Megállíthatatlan Ázsia

Mozgalmas évet zárt 2004-ben a világ legnagyobb iparága: világszerte több autót adtak el, mint egy évvel korábban, a japán Toyota "hivatalosan" is bejelentette, hogy a világelső General Motors helyére tör, a Mercedes pedig majdnem veszteséges lett. Mindenki az emelkedő olajárra és a gyengülő dollárra panaszkodott. Az európai nagy autógyártók piaci térvesztése egyre látványosabb, miközben az ázsiai versenytársak modelljei mind népszerűbbek. Kína egyrészt a legizgalmasabban növekvő piac, így a gyártók nagy reménysége, viszont óriási nyersanyag-éhsége miatt az autóiparban oly fontos acél árát egyre jobban drágítja.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tavaly 49,2 millió személygépkocsi készült világszerte, ami 2,2 százalékkal több, mint 2003-ban. Az utóbbi évek csökkenő tendenciája után az ágazat szakértői még a mindössze 2 százalék körüli javulást is óriási sikerként könyvelik el, hiszen az év első felének kiábrándító eladásai statisztikái láttán igen rossz évre számítottak.

Európai éllovasok

Európában tavaly 2003-hoz viszonyítva 2,1 százalékkal több, azaz 14,5 millió új személyautót adtak el. Az eladási lista élén 18 százalékkal továbbra is a Volkswagen áll: egész évben 1,5, decemberben 8,9 százalékkal többet adott el az egy évvel azelőttihez képest. A folytatás már nem ennyire rózsás: a német járműipari cégek vezetői szerint 1991 óta a leggyengébb évet kezdték 2005-ben, bár ennek ellenére az ágazati szakértők az év egészére csekély fellendülést várnak. A második európai a PSA-Peugeot Citroen márkacsoport, amelynek piaci részesedése 14 százalékos volt az év végén. Harmadik a Ford (11,2), negyedik a Renault (10,3), ötödik a General Motors (9,6), hatodik a pedig a DaimlerChrysler (6,3) a sorban. A második legnagyobb francia autóipari vállalat, a Renault 72 százalékkal, 2,4 milliárd euróra növelte működési eredményét a felfelé ívelő Európán kívüli értékesítésének köszönhetően. Adózás utáni nyeresége- a japán Nissanban lévő részesedését is beleértve - 43 százalékkal 3,5 milliárd euróra emelkedett.

Keletről fúj a szél

Noha a világtermelés minden évben növekszik, az európai gyártók egyre nehezebb bírják a küzdelmet: fokozatos piaci térvesztésüket többen a lanyhuló kereslettel, illetve a növekvő termelési költségekkel magyarázzák.

A világ másik részén nincs ok panaszra, például Kínában az autóipar termelése egy év alatt 15, az autóállomány 22 százalékkal nőtt. Az ázsiai óriás hatása azonban nemcsak a jármű-, hanem az acéliparra is igen komoly: alapanyagárai ugyanis folyamatosan emelkednek.

A keleti gyártók térnyeréséről árulkodnak az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai is. Míg tavaly szinte minden európai cég piaci részesedése csökkent, addig az ázsiaiak közül majd mindegyiké nőtt. A japán Toyota tavaly már a világ második legnagyobb autógyártójává lépett elő, és az európai eladások 5 százalékát jegyzi (a japán autók együtt immár a piac 13,1 százalékát uralják). A tavaly szintén rekordmagasságba ugrott, 4,2 százalékot elérő dél-koreaiakkal az ázsiai gyártók Európa autópiacának 17,3 százalékát adják, amivel már csak alig maradnak el a még mindig legnagyobb, de fokozatosan visszaszoruló, 18,1 százalékos VW csoporttól.

Nagyra törő célok

A világ legértékesebb autógyártója, a Toyota képviselői több fórumon is bejelentették, hogy céljuk a legnagyobb, a General Motors megelőzése. (Személyautóból már most is többet gyárt, mint riválisa). A grandiózus terv nem is olyan nagyra törő: az Ázsiában piacvezető gyártó tavaly először adott el 2 millió járművet az Egyesült Államokban, európai részaránya pedig 5 százalékos.

A Nissan kivételével minden japán márka növelni tudta eladásait, ám ennél is meglepőbb a kistigrisek között Dél-Korea megugrása. Elképesztő eladási eredményekkel a Hyundai 21, a Kia 44, a Daewoo pedig 19 százalékos növekedést ért el tavaly. Különösen a Hyundai sikere látványos, amely a hozzá tartozó Kiával együtt a világ hetedik legnagyobb autógyártója. Valószínűleg a kitartó márkanévépítésnek köszönheti azt is a vállalat, hogy az Egyesült Államokban a vásárlók a legkedveltebb és a legmegbízhatóbb márkák sorában a Toyota mögött a második helyre rangsorolták (a Hondával együtt), megelőzve ezzel a Mercedest.

A nyugat-európai autógyárak termelékenysége Japánhoz vagy Dél-Koreához viszonyítva 30 százalékkal gyengébb. A trend megállítása érdekében az Európai Unió CARS 21 elnevezéssel szakértői munkacsoportot hozott létre. A csoport fő feladata, hogy olyan ajánlásokat dolgozzon ki az Európai Bizottság számára, amelyekkel az európai autógyártás versenyképessége ismét növekedni tud.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo