Már a mindennapokban is érződik Japán és Dél-Korea kereskedelmi háborúja

Japán azzal vádolja Dél-Koreát, hogy nem akadályozza meg katonai szempontból kényes technológiák továbbadását harmadik országokba, akár Észak-Koreába. A világháború örökségével kapcsolatos lépés drámaian visszavetette a két ország kereskedelmét és idegenforgalmát.

Tokió július 1-jén külön engedélyhez kötötte a félvezető-gyártáshoz szükséges, a Samsung és más dél-koreai cégek által is használt vegyi anyagok kivitelét. Szöul tiltakozott, ám a japán kormány ismételten hangoztatta: bizonyítékai vannak rá, hogy Dél-Korea nem tett megfelelő biztonsági intézkedéseket annak megakadályozására, hogy ezek a anyagok tovább kerüljenek. Sajtójelentések azok között említik Észak-Koreát is, de az ügyről beszámoló Foreign Policy értesülése szerint közép-keleti országokról van szó. Japán részről ismételten felvetették: hónapok óta kérik a dél-koreai felet, vitassák meg a kérdést, kezdeményezésüket azonban elutasították.

Kép: Pixabay

Szöul tagadja a vádat és határozottan elítélte a japán lépéseket. Az ország a Világkereskedelmi Szervezet és az ENSZ elé kívánja vinni az ügyet, hiszen az utóbbi felügyeli az Észak-Korea elleni szankciókat. Dél-Korea ugyanakkor széles körű bojkottot hirdetett japán fogyasztási cikkek ellen és rengetegen mondták le Japánba tervezett utazásukat.

A viszály mögött a 2. világháború idején a japán megszállók általó dolgoztatott koreai kényszermunkások ügye áll. Tokiót felháborította, amikor a dél-koreai kormány engedélyezte, hogy

Trump téved: a kereskedelmi háborúk nem jók és nehéz őket megnyerni
A piacoknak ezúttal igazuk van. Az amerikai–kínai viszony alakulása valahogy ijesztően emlékeztet 1914 nyarára, írja vezércikkében a brit The Guardian.
az érintettek kártérítésért pereljék az egykori megszállókat. Azzal érvelnek, hogy az 1965-ös egyezmény alapján, amellyel helyreállították a két ország közötti kapcsolatokat, Japán 500 millió dolláros kártérítést fizetett, ami fedezte ezeket az igényeket. A japán kormányhoz közel álló források szerint Abe Sinzo kormányfő lehetőséget keresett az ügyben való nyomásgyakorlásra s így esett a választás a kereskedelemre.
Nem világos azonban, hogy a japánok felmérték-e a kereskedelmi háború következményeit.
A japán Uniqlo ruházati bolthálózat csaknem 30 százalékos visszaesést tapasztalt több mint 180 ottani üzletében. Míg korábban a japán volt a legnépszerűbb külföldi sör, most az Asahi és társai nagy visszaesést tapasztalnak a rendelésekben. Dél-Korea vezeti a japán idegenforgalmi mérleget, tavaly 7.5 millió turista járt ott, de számuk most 50 százalékkal visszaesett. A két ország kereskedelmi mérlege tavaly 20 milliárd dollár japán többletet mutatott,és Szöul most bejelentette: külön alapot állítanak fel a japán importtól való függőség csökkentésére. Az amerikai kormány érdekében tartja a viszály rendezését, de próbálkozásai eddig nem vezettek eredményre.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo