Jobb kedvre hangolta a cégeket az uniós pénz

Az előző negyedévi megingás után újra optimistábbak a hazai vállalkozások. Nagymértékben növekedett a benyújtott uniós pályázatok aránya, és a vevőkkel kapcsolatban is bizakodóbbak lettek a vállalkozások, miközben a gazdaságpolitikával és a közterhek változásával kapcsolatos várakozások nem romlottak tovább.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi harmadik negyedévi megingás után az év végére újra optimistábbak lettek a hazai vállalkozások. A hazai kkv-k idei évre vonatkozó várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index 5 pontos emelkedést követően jelenleg -13 ponton áll, ami az elmúlt három év egyik legjobb eredménye. A javulás azzal magyarázható, hogy nagymértékben növekedett a benyújtott uniós pályázatok aránya, és a vevőkkel kapcsolatban is bizakodóbbak lettek a vállalkozások, miközben a gazdaságpolitikával és a közterhek változásával kapcsolatos várakozások nem romlottak tovább. A pozitív tendencia minden ágazatban megfigyelhető, azonban jelentősebb bizalomnövekedés az agrárcégeknél tapasztalható – derül ki K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb adataiból.

K&H kkv bizalmi index

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésén alapuló negyedéves K&H kkv bizalmi index értéke a korábban tapasztalt visszaesés után újra 5 ponttal emelkedett. Az index így jelenleg -13 ponton áll, ami a félévvel ezelőtti eredmény mellett az elmúlt három év második legmagasabb értéke. „A várakozások javulása annak köszönhető, hogy a vállalkozások jövőbe vetett bizalmát meghatározó 10 részindex közül a legtöbb stagnált vagy növekedett.  Ezen belül is az uniós pályázatok megítélése és a vevőkkel kapcsolatos várakozások javultak nagyobb mértékben, míg a gazdaságpolitika és a közterhek megítélése az elmúlt negyedév nagy visszaesését követően nem romlott tovább” - mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.(A beruházási szándék is emelkedett.)

Nyáron indulhat a pályázati dömping
“Mielőbb” szeretné kiírni Magyarország az új uniós pályázatokat – hangzott el ismét az illetékesektől. Ez a mielőbb a kisebb értékű típusoknál tavaszt, a pályázatok jelentős része esetében pedig nyarat jelent.
Az uniós forrásokkal kapcsolatos javulás hátterében az áll, hogy közel 36 százalékkal nőtt az elmúlt évben átlagosan benyújtott pályázatok száma, valamint 5 százalékponttal nőtt azoknak a cégeknek az aránya, akik olyan pályázati lehetőséget találnak, amely komolyan érdekelheti a céget. „A növekedés összefügghet a tavalyi évben Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetésével, aminek következtében újra megnyíltak az Európai Bizottság által befagyasztott uniós források” – magyarázta a kkv szakértő. (Már korábban is kitűnt az eredményekből, hogy egyre több cég remél pályázati pénzt.)

A vevőkkel kapcsolatos várakozások is javulni tudtak, ami azért lényeges, mert a vállalkozások helyzetét meghatározó tényezők közül a vevői kapcsolatok a legfontosabbak.  Az erősödés annak köszönhető, hogy jelenleg átlagosan 28 munkanapos fizetési határidővel szembesítik a vevők a cégeket, így mintegy 4 nappal csökkent az átlagos fizetési határidő az előző negyedévhez képest. Pozitív tendencia a folytatást illetően, hogy nyár közepén a belső fogyasztás is túljutott a mélyponton, és folyamatosan bővül a kiskereskedelmi forgalom.

Míg korábban a közterhekkel és a gazdaságpolitikával kapcsolatos várakozások nagymértékű romlása miatt csökkent az index, most ez a két tényező stagnált. Továbbra is a vállalkozások közel fele (49%) várja a közterhek növekedését, ugyanakkor csökkent azon vállalkozások aránya, amelyek nagyobb mértékű közteher növekedést prognosztizálnak. Mindezek mellett a vállalkozások 27 százaléka véli úgy, hogy a kormányzat következő egy évi munkája inkább vállalkozásbarát lesz, ami 4 százalékpontos növekedés az előző negyedévhez képest.

Az ágazatok közül a mezőgazdasági cégek bizalma fordult a leginkább pozitív irányba, míg a kereskedelmi szektorban nem látható számottevő változás. A várakozások javulása minden árbevétel kategóriában megfigyelhető. Helyzetüket tekintve szokásos módon a középvállalkozások a legoptimistábbak, várakozásaik már a pozitív tartomány körül mozognak (-1 pont), azonban a mikrovállalkozások továbbra sem látják olyan derűsen a jövőjüket. (Általában cégmérettel nő az optimizmus.)

Inkább piaci lehetőség kéne, de azért a hitelt is várják a cégek
Inkább a nagyobb cégeknek volt jó lehetőség a Növekedési Hitelprogram első szakasza a K&H kkv bizalmi index eredményei szerint. A válaszadók többsége szerint a beruházások növekedése inkább a piaci lehetőségektől függ, ennek ellenére a kkv szektor egyértelműen várja a program folytatását.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo