Még mindig a kis bolt vezet és fő szempont az ár

Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül legfontosabb az árszínvonal és az áruk frissessége, minősége. Utána következik a választék, továbbá az udvarias és gyors kiszolgálás. Többek között ezt állapítja meg a GfK Piackutató Intézet új felmérése a vásárlási szokásokról, a fogyasztók véleménye alapján.

Legkevésbé lényeges a boltválasztásnál általában a magyar vevők számára a lehetőség a bankkártyás fizetésre, az üzlet parkolójának mérete. Meglepő módon a szolgáltatásokat, akciókat és promóciókat is alacsonyan értékelik a fogyasztók.
A háztartásokat fontos szempontokból reprezentálja az a vásárlásokért felelős 1000 személy, zömében háziasszony, akit a GfK megbízottai személyesen kérdeztek meg vásárlási szokásaikról. A 2003 őszén végzett felmérés eredményeit összegző Shopping Monitor című tanulmány idén ötödször jelent meg. A kutatás célja feltárni a vásárlási szokásokat, ahogyan azokat a fogyasztók látják.
A háziasszonyok legnagyobb része még mindig kis boltban költi el a legtöbbet élelmiszerre. Második helyen a hipermarket áll, majd a diszkont következik és a szupermarket.
A kis bolt a fő bevásárló hely a megkérdezettek 34 százaléka számára. Kiemelkednek közülük a havi nettó 40 000 forintnál kisebb jövedelmű háztartásban, továbbá a 20 000 lakosúnál kisebb településen élők.
A hipermarketet jelölte meg legkedveltebb bolttípusa gyanánt a válaszadók 29 százaléka. Főleg 40 év alatt, havi 120 000 forint nettó jövedelem feletti háztartásokban, illetve Budapesten és Pest megyében adják ki hipermarketben élelmiszerre a legtöbb pénzt.
A diszkontot tartja fő bevásárló helynek a háziasszonyok 21%-a. Köztük legna-gyobb arányban a 60 év felettiek és a budapestiek. Ennél a bolttípusnál a döntés gyakran nem a vevőkön múlik, hanem azon, hogy működik-e a lakóhelyük közelében diszkont.
Szupermarketben adja ki élelmiszerre a legtöbbet a háziasszonyok 11 százaléka. Szintén a budapestiek és a diplomások körében nagyon népszerű ez a bolttípus.
Megjegyzendő, hogy a bolttípusok kedveltsége véleményeken alapul, és nem a piaci részesedéseket tükrözi, hanem a vásárlási szokásokat.
Hipermarketben leggyakrabban vásárolt termékek a mosó- és tisztítószereken kívül az alapvető élelmiszerek, mint például a liszt és a cukor.
Szupermarketben a mosó- és tisztítószerek mellett leggyakrabban említették a teát és a kávét.
Kis boltban veszik leggyakrabban a tejet és a tejterméket, a friss kenyeret és a péksüteményt.
A diszkontban legtöbbször vásárolt kategória az alapvető élelmiszer a teával és a kávéval együtt.
A szaküzletek jelentősége általában csökken. Friss húst, továbbá zöldséget és gyümölcsöt azonban még mindig sokszor vesznek hentesnél, illetve zöldségesnél.
Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül az árszínvonalat tartják legfontosabbnak a havi 40 000 forintnál kisebb nettó jövedelmű háztartásban élők.
Az áru frissessége és minősége különösen Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint az 50 000 lakosúnál nagyobb vidéki városokban számít.
A választékot legnagyobb mértékben a havi 80 000-120 000 forint közti jövedelemmel rendelkező háztartásokban élők számára fontos.

Véleményvezér

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.
Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök

Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök 

Ezt a kritikát nem teszi zsebre a köztársasági elnök.
A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb 

A magyar egészségügy bizonyítványa a leggyengébb.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo