A kifejletlen magyar pénzügyi kultúra helyzetén szeretnének változtatni a legnagyobb hazai pénz- és tőkepiaci szereplők, ezért szemléletformáló kampányt indítanak a megtakarítás alapú öngondoskodás eszméjének széles körű népszerűsítése érdekében.
Az Öngondoskodás Alapítványtavaly hirdetett nyílt pályázatot hároméves kampány megvalósítására a hazai befektetési kultúra fejlesztése érdekében. A szemléletformáló kampány tervezésének és megvalósításának jogát a Sawyer Miller Group kommunikációs ügynökség vezette konzorcium nyerte. (A konzorcium tagja az Akció Reklámügynökség és a Marketing Centrum Országos Piackutató Intézet.)
Az idén tavasszal kezdődő kampány alapgondolata: mindenki lehet pénzember. A kampány nem a pénzügy-befektetési eszközök, hanem a megtakarítási célok felől közelíti meg az öngondoskodás kérdését. A cél, hogy a magyar lakosság egyre nagyobb hányada gondolkodjék arról, miként gondoskodhat felelősen önmaga és családja biztonságáról, és tudja, hogyan használhatja ki a pénz- és tőkepiacok nyújtotta lehetőségeket.
A kampány kiemelt célcsoportját az 516 ezer középiskolás diák és a 350 ezer főiskolás és egyetemista jelenti. Felmérések szerint a fiatalok szüleiknél jóval nyitottabbak a modern pénzügyi kultúra elsajátítására. A kampány nem titkolt célja, hogy – a számítógépes ismeretekhez hasonlóan – a modern pénzügyi kultúra is a gyerekeken keresztül jusson el a családokba.
A Marketing Centrum tavaly az ország 22 legjobbnak tartott gimnáziumának 500 tanulóját kérdezte meg a pénzgazdálkodáshoz és öngondoskodáshoz való viszonyáról. A kutatási eredményekből kiderült, hogy az öngondoskodásra való törekvés egyre fontosabb részét képezi a mai fiatalok életstratégiájának. A mai korosztály szívesen elsajátítaná a reális anyagi gyarapodáshoz szükséges alapvető gazdasági és pénzügyi ismereteket.
A felmérés egyik legfontosabb tanulsága, hogy a diákok úgy látják: nem klasszikus műveltségre, hanem praktikus tudásra van szükségük. Ennek megfelelően egyre nagyobb igény van az új típusú, közvetlenül pénzre váltható tudásra. Az előző generációknak fontos tantárgyak mára szinte teljesen elvesztették jelentőségüket. A legfontosabb tudásanyagot ma az idegen nyelv, informatika, matematika és a pénzügy ismeretek jelentik. A felmérés szerint a gimnazisták hatszor annyian tanulnának pénzügyi ismereteket, mint földrajzot vagy biológiát. A diákok 63%-a szerint a pénzügyi ismereteknek a legfontosabb öt iskolai tantárgy között a helye, 61%-uk kifejezetten szeretné, ha iskolájában lenne pénzgazdálkodással kapcsolatos oktatás. A diákok 75%-a biztosan elmenne egy olyan szakkörre, ahol egy saját vállalkozás beindításáról tanulhatna. Noha a diákok a legfontosabb tárgyak között említik, a pénzügyi oktatás nem létezik alaptantervi szinten Magyarországon. Az Öngondoskodás Alapítvány célja, hogy az alapvető pénzügyi ismeretek oktatása bekerülhessen az iskola falai közé.
A kampányt finanszírozó Öngondoskodás Alapítványt 2003-ban a Budapesti Értéktőzsde alapította. Az alapítvány kuratóriumában a pénz- és tőkepiacok minden szektora képviselteti magát. A banki szférát Cselovszki Róbert, az ERSTE Bank elnök-vezérigazgatója és Lantos Csaba, az OTP vezérigazgató-helyettese képviseli. Dr. Kepecs Gábor, az ÁB-AEGON vezérigazgatója és Gecser Ottó a Credit Suisse vezérigazgató-helyettese a biztosítókat reprezentálja a kuratóriumban, Fatér Gyula, a Budapest Alapkezelő Rt. vezérigazgatója pedig befektetési alapokat képviseli. A részvénypiacok képviseletéről Horváth Zsolt, a Budapesti Értéktőzsde vezérigazgatója mellett kibocsátói oldalról Straub Elek, a MATÁV elnök-vezérigazgatója, a brókercégek oldaláról pedig Jaksity György, a Concorde Értékpapír Rt. vezérigazgatója „gondoskodik”. A testület elnöke Simor András, a Deloitte Rt. elnöke. 2003-ban húsz hazai gazdasági társaság nyújtott pénzügyi vagy szervezeti támogatást az Öngondoskodás Alapítványnak.
Kapcsolódó anyagok:
Jaksity György szerint az öngondoskodás nem marketingkérdés
Bank és bizalom