Kiemelkedő december a kiskereskedelemben

A karácsonyi vásárlások hatására kiemelkedő mértékben nőtt decemberben a kiskereskedelmi forgalom. Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2003 decemberében 11,3%-kal, az év egészében 8,8%-kal emelkedett az eladások volumene. Az egy hónappal korábbihoz képest a decemberi forgalom 3,3%-kal nőtt.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

2003 decemberében folyó áron 575 milliárd forint, az év egészében 4841 milliárd forint értékű árut forgalmazott a bolti és a csomagküldő kiskereskedelem. A decemberi kiemelkedő forgalombővülést főként a speciális karácsonyi ajándékcikkek értékesítésének felfutása okozta.

Az előző év azonos hónapjáhozviszonyítva az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem forgalmi volumene az átlagostól elmaradóan, 7,1%-kal bővült.

A nem élelmiszertermékek kiemelkedő, 14,7%-os emelkedésében a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-kiskereskedelem 32,4%-os növekedése volt a meghatározó. Az egyébiparcikk-kiskeres-kedelem növekedését a Sulinet-programhoz kapcsolódóan a számítástechnikai és kapcsolódó cikkek, valamint néhány egyéb műszaki termék értékesítésének felfutása határozta meg. A bútor-, háztartási-cikk-, vasáru-kiskereskedelem 12,7%-os emelkedését az elektromos háztartási cikkek, audió-vizuális eszközök (pl. DVD-lejátszók, házimozirendszerek) eladásainak növekedése okozta. A gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszer-kiskereskedelem 8,8%-os emelkedésében a kozmetikai cikkek, illatszerek értékesítése játszott meghatározó szerepet. Mérsékelten nőtt ugyanakkor a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem (2,2%-kal), valamint az iparcikk jellegű vegyes kiskereskedelem (2,7%-kal) forgalmi volumene.

A 2003. év egészében a kiskereskedelmi forgalom volumenének 8,8%-os növekedése megfelelt az előző évi (8,7%-os) növekedésnek. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelem eladásainak volumene 8,1%-kal nőtt, ami elmaradt az egy évvel korábbi 10,8%-os növekedéstől. A nem élelmiszertermékek kiskereskedelmének 2003. évi 9,6%-os növekedése ugyanakkor meghaladta a 2002. évi 7,3%-os emelkedést.

A kis súlyú használtcikk- és csomagküldő kiskereskedelem forgalmának dinamikus emelkedésén túl a 2003. évben leginkább a textil-, ruházati és lábbeli-kiskereskedelem, valamint a könyv-, újság-, papíráru- és egyébiparcikk-kiskereskedelem forgalma bővült (12,5, illetve 11,4%-kal).

Az Európai Unióban az előző hónapokban mutatkozó fellendülés megállt, és ismét romlott a kiskereskedelmi konjunktúra. A legfrissebb, novemberi adatok szerint a 15 EU-tagországban 0,1%-kal csökkent az előző év azonos hónapjához viszonyítva a forgalom volumene, míg az eurózónában a visszaesés 1,6%-os volt.

Számottevőbb bővülést Finnországban (4,4%), Svédországban (4,0%), az Egyesült Királyságban (3,9%), Spanyolországban (2,9%) regisztráltak. Visszaesett a forgalom Hollandiában (5,5%), Írországban (5,5%), Ausztriában (4,5%) Németországban (3,5%), Dániában (3,1%), Olaszországban (2,8%), Belgiumban (2%), Portugáliában (0,5%).

A 8,2%-os növekedést mutató novemberi magyar adatok a csatlakozó országok adatai között közepesnek minősíthetőek. Dinamikusabban nőtt a kiskereskedelmi forgalom Lettországban (13,0%) és Litvániában (11,9%), mérsékeltebb növekedés következett be Csehországban (4,9%), míg Szlovákiában (3,3%), Szlovéniában (0,7%) és Észtországban (0,5%) tovább folytatódott a visszaesés.A fentiek szerinti kiskereskedelemben nem szereplő gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem hazai értékesítése decemberben 6,0%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit. A gépjárműüzem-anyag-kiskereskedelem értékesítési volumene 1,2%-kal csökkent. A 2003. év egészében a gépjármű- és járműalkatrész-kiskereskedelem forgalma 11,7%-kal bővült, a gépjárműüzemanyag-kiskereske-delmi forgalom volumene 1,1%-kal volt magasabb, mint egy évvel korábban.





Véleményvezér

Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo