Ki számíthat revizorra?

Szinte biztosan találkozik adóellenőrökkel az idén a kisvállalkozások többsége, ugyanúgy, mint a veszteségesen gazdálkodók, az áfát visszaigénylők és azok, akik adókedvezményeket vesznek igénybe. Az APEH munkamódszere pedig „tovább korszerűsödik”.

Laza számviteli fegyelem, hiányos bizonylatok, fiktív számlákra alapozott költségelszámolás – ilyen és hasonló hibákra bukkantak tavaly a revizorok a kis- és középvállalkozások (kkv) vizsgálata során, merthogy az érintett vállalkozói kör az adóhatóság kitüntetett figyelmét élvezte 2001-ben, és így lesz ez idén is.

ÁSZ-elvárás

A fejlett országokban jóval ritkábban találkozik egy kisvállalkozó adóellenőrrel, mint nálunk. Nem véletlenül, hiszen néhány nagyvállalat célzott vizsgálatával jóval nagyobb esetleges adóhátralék tárható fel, mint a kicsik folyamatos zaklatásával.
– Nem önszántából, hanem az Állami Számvevőszék elvárásait követve változtatott a hivatal a múlt évben a korábbi, főként a nagyadózókra koncentráló gyakorlatán – állítja Varga Árpád, az APEH elnökhelyettese. – A számvevők szerint ugyanis a szakmailag szükségesnél jóval ritkábban látott vendég volt az adóellenőr a kis- és közepes vállalkozásoknál. Az adóhatóság ezért tavaly az előző évinél közel 30 százalékkal több kkv-t ellenőrzött. Az idén pedig azért tartjuk fenn a tavalyi gyakoriságot, mert megtaláltuk az ellenőrzések optimális arányát, tekintve, hogy céljainkat sikerült teljesíteni.
Kiemelten ellenőrzik az idén az évek óta veszteségesen gazdálkodó, valamint a működő, de a bevallási kötelezettségüket hosszabb ideje nem teljesítő adóalanyokat. Ebbe a körbe többnyire az egyéni vállalkozók tartoznak, akikről már tavaly is kiderült, hogy jellemzően azért veszteségesek, mert nem minden árbevételt könyveltek le, illetve tipikus jelenség a fiktív számlák szerepeltetése a könyvelésben. Erre akkor derül fény, ha már rég megszűnt cégek számláit számolják el, vagy létezik ugyan az adott vállalkozás, csak éppen a számlát nem hajlandó a sajátjának elismerni.

Vizsgált vagyongyarapodás

Az adóhatóság az egyéni vállalkozókat és a magánszemélyeket nemcsak hagyományos ellenőrzési módszerekkel vizsgálja, hanem egyre gyakrabban becslést is alkalmaz a valós jövedelem megállapítására. Ezt az idén annál inkább megteheti, mert megváltoztak – kevésbé védik az adózót – az erre vonatkozó törvényi előírások. Korábban például hiába állapította meg a revizor, hogy az ellenőrzött személy hatalmas vagyonra tett szert, pedig alig volt adózott jövedelme, eljárásra nem került sor, mert el kellett fogadni azt a védekezését, hogy még az adómegállapításhoz való jog elévülését megelőzően lottón nyert, vagy az ausztrál nagybácsitól kapott egy jelentős összeget.
Az új szabályozás ilyen esetekben már lehetővé teszi az elévülési időt megelőző időszak vizsgálatát is – ilyen jogosítvány egyébként a fejlett országokban is létezik –, ezért 2002-ben több vagyongyarapodásos vizsgálatot tervez az adóhatóság.

Adatösszevetések

Ugyancsak a magánszemélyeket érinti, hogy az egyszerűsített vizsgálatok száma idén a tavalyi 80 ezret is meghaladja. Ez – némi leegyszerűsítéssel – azt jelenti, hogy a kifizetői-munkáltatói adatszolgáltatás információit az APEH számítógépein összevetik a magánszemély adóbevallásának adataival. Ilyenre tavaly került először sor nagy számban, s mint Varga Árpád hangsúlyozta: elégedettek az eredményekkel: minimális költséggel tártak fel hibákat, szabálytalanságokat. Ezeket a vizsgálatokat az idén kiterjesztik az adókedvezmény igénybevételére jogosító igazolásokat kiállítók körére is. Ebben az évben az 1999. és a 2000. évi személyi jövedelemadó-bevallásokat kontrollálják ezzel a módszerrel.
A 2001-re vonatkozó, ezekben a hetekben elkészítendő szja-bevallásokat tavasszal csak akkor veszik elő, ha az adózó nagy összegű adót szeretne visszaigényelni. Minden igazgatóság a saját hatáskörében dönti el, hogy milyen visszaigényelt összeg fölött kéreti be az adózót az összes dokumentumával. Érdemes összekészíteni mindent, ami igazolja, hogy az adózó jogszerűen vett-e igénybe adókedvezményeket, s hogy a különböző adómentességi jogcímeken kifizetett jövedelmek ténylegesen megilletik-e őt.
Kiemelt szempont az ellenőrzések során, hogy teljeskörűen és szabályszerűen vallotta-e be a magánszemély a külön adózó jövedelmeit. A korábbiaknál nagyobb számban számíthatnak a revizorokra azok, akik bevallásaik szerint, bár aktív korúak, csak tőkejövedelemmel rendelkeznek.

Több szempont, véletlen kiválasztás

– Az idén nem elsősorban az ellenőrzések számát kívánjuk növelni, hanem a korszerűsítésre koncentrálunk – mondja az elnökhelyettes. Ezt szolgálja, hogy hamarosan új kategóriákba sorolják az adózókat, s a jelenleginél jóval több szempont alapján döntik el, hogy kiket vizsgáljanak. Nem változtatnak viszont azon a tavalyi gyakorlaton, hogy az ellenőrzésre kijelöltek bizonyos százalékát véletlenszerűen a számítógép választja ki; e körben ugyanis a tudatosan kiválasztottakhoz hasonló arányban találtak hiányosságokat.
Az idén készülnek fel arra is, hogy az APEH megfeleljen az uniós elvárásoknak, ami megnöveli az adminisztrációs kötelezettségeket, mivel adott esetben nem csupán jegyzőkönyvet kell majd felvenni, hanem tucatnyi olyan adatlapot is ki kell tölteni, amit az uniós szabályok előírnak.

Áfások, vigyázat!

Az általános forgalmi adó (áfa) az idén is az ellenőrzések középpontjában marad, miután tavaly az összesen feltárt, közel 70 milliárd forint nettó befizetendő adóhiánynak több mint 70 százaléka ebből származott. Különösen azok számítsanak utólagos revízióra, akiknél a bevallott, nagy összegű értékesítés adókötelezettsége megközelíti az ugyancsak nagy összegű beszerzés előzetesen felszámított adóját.
A vizsgálatok során arra törekszenek, hogy érvényesüljön az a törvényi előírás, amely szerint a tárgyieszköz-beszerzéseknél és a bevételi összeghatárhoz kapcsolt jogcímnél is csak azoknak a beszerzéseknek az adóját igényelheti vissza az adózó, amelyeknek adóval növelt ellenértékét meg is fizette.
Ugyancsak tüzetesen vizsgálják az ingyenes vagy a forgalmi értéktől jelentősen eltérő értékesítések adóvonzatának elszámolását, valamint a feketegazdaság visszaszorítása érdekében a számlák valódiságát, illetve az adólevonási jog időpontját.

Lejárt kedvezmények

A társaságiadó-ellenőrzések során 2002-ben elsősorban az egyes adókedvezmények igénybevételének jogszerűségét és az adóalapot módosító tételeket vizsgálják; így az igénybe vett új beruházási adóalap-kedvezményeket, a tárgyi eszköz beszerzéséhez, előállításához pénzintézettől felvett hitel kamata után járó adókedvezmények jogszerűségét. Független adószakértők szerint az új kedvezmények igényelhetősége nem egyértelmű, ezért ez várhatóan sok jogvitát fog okozni.
Sok multinacionális cégnek jár le 2002-ben a még évekkel korábban szerzett adókedvezménye, ezért az adóhatóság kiemelten figyel a transzferárak jogszerű alkalmazására.
A kapcsolt vállalkozások egymás közötti áralkalmazását és a költségelszámolás jogszerűségét együtt ellenőrzik majd.
Idén már arra is kiterjed az ellenőrzés, hogy a cégbíróság által még be nem jegyzett, úgynevezett előtársaságok eleget tettek-e adókötelezettségüknek.
Az átlagnál jobban figyel az APEH azokra is, akik gyakran változtatják a székhelyüket vagy a telephelyüket.

Alvállalkozói kapcsolatok

A nagyobb volumenű földmunkákat végzőknél, a nagyberuházásokon közreműködő, ahhoz kapcsolódó fő- és alvállalkozóknál, kivitelezőknél és anyagszállítóknál tavaly központi adatgyűjtést végeztek az APEH munkatársai.
Kiderült, hogy a szerződéses kapcsolatrendszer a többlépcsős alvállalkozói rendszer ellenére is nyomon követhető, de az építési naplók hiányosságai miatt az egyes alvállalkozói teljesítményeket lehetetlen pontosan meghatározni. A következtetés: az ingatlanberuházókat, -forgalmazókat és -hasznosítókat alaposabb vizsgálat alá kell vonni. Erre az idén kerül sor úgy, hogy az ellenőrzést kiterjesztik a beruházásban részt vevő valamennyi építőipari vállalkozásra, a beruházás forrásaira, s az ingatlanhasznosítás formájára is.

Végrehajtási eljárás

Az állami – különösen a mezőgazdasági export-, valamint az új gép vásárlásához nyújtott – támogatások igénybevételének jogszerűségét szintén kiemelten ellenőrzik az idén, csakúgy, mint a fogyasztói árkiegészítéseket.
Növelik a jövedéki termékek forgalmazásával kapcsolatos ellenőrzéseket, főleg a kiskereskedelemben.
A járulékfizetési kötelezettségek miatt a kifizetések jogcímére jobban figyelnek, mint korábban, ugyanis a munkáltatók bér helyett gyakran kevesebb adó- és járulékterhet viselő – ám valójában bérnek minősülő – kifizetéseket adnak alkalmazottaiknak, illetve a velük szerződéses kapcsolatban álló vállalkozóknak.
A magán-nyugdíjpénztárak idén is számíthatnak egyszer az APEH látogatására, mivel ez jogszabályi kötelezettség.
A megállapított – főleg nagyobb összegű – adóhiány gyors beszedése érdekében a határozat soron kívüli meghozatalára, biztosítási intézkedésekre, illetve az esedékességet követően azonnal megindított végrehajtási eljárásra lehet számítani.

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo