Kinek mi a pénzmosás?

Az esetek egy részében többnyire szubjektív megítéléstől függ, hogy egy bank gyanúsnak minősít-e egy tranzakciót vagy eseményt. Charlie Patrick, a KPMG szakértője beszél arról, hogy érhető nyomon a szír, és ez ügyben kinél van a kulcs?

A könyvvizsgáló-tanácsadó multi partnere - aki a cég regionális irodájánál, 15 országban foglalkozik csalások, korrupciós ügyek és vállalati bűncselekmények kivizsgálásával - valószínűtlennek tartja, hogy valaha is születhet egzakt definíció arra, mi tekinthető gyanúsnak. „Ezért azt sem reális elvárni, hogy minden gyanús ügyletet jelenteni fognak, hiszen az események értékelése is részben szubjektív”- hangsúlyozza Patrick. A gyanú vélelmezése sok tényezőtől függ: a pénzintézeti dolgozók tudásától, tapasztalatától, kockázat-tudatosságától és az egyes ügyfelek ismeretétől. Tény az is, hogy a magasabb kockázati toleranciával bírók később kezdenek gyanakodni.

Noha a felügyeleti szervezetek több listát is összeállítottak példaként arra, mi tekinthető gyanús ügyletnek, ennek eldöntéséhez két alapvető eljárás szükséges: az ügyfelek hiteles azonosítása és alapos ügyfél-profil készítése – ezek segítségével megállapítható, hogy a kliens aktuális tranzakciója milyen mértékben tér el a profil szerinti normális ügymenettől. „Az ügyfél-profil elkészítésével megismerhető, hogy mi az ügyfél ’átlagos pénzügyi viselkedése’; következésképpen, ha egy ügylet ettől eltér, akkor joggal tűnhet gyanúsnak. Ha a gyanú egyértelmű, akkor az esetet jelenteni kell, máskor további vizsgálódásra van szükség annak kiderítéséhez, hogy az eltérés az ügyfél ’átlagos pénzügyi viselkedéséhez’ képest esetleg mégis indokolt-e.

A vizsgálódást igen óvatosan kell végezni, a jogszabály ugyanis előírja, hogy a társaság a bejelentési kötelezettség teljesítéséről, annak tartalmáról és a kijelölt személyéről kizárólag a büntetőeljárást folytató hatóságnak adhat tájékoztatást, azaz harmadik személynek vagy szervezetnek - ideértve az ügyfelet is - nem” – hívja fel a figyelmet a KPMG partnere. Magyarországon jogi szempontból a két eljárás közül az elsőre korlátozódik a figyelem: azaz a cégek többsége beéri az ügyfél hiteles azonosításával. A második elem – az ügyfél-profil elkészítése – nélkül viszont nehezebb felismerni az esetleges devianciát az ügyfél pénzügyi tranzakcióiban, hiszen nincs objektív alap a felmerülő gyanú értékelésére.

A jelentési hajlandóságot csökkentheti az is, hogy a pénzintézet, illetve alkalmazottja tart attól, hogy a jelentéssel rontja az ügyfélkapcsolatot, még akkor is, ha a jelentéstétel elmulasztását a törvény szigorúan bünteti. (A jogszabály szerint maximum három év börtönnel büntethető az, aki a jelentési kötelezettségnek nem tesz eleget, ugyanakkor a Büntető törvénykönyv szintén rögzíti, hogy két év börtönbüntetéssel, közmunkával, vagy bírsággal sújtható az, aki hanyagságból mulasztja el a gyanús ügylet jelentését.) A pénzmosás elleni lépések extra kiadást jelentenek a társaságoknak, amelyek megtérülése ráadásul nem is mérhető.

A megfelelő eljárások alkalmazása azonban megtérül a folyamatos üzletminőségben, a stabil ügyfélkörben és a piac jó megítélésében. Az említett két alapeljáráson túl más elemek is kellenek a hatékony jelentési struktúra működtetéséhez: szükséges a felsőszintű vezetők elkötelezettsége, a pénzmosás elleni küzdelem tudatosítása és kultúrájának kialakítása a társaságon belül, megfelelő eljárások és szabályok alkalmazása, a szükséges munkatársak, felelősök biztosítása (élükön a jelentések rendőrségi továbbításáért felelős, kijelölt személlyel), megfelelő képzés a munkatársaknak és az ügyfeleknek egyaránt, valamint az alkalmazott stratégia folyamatos ellenőrzése és rendszeres felülvizsgálata. “A felső vezetés, beleértve az igazgatóságot is, elkötelezettsége nélkül nem valószínű, hogy sikerül felismerni a pénzmosás működési kockázatát, és esetleges hírnévromboló jelentőségét, illetve védekezésül megteremteni a megfelelő pénzmosás elleni kultúrát. Olyan belső jelentéstételi struktúrára van szükség, amely minden gyanús ügylet bejelentését garantálja, függetlenül az érintett ügyfél személyétől, illetve pénzintézet és az ügyfél kapcsolatától” – szögezi le Charlie Patrick.

Forrás: KPMG

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo