Ki és miből fizessen az egészségügynek?

A magyar egészségügy finanszírozásának reformja alapvetően nem pénzkérdés, véli dr. Kricsfalvi Péter, a Dimenzió Egészségpénztár ügyvezető igazgatója, aki szerint az lenne az optimális megoldás, ha a kórházak tulajdonviszonyainak átalakítása során az állami és a magánszereplő mellett megjelenne a nonprofit szektor is.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 - Nemrég az egészségügyi miniszter szájából elhangzott, hogy az egészségügy kizárólag állami forrásokból nem finanszírozható. A gyógyszer- és műszergyártók fejlesztésekre és promócióra szánt tetemes pénzeszközök egyre inkább növelik a termékek árát, miközben az egyre nehezebb helyzetben levő társadalombiztosításnak meg kell teremtenie a hozzáférés lehetőségét az elérhető legmodernebb technológiákhoz. Milyen kiutat lát reálisnak az egészségügy krónikus forráshiányából?

- Az állam nem vállalhatja magára a teljes egészségügy finanszírozását, ez más országokban sem működik. A kockázatok megosztására egy - lehetőleg minél kiegyensúlyozottabb - három lábon álló rendszerre van szükség: az állami, kötelező biztosítás mellett a jelenleginél jóval nagyobb szerephez kell jussanak az üzleti biztosítók és az önkéntes pénztárak. A nyugdíjrendszerhez hasonlóan a pilléreknek ki kellene egészíteniük egymást: az egészségpénztáraknak főként a megelőzést és egészségfejlesztést, az üzleti biztosítóknak az egészségkárosodás miatt fellépő veszteségek enyhítését, míg az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak, az OEP-nek az egészség helyreállítását, vagyis az ellátás legnagyobb részét kellene finanszíroznia. A három pillér szükségességét pedig tudatosítani kellene a lakosságban. A szomorú valóság sajnos az, hogy ezeknek a rendszereknek az elmúlt tíz-tizenöt évben nem sikerült még beszélő viszonyba sem kerülniük egymással. Igaz, most már vannak biztató jelek: az OEP arra kényszerült, hogy keresse a kapcsolatot az önkéntes pénztárakkal, és mivel azáltal, hogy az üzleti biztosítóknak is vannak saját pénztáraik, ezekkel is kapcsolatba kerülhet.

- Szavai hallatán az egészségügy finanszírozásának súlyos gondjai alapvetően szervezési és kommunikációs kihívássá alakulnak. Mi kellene legyen az első lépés az egészségügyi kormányzat részéről annak érdekében, hogy a finanszírozás reálisan is több lábra állhasson?

- A legnagyobb probléma az, hogy nincs kiszámolva, hogy az egészségügy mint szolgáltatás milyen értéket képvisel. A pontrendszerrel csak hozzávetőleges árakat fejeznek ki, ami azért rossz, mert a pontok forintosított értéke évente változik, és így nehéz előre tervezni. Nem lennének ilyen problémák, ha ehelyett minden szolgáltatásra fix árakat határoznának meg, amelyeket így az inflációhoz lehetne igazítani. Miután a hatóságok kidolgozták ezt az árlistát, a tébékassza forrásai alapján jól behatárolható módon meg lehetne határozni azt az alap-szolgáltatáscsomagot, amelyre van fedezet. Így lenne mihez igazodniuk a nonprofit és az üzleti szereplőknek is, mind a fennmaradó szolgáltatások köre, mind azok értéke szempontjából. Az alapcsomagon felüli szolgáltatások pluszköltségeit a másik két pillér finanszírozná. Például, akinek fontos, hogy olyan betegszobában legyen, ahol tudja fogadni a kollégáit, és internetcsatlakozás is van, az beszállhat egy egészségpénztárba. A felgyűlt megtakarítás egy részét arra költené, hogy egészséges maradjon, a többit pedig leköthetné biztonsági tartalékként egy hirtelen problémára. Vagy köthetne ugyanilyen célú üzleti biztosítást.

- Még ha az állami akarat meg is lenne, a több lábra állás sikerét alapvetően megkérdőjelezi a lakosság hozzáállása az öngondoskodás gondolatához. A nyugdíjrendszerhez hasonlóan nem kellene kötelezően választhatóvá tenni valamelyik alternatív pillért?

- Nem hiszem, hogy az önkéntes jelleget fel kellene adni. A gyógyszerek esetében a lakosság teljesen elfogadja a vegyes finanszírozást. Miért ne lehetne ez így más területeken is? Persze ezt nem szabad elsietni. Most például a kormány kimondhatná, hogy öt év múlva bevezetik azt a rendszert, miszerint a szívátültetést a társadalombiztosítás csak nyolcvan százalékban fogja fedezni, viszont a fennmaradó részre lehet havi pár ezer forintért biztosítást kötni, amire adókedvezmény járna. Nagy kockázatú betegségek, mint a rák, a vese- vagy szívátültetés esetében középtávon ezt a gyakorlatot kellene meghonosítani, így forráshiányra hivatkozva nem lenne senki többéves várólistára téve vagy kizárva az ellátásból. De az öngondoskodásnak az egészségmegőrzésben is meghatározóvá kell válnia. A pénztári befizetéseket az állam már most is adókedvezményben részesíti, és amellett, hogy ezzel anyagilag is érdekeltté teszi az egészség megőrzésében a lakosságot, fontos szerepe, hogy aktivizálja is őket. Ráadásul még a három pillért együttesen igénybe venni is inkább megérné az állampolgároknak, mint az egészségügyi szférában forgó 50-80 milliárd forintnyi hálapénzt kifizetni, a felhasználás átláthatóságáról nem is beszélve.

- Hogyan lehetne összehangolni a finanszírozás átalakítását az ellátóhelyek tulajdonviszonyainak reformjával?

- A folyamatoknak párhuzamosan kellene haladniuk, de úgy gondolom, hogy az egészségügy finanszírozásának reformja hamarabb le fog zajlani, mint a kórház-privatizáció körüli polémia. Az lenne az optimális megoldás, ha az előbbihez hasonlóan az állami és a magánszereplő mellett megjelenne a nonprofit szektor is. Például, miért ne vehetnének közös összefogással az egészségpénztárak is egy vagy több kórházat, ahol a saját tagjaikat ingyen vagy olcsóbban látnák el? Ez is privatizáció, hiszen a kórháznak lenne több százezer magánszemély tulajdonosa, akiknek mellesleg beleszólásuk is lenne a szolgáltató működésébe. Kutatások szerint vannak olyan humánszolgáltatások, amelyek esetében kimutatható, hogy a nonprofit jelleg tudja a legmagasabb színvonalú ellátást biztosítani. Ugyanígy vannak igények, amelyek magánúton hatékonyabban elégíthetők ki, és vannak olyan feladatok, amelyeket a gazdaságosság szempontjából az államnak kell átvállalnia. A magyar egészségügynek számos olyan területe van, ami sok szervezéssel, kevés pénzzel, ám annál nagyobb akarattal életképessé alakítható, és ilyen a finanszírozás is. Ehhez a kormánynak azonban úgy kellene tekintenie a lakosságra, mint egy valamirevaló nagyvállalatnak a saját dolgozóira.

Bővebben a Piac és Profit 2005. januári számában

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo