együtt), megelőzve ezzel a Mercedest.

A nyugat-európai autógyárak termelékenysége Japánhoz vagy Dél-Koreához viszonyítva 30 százalékkal gyengébb. A trend megállítása érdekében az Európai Unió CARS 21 elnevezéssel szakértői munkacsoportot hozott létre. A csoport fő feladata, hogy olyan ajánlásokat dolgozzon ki az Európai Bizottság számára, amelyekkel az európai autógyártás versenyképessége ismét növekedni tud.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo