Két éve még létezett a magyar álom

Magyar Klasszisok névvel első ízben készítette el a Coface Hungary és a Világgazdaság azt a Top 200-as listát, amely a hazai középvállalkozások növekedési dinamikáját vizsgálja, valamint egy ágazati felmérést is készített, amely rámutat, hogy a leggyorsabban növekvők között van az építőipar, a gép- és berendezés gyártás illetve az élelmiszeripar is.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Összesen több mint félezer dinamikusan növekedő magyar vállalkozást talált a Coface-Világgazdaság közös elemzése azon cégek között, amelyek 2006-ban már elérték az EU ajánlása szerinti középvállalati méretet - legalábbis árbevétel alapján, tehát forgalmuk 10 és 50 millió euró közé esett. Az elemzés országos listájába ezek közül a kétszáz leggyorsabban növekvő társaság került be (top 200). Ezen cégek növekedési üteme a Coface dinamikus mutató (DIN) szerint 300 és 997 százalék közé esett. (Az értékelés alapjául szolgáló DIN három év (2004-2006) adatait veszi figyelembe. A mutató legnagyobb mértékben a mérlegfőösszeg, a saját vagyon és a nettó árbevétel adatain nyugszik.)

A 2007-ben indult és a 2008-ban kiteljesedett pénzügyi válságot közvetlenül megelőző, ma már lassan csak "boldog békeidőként" említhető évekről ad pillanatképet a Coface és a Világgazdaság közös elemzése - vélekedik Dercze Zoltán, a Coface Hungary országigazgatója. A Magyar Klasszisok című elemzés rámutat, hogy a cégek ebben az időszakban még képesek voltak gyorsan növekedni, a belőlük összeállított top 200-as ranglistából néhány igen fontos következtetés levonható az azóta kibontakozó új tendenciákat figyelembe véve.

Új piacra kell lépni

"Az amerikai másodlagos jelzálogpiaci problémák indította válság a világgazdaságra is hatással van, és ezt a magyar cégeknek is figyelembe kell venni. Nekik is szembe kell nézniük a visszaeső hazai fogyasztás problémájával, ezért értékesítési volumenük szinten tartása érdekében új piacokat kell keresniük más országokban; emellett ezzel a több lábon állás előnyét is magvalósítják" - mutat rá Dercze. "Ugyanakkor a más piacokon való megjelenéshez nemcsak a partnervállalatokról kell pontos információval rendelkezni, hanem az országkockázatról is hiszen, makrogazdasági problémák növekedésével a vállalati kockázatok is megnövekedhetnek" - teszi hozzá Dercze.

Azok a vállalkozások, amelyek nem vesznek igénybe olyan kockázat csökkentő eszközöket, mint a céginformáció, a hitelbiztosítás vagy valamelyik követelésbehajtás, könnyen abban a helyzetbe kerülhet, hogy bedőlhetnek. Mindamellett még a legelőrelátóbb cégeknek is ajánlott megfelelő hitelbiztosítással rendelkeznie, hiszen a bevétel tört részért köthető biztosítások még a legváratlanabb esetekben is hatékony védelmet biztosítanak.

Gyors tőke és árbevétel növekedés volt jellemző

A 200 vállalkozás 2004 vége és 2006 vége között 950 milliárd forintra emelte, azaz megduplázta az árbevételét. Saját tőkéjük ezen időszakban 37 százalékkal, 200 milliárd forintra bővült. A vizsgált cégek közel fele már több mint tíz éves, így a gyorsan növekvők közé korántsem csak fiatal vállalatok sorolták be magukat. Ez a valóban jól menedzselt és valós piaci tevékenységet végző (tehát nem kényszervállalkozásként vagy eleve csalási szándékkal létrejött) hazai cégek állóképességét mutatja.

Az országos Top 200 vállalat akár a nemzetközi pénzügyi, szakmai, valamint kockázati és magántőke befektetők számára is vonzó célpontoknak számíthatnak a készítők szerint. Gyors növekedésük nem egy cégnél ugyanis intenzív export tevékenységgel, vagy a belső piac olyan szegmensének lefedésével (niche-piaci stratégia) függ össze, amely lehetővé tette a kiugró teljesítményt, ez pedig vonzó mind szakmai, mind pénzügyi befektetők számára.

Az elemzés jól mutatja, hogy az országos Top 200-ban jelentős az építőipari vállalkozások súlya (a 33 cég a vállalkozások 16,5 százalék teszi ki), míg a mezőgazdasági és élelmiszeripari cégek - a Coface adatai szerint - ugyancsak számottevő aránnyal bírnak (7,5 illetve 6,5 százalék). A leggyorsabban növekvők között pedig ott van az építőipar mellett a gép- és berendezés gyártás, valamint az élelmiszeripar is.

A lista élén a Győr-Moson-Sopron megyei, 5,3 milliárd forint árbevételű Rába Energiaszolgáltató Kft. áll (DIN: 997 pont), második a budapesti Invitel Telecom (10,6 milliárd forint árbevétel,  DIN: 924 pont), harmadik pedig a szintén budapesti Murus Fővállalkozó és Generálkivitelező Építőipari Zrt. (3,79 milliárd forint árbevétel, DIN: 915).

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo