Magyarországnak nem is kéne rohannia?

Az euró tízéves születésnapja alkalmából az Európai Bizottság megbízásából számos tanulmány készült, hogy a közös európai fizetőeszköz eddigi életútját feltárja. Bár az elemzések általában pozitív képet festenek pályafutásáról, és optimistán tekintenek a jövő elé, egyes közgazdasági elemzők mégis kétségeiknek adnak hangot a közös valuta szerepével kapcsolatosan.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Májusban volt tíz éve, hogy az unió döntéshozói úgy látták, eljött az idő az Európai Monetáris Unió - azaz a közösség végső fejlődési fázisa - létrehozására. Ekkor dőlt el a közös fizetőeszközt elsőként bevezető 11 ország névsora, és véglegesítették az érmék technikai paramétereit is. 2002-ben, amikor készpénzként forgalomba került, 12 országban - időközben ugyanis Görögország is csatlakozott a csapathoz - váltotta le az addigi nemzeti valutát az euró, majd 2007-től Szlovéniában, 2008-tól pedig Cipruson és Máltán is. Ma 15 állam tagja az eurózónának, és az Európai Bizottság és a Pénzügyminiszterek Tanácsának legutóbbi döntése szerint 2009-től akár Szlovákia is csatlakozhat a körhöz.

Elvileg kötelező

Az 1992-ben aláírt maastrichti szerződés értelmében a tagállamok számára elvileg kötelező az euróra áttérni, amennyiben teljesítik a szigorú konvergenciakritériumokat. Nagy-Britannia és Dánia azonban kimaradási jogot élvez, Svédország pedig szándékosan nem teljesíti a feltételeket, miután 2003-ban az ügydöntő népszavazáson a lakosság többsége leszavazta a bevezetést. A dánok viszont, most úgy tűnik, csatlakozáspártiak lettek, így nincs kizárva, hogy a kormányzat még az idén vagy jövőre újból szavazásra bocsátja a kérdést.

Az újonnan csatlakozott országok azonban még nagyon távol van attól, hogy teljesítsék a szigorú - és napjainkban mind többet vitatott - kritériumrendszert. Az Erste Bank tanulmánya szerint meglehetősen nagy - legalább hároméves - szünet is következhet, míg a következő kelet-közép-európai ország beléphet az euróövezetbe. Az időzítés függ a mielőbbi bevezetésre vonatkozó politikai támogatástól - most éppen Csehországban a leggyengébb, Lengyelországban pedig a regnáló kormány révén viszonylag erős -, valamint a kormányoknak a strukturális reformok és a fiskális konszolidáció előmozdítását célzó erőfeszítéseitől.

Euródilemmák
Az európai monetáris rendszer első évtizede könnyebb volt, mint amilyennek a második látszik, mondja Inotai András, a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutató Intézetének igazgatója. Ő személy szerint nem híve annak, hogy "rohanjunk be" az eurózónába. Nemcsak a magyar gazdaság jelenlegi állapota és a versenyképesség prioritásának megőrzése miatt, hanem azért sem, mert véleménye szerint az európai monetáris rendszer stabilitása is megkérdőjelezhető.

Az infláció komoly veszély világméretekben is - fejtette ki a Piac & Profitnak -, és igen komoly beleérző képességet követel meg a gazdaság- és pénzügy-politikai döntéshozóktól az, hogy megállapítsák, hol van az a nagyon kényes egyensúly, ami mellett az infláció mainál magasabb, de még ellenőrizhető szintje és a gazdasági növekedés fönntarthatósága egyszerre biztosítható. Ellentétben az amerikai Federal Reserve-vel, amelynek van elképzelése és jogosultsága is e dilemma eldöntésére, az Európai Központi Banknak nincs. Az EKB-nak egyetlen alapvető célja van, az árstabilitás.

Az amerikai "központi bank" számára az árstabilitás - tehát az antiinflációs harc - mellett a gazdasági növekedés élénkítése is cél, ez az EKB-nál nem szerepel. Inotai András szerint előbb-utóbb eljön az a pillanat, amikor ezt is be kell venni a bank alapcéljai közé. Mindenesetre már jól látható, hogy az 1,50 fölötti euróárfolyam a dollárhoz képest az európai vállalatok jelentős részének nagyon komoly növekedési problémát okoz, és ennek hatása lesz nemcsak a növekedésre, hanem a munkaerőpiacra, a vállalati csődökre is.

Az európai monetáris rendszer pedig nem rendelkezik azokkal az eszközökkel, amelyekkel a jelenlegi világgazdasági problémákra megfelelően tudna reagálni - mivel a fiskális politikák nemzeti hatáskörben maradtak -, miközben az eurózóna tagállamai között kinyílt az olló a versenyképesség tekintetében: néhány év alatt a német versenyképesség húsz százalékkal nőtt az olaszhoz képest - említett egy példát a szakember. Ezek a folyamatok pedig komoly feszültségeket hordoznak - tette hozzá -, és nincs meg az a transzfermechanizmus, ami Amerikában megvan: ott ugyanis a gyengébb versenyképességű államok állami transzferekben részesülnek.

A Világgazdasági Kutató igazgatójának véleménye szerint nem kizárt, hogy bizonyos pénzügyi transzfermechanizmust az európai monetáris rendszer összetartása érdekében is ki kell majd alakítani. S mi van akkor, ha ez lesz az egyik legnagyobb tétele a 2014-gyel kezdődő európai uniós költségvetéssel kapcsolatos vitáknak? - tette fel a kérdést Inotai András.
Tény azonban, hogy az eurózóna súlya ma az Amerikai Egyesült Államokkal összehasonlítva is jelentős. A 2007. január elsejei adatok szerint - s mint mondtuk, azóta két újabb tagállam, Ciprus és Málta is az övezetbe lépett - az eurózóna lakosainak száma eléri a 312,7 millió főt, és az övezet képviseli a világ GDP-jének 22 százalékát, míg az Egyesült Államok 28 százalékot (forrás: Wikipédia). Az amerikai dollár, az angol font és a japán jen mellett a legújabb irányadó valutaként számon tartott fizetőeszköz 2006-ban a világ tartalék valutái között erős második helyen állt a dollár mögött. Az IMF adataira való hivatkozással 2007-ben a HVG-ben jelent meg egy írás, amely szerint az amerikai dollár részesedése a világ tartalékaiban 65,7 százalék, az euróé 25,2 az angol fonté 4,2, a japán jené 3,2, míg a svájci franké 0,2 százalék.A fellegek is látszanak

Bár a jövőt megjósolni nehéz, a kezdeti félelmek, miszerint az európai fizetőeszköz destabilizálná a közösség gazdaságát, és politikai dezintegrációhoz vezetne - ahogyan azt például Martin Feldstein 1997-ben és 1999-ben írta -, ma nem tűnnek megalapozottnak. Mint ahogyan azok a főképpen amerikai és angol gazdasági szakemberektől származó forgatókönyvek - amelyek szerint az euróövezet nehéz helyzetbe került országai, Németország, Franciaország és Olaszország feladják az uniós pénzt - sem váltak valóra, már csak azért sem, mivel egy ilyen lépés gazdasági és politikai ára valószínűleg jóval meghaladta volna a visszarendeződéstől remélt pozitív hozamot.

A tanulmány szerzői úgy vélik, az anyag megírásának időpontjában egyértelműen úgy látszik, hogy az euró jótékonyan hat az inflációra és az árfolyamokra is. Szerintük a közös valuta szerepének további erősödéséhez vezethet, ha a BRIC országok - Brazília, Oroszország, India és Kína - egyszer csak aktívvá válnak a globális pénzpiacokon is, és esetleg ugyanolyan nyitottak lesznek az euró-névértékű pénzeszközökre, mint a dollárban meghatározott instrumentumokra.

Ám az euró gyenge pontjait a szerzőpáros sem hagyja említés nélkül. A legfontosabb hátránya, illetve fejlődésének akadálya valószínűleg az, hogy ez nem egy állam, hanem egy heterogén országcsoport pénzeszköze, ebből kifolyólag pedig az euróövezet sokkal kevésbé lehet egységes szereplője a globális gazdasági színtérnek, mint az Amerikai Egyesült Államok. Már csak azért sem, mert a bővülések során gazdaságilag egyre alacsonyabb fejlettségi fokon álló országok léptek be.

Árfolyamgondok

Az európai valuta amerikai dollárhoz viszonyított árfolyama szintén vet fel kérdéseket, lévén, hogy az euró értéke az elmúlt tíz évben csupán ritkán és akkor sem tartósan tükrözte a zóna országainak valós teljesítőképességét.

A tapasztalat azt mutatja, hogy optimális esetben az európai valuta 1,1 dollárt ér, állítják az európai szakemberek. A jelenlegi 1,6 dolláros árfolyam tehát erősen túlértékelt, negatív hatásai pedig megmutatkozhatnak Európa, illetve az eurózóna tagországainak teljesítőképességében. Amikor 2002-ben az euró készpénzként forgalomba került, 0,8 dollár körül mozgott az árfolyama, 2004. december végére pedig 1,35 dollárnál is magasabbra szökött, miközben az európai országok költségvetési deficitje is a vártnál kedvezőtlenebbül alakult. Ekkor már több nemzetközi pénzügyi szakértő is az EKB beavatkozását sürgette. Bár az árfolyam 2006 során 1,3 dollár körül stabilizálódott, az amerikai pénz ezután bekövetkezett romlása miatt 2008-ra újból megugrott, és közel 1,6 dollárra emelkedett. Ez a helyzet a világpiaci árversenyben az amerikai gyártók számára kedvező, de egyáltalában nem az az eurózóna államainak, befolyásolja mind az amerikai import, mind az export volumenét.

Ebben a helyzetben aggodalomra adhat okot az is, hogy az Európai Központi Bank, szemben az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve-vel (Fed), csupán a monetáris politikát tudja befolyásolni, a fiskális politika ugyanis a tagállamok jogkörébe tartozik. Most tehát nem tehet mást, mint hogy ténylegesen őrködik az infláció mértékén, még akkor is, ha mindez az eurózóna tagországai növekedésének rovására megy. Az EKB problémája évek óta tart. Az erős euró kamatcsökkentést tenne szükségessé a belső fogyasztás növelése érdekében, ám ez esetleg negatívan hatna az inflációra. Az európai jegybank már 2005 évelején sem tudott mást tenni, mint hogy nem emelte a rövid lejáratra szóló kamatlábat, jelezve ezzel, hogy az erős euró lehet, hogy komolyabb veszélyekkel jár Európában, mint az infláció.

Habár elméletileg a fiskális politika autonómiája önmagában nem veszélyeztetné a monetáris unió stabilitását, most mégis jelentősége lehetne a két eszközrendszer összehangolt alkalmazásának. Közgazdasági tény ugyanis, hogy a fiskális és monetáris intézkedések közvetve befolyásolják egymás mozgásterét.

Kérdőjelek

És hogy mi következik mindebből? A pozitív uniós publikációk ellenére egyes elemzők egyáltalán nem bizakodóak az euró jövőjét illetően.

Akad olyan pénzügyi elemző is, aki szerint a most zajló folyamatok akár az övezet országainak tartós recesszióját is okozhatják. Norbert Walter, a Deutsche Bank vezető közgazdasági elemzője például 2005 elején úgy nyilatkozott, hogy - alapul véve az elmúlt harminc év gazdasági tapasztalatait - az optimális árfolyamtól körülbelül 30 százalékos eltérés már kritikus pontnak tekinthető. Csakhogy ezt az euró az 1,4 dolláros árszintnél már elérte.

Ugyanakkor a maastrichti kritériumok betartatásának szigora is oldódni látszik mind a költségvetési deficit, mind pedig az árstabilitást illetően. Szlovákia országértékelésében például az unió csupán kiemelte és nem hibaként rótta fel az árstabilitás hosszú távon jelentkező problémáját. Az Erste Bank elemzése szerint így az EU széles mozgásteret hagyott magának a jövőre nézve, amikor is további országok vezethetik majd be az eurót.


Megjelent a Piac és Profit Magazin júniusi számában.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo