Még kedvelik a régiót a német befektetők

Közép- és Kelet-Európa gazdasági helyzetét német és külföldi beruházók idén valamelyest visszafogottabban ítélték meg, mint 2011-ben, saját üzletmenetüket tekintve azonban derűlátóak a vállalatok. Többek között ez derül ki a német külkereskedelmi kamarák kezdeményezésére 15 közép- és kelet-európai országban végzett vállalati felmérésből. A CEE Investment Climate Survey 2012 rangsorában Magyarország a 13. Ez a helyezés három pozícióval rosszabb az egy évvel korábbinál.

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A közép- és kelet-európai térség (KKE) ma már nem csupán átlagon felüli növekedést biztosító felvevőpiac, hanem vonzó befektetési célpont is. A régió jelenleg az európai átlagnál gyorsabb gazdasági növekedést mutat fel. A térség országai a teljes német kivitel hatodát veszik fel, és ide irányult az összes német külföldi beruházások 10 százaléka.


A német külkereskedelmi kamarák kezdeményezésére már 7. alkalommal elvégzett konjunktúrafelmérés azt igazolja, hogy az egyes országokra jellemző üzleti hangulatot alapvetően két tényező határozza meg: egyrészt az adott ország gazdasági helyzete és a vállalatok üzleti várakozásai, másrészt pedig a gazdaságpolitika által meghatározott általános jogi, szabályozási feltételrendszer. Mindkét területen számos hasonlóság mutatkozik a megvizsgált 15 ország között, de vannak egyedi sajátosságok is.

A vállalatok többsége kitartana jelenlegi telephelye mellett 

A felmérés szerint a megkérdezett vállalatok összességében elégedettek külpiaci tevékenységük eredményeivel. Régiós átlagban öt vállalat közül négy ma ismét a jelenlegi országba vinné beruházását, ez az arány az elmúlt évek során alig változott. A „kötődés" a lengyelországi leányvállalatoknál a legnagyobb, de még a gyengébb azonosulást mutató országokban is közel 70 százalékos az arány.

Derűlátás a saját üzlet tekintetében - Aggódnak a nemzetgazdasági kilátások miatt 

Az adott ország jelenlegi gazdasági helyzetét a legtöbb vállalat inkább rossznak ítéli meg, és 2012-re is több vállalat számít a gazdasági helyzet romlására, mint javulására. Ennek ellenére bizakodóak a saját üzletmenet tekintetében. A válaszadók többsége szinte minden országban magasabb árbevételre, kivitelre és eredményre számít, a tavalyi felméréshez viszonyítva a várakozások csak csekély mértékben romlottak.

Pozitív beruházási és foglalkoztatási egyenleg

A kedvező üzleti várakozások tükröződnek a beruházási és foglalkoztatási hajlandóságban is. A legtöbb országban a létszámbővítést tervező cégek száma meghaladja a létszámcsökkentést fontolgatókét, a beruházási tervek esetében is pozitív a válaszok egyenlege.

Az elemzés azt is kimutatja, hogy a saját üzleti kilátások jóval nagyobb mértékben befolyásolják a beruházási hajlandóságot, mint az olyan keretfeltételek mint pl. az adók vagy az állami támogatások.

Hiányszakmák Magyarországon
A Manpower munkaerő-piaci szolgáltató éves tehetség felmérése szerint Magyarországon a cégek több mint ötödének jelent súlyos gondot a szakemberhiány. A legnehezebben a gépkezelői és a mérnöki állásokra találnak munkaerőt a cégek, de a jó sofőr és könyvelő is hiánycikknek számít.

Versenyelőnyt biztosítanak a munkaerőpiaci adottságok 

A térség összes országában az üzleti környezet legkedvezőbbnek ítélt összetevője a munkaerő-potenciál, azaz a munkatermelékenységnek, a  dolgozók képzettségének és költségének megfelelő aránya. Így a munkaerő-potenciál a térség egyik legfontosabb versenyelőnyének tekinthető. Figyelmeztető jel, hogy több országban fokozódó szakemberhiánnyal szembesülnek a vállalatok.

Hiányosságok a gazdaságpolitikai feltételrendszerben

A korrupció, a gazdaságpolitika kiszámíthatósága, a jogbiztonság és a közbeszerzések átláthatósága tekintetében a vállalatok széles köre elégedetlenségének adott hangot a felmérésben, ezeken a területeken sokszor a tavalyinál is kritikusabb válaszokat adtak a résztvevők. A felmérés szerint az üzleti környezeten leginkább e gazdaságpolitikai hiányosságok felszámolásával lehetne javítani régiószerte. 


CEE Investment Climate Survey 2012 rangsora

Országrangsor a befektetési környezet szerint

Az, hogy egy-egy vállalat számára melyik ország kínálja a legalkalmasabb üzleti feltételeket, számos egyedi tényezőtől függ, legfőképpen az ágazattól és a beruházási motívumtól. A 15 ország átlagában a vállalatvezetők ismét Csehországnak tulajdonították a legvonzóbb befektetési környezetet a térségben, megelőzve Lengyelországot és Szlovákiát.  

Magyarország a 2012-es rangsorban a 13. Ez a helyezés három pozícióval rosszabb az egy évvel korábbinál.

Véleményvezér

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon

Magyar Péter szerint már nincs is rezsicsökkentés Magyarországon 

Magyar Péter és a kormánytagok most Európa színe-java előtt vívnak egymással.
Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell

Fotóalbumot készített Hadházy Ákos a magyar kórházi kosztokról, ezt látni kell 

Nem finom, de legalább nem is gusztusos.
Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el

Véget ért az amerikai dokkmunkások sztrájkja, hatalmas sikert értek el 

A logisztikai költségek tovább nőnek.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A folyamatos kormányzati sikerpropaganda mellett csak a számok ne lennének.
Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen

Vádat emeltek a new yorki polgármester ellen 

Ingyen utazásokat és hotelszámlákat vizsgálnak.
Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték

Az izraeli titkosszolgálat professzionálisan működik Iránban, mind a 180 ballisztikus rakétát leszedték 

Az izraeli miniszterelnök megígérte az irániaknak, hogy hamarosan megszabadítják elnyomóitoktól.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo