Már a mindennapokban is érződik Japán és Dél-Korea kereskedelmi háborúja

Japán azzal vádolja Dél-Koreát, hogy nem akadályozza meg katonai szempontból kényes technológiák továbbadását harmadik országokba, akár Észak-Koreába. A világháború örökségével kapcsolatos lépés drámaian visszavetette a két ország kereskedelmét és idegenforgalmát.

Tokió július 1-jén külön engedélyhez kötötte a félvezető-gyártáshoz szükséges, a Samsung és más dél-koreai cégek által is használt vegyi anyagok kivitelét. Szöul tiltakozott, ám a japán kormány ismételten hangoztatta: bizonyítékai vannak rá, hogy Dél-Korea nem tett megfelelő biztonsági intézkedéseket annak megakadályozására, hogy ezek a anyagok tovább kerüljenek. Sajtójelentések azok között említik Észak-Koreát is, de az ügyről beszámoló Foreign Policy értesülése szerint közép-keleti országokról van szó. Japán részről ismételten felvetették: hónapok óta kérik a dél-koreai felet, vitassák meg a kérdést, kezdeményezésüket azonban elutasították.

Kép: Pixabay

Szöul tagadja a vádat és határozottan elítélte a japán lépéseket. Az ország a Világkereskedelmi Szervezet és az ENSZ elé kívánja vinni az ügyet, hiszen az utóbbi felügyeli az Észak-Korea elleni szankciókat. Dél-Korea ugyanakkor széles körű bojkottot hirdetett japán fogyasztási cikkek ellen és rengetegen mondták le Japánba tervezett utazásukat.

A viszály mögött a 2. világháború idején a japán megszállók általó dolgoztatott koreai kényszermunkások ügye áll. Tokiót felháborította, amikor a dél-koreai kormány engedélyezte, hogy

Trump téved: a kereskedelmi háborúk nem jók és nehéz őket megnyerni
A piacoknak ezúttal igazuk van. Az amerikai–kínai viszony alakulása valahogy ijesztően emlékeztet 1914 nyarára, írja vezércikkében a brit The Guardian.
az érintettek kártérítésért pereljék az egykori megszállókat. Azzal érvelnek, hogy az 1965-ös egyezmény alapján, amellyel helyreállították a két ország közötti kapcsolatokat, Japán 500 millió dolláros kártérítést fizetett, ami fedezte ezeket az igényeket. A japán kormányhoz közel álló források szerint Abe Sinzo kormányfő lehetőséget keresett az ügyben való nyomásgyakorlásra s így esett a választás a kereskedelemre.
Nem világos azonban, hogy a japánok felmérték-e a kereskedelmi háború következményeit.
A japán Uniqlo ruházati bolthálózat csaknem 30 százalékos visszaesést tapasztalt több mint 180 ottani üzletében. Míg korábban a japán volt a legnépszerűbb külföldi sör, most az Asahi és társai nagy visszaesést tapasztalnak a rendelésekben. Dél-Korea vezeti a japán idegenforgalmi mérleget, tavaly 7.5 millió turista járt ott, de számuk most 50 százalékkal visszaesett. A két ország kereskedelmi mérlege tavaly 20 milliárd dollár japán többletet mutatott,és Szöul most bejelentette: külön alapot állítanak fel a japán importtól való függőség csökkentésére. Az amerikai kormány érdekében tartja a viszály rendezését, de próbálkozásai eddig nem vezettek eredményre.

Véleményvezér

Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika

Teljes csőd az eddigi magyar energiapolitika 

A hintapolitika miatt belassult Orbán-kormány nem nagyon tud gyorsan reagálni a váratlan fejleményekre.
Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban

Leteszek két és félmillió forintot és soron kívül már meg is operálnak az egyik állami kórházban 

Ez már döfi, a szó átvitt és valódi értelmében.
Politikai kockázatokat látnak az elemzők a Mol körül, ez a durva leminősítés oka

Politikai kockázatokat látnak az elemzők a Mol körül, ez a durva leminősítés oka 

2021 és 2023 között a teljes behozatal 58 százalékáról 77 százalékra nőtt az Oroszországból származó magyar kőolajimport.
Hadházy Ákos félmillió forintos fantomszámlát talált, amit egy Uzsoki Kórházban végzett kezelés után adtak

Hadházy Ákos félmillió forintos fantomszámlát talált, amit egy Uzsoki Kórházban végzett kezelés után adtak 

A félmilliós számla egy 83 fős nógrádi kis faluból érkezett.
Bese Gergő a boldogságos Szűzanyával halad Jézus felé

Bese Gergő a boldogságos Szűzanyával halad Jézus felé 

Bese Gergő elmondása szerint nehéz napokon van túl.
Furfangos ötlettel állt elő Magyar Péter

Furfangos ötlettel állt elő Magyar Péter 

Izgalmas adatvédelmi harcnak nézünk elébe.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo