Jobb kedvre hangolta a cégeket az uniós pénz

Az előző negyedévi megingás után újra optimistábbak a hazai vállalkozások. Nagymértékben növekedett a benyújtott uniós pályázatok aránya, és a vevőkkel kapcsolatban is bizakodóbbak lettek a vállalkozások, miközben a gazdaságpolitikával és a közterhek változásával kapcsolatos várakozások nem romlottak tovább.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A tavalyi harmadik negyedévi megingás után az év végére újra optimistábbak lettek a hazai vállalkozások. A hazai kkv-k idei évre vonatkozó várakozásait jelző K&H kkv bizalmi index 5 pontos emelkedést követően jelenleg -13 ponton áll, ami az elmúlt három év egyik legjobb eredménye. A javulás azzal magyarázható, hogy nagymértékben növekedett a benyújtott uniós pályázatok aránya, és a vevőkkel kapcsolatban is bizakodóbbak lettek a vállalkozások, miközben a gazdaságpolitikával és a közterhek változásával kapcsolatos várakozások nem romlottak tovább. A pozitív tendencia minden ágazatban megfigyelhető, azonban jelentősebb bizalomnövekedés az agrárcégeknél tapasztalható – derül ki K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb adataiból.

K&H kkv bizalmi index

Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás megkérdezésén alapuló negyedéves K&H kkv bizalmi index értéke a korábban tapasztalt visszaesés után újra 5 ponttal emelkedett. Az index így jelenleg -13 ponton áll, ami a félévvel ezelőtti eredmény mellett az elmúlt három év második legmagasabb értéke. „A várakozások javulása annak köszönhető, hogy a vállalkozások jövőbe vetett bizalmát meghatározó 10 részindex közül a legtöbb stagnált vagy növekedett.  Ezen belül is az uniós pályázatok megítélése és a vevőkkel kapcsolatos várakozások javultak nagyobb mértékben, míg a gazdaságpolitika és a közterhek megítélése az elmúlt negyedév nagy visszaesését követően nem romlott tovább” - mondta el Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.(A beruházási szándék is emelkedett.)

Nyáron indulhat a pályázati dömping
“Mielőbb” szeretné kiírni Magyarország az új uniós pályázatokat – hangzott el ismét az illetékesektől. Ez a mielőbb a kisebb értékű típusoknál tavaszt, a pályázatok jelentős része esetében pedig nyarat jelent.
Az uniós forrásokkal kapcsolatos javulás hátterében az áll, hogy közel 36 százalékkal nőtt az elmúlt évben átlagosan benyújtott pályázatok száma, valamint 5 százalékponttal nőtt azoknak a cégeknek az aránya, akik olyan pályázati lehetőséget találnak, amely komolyan érdekelheti a céget. „A növekedés összefügghet a tavalyi évben Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás megszüntetésével, aminek következtében újra megnyíltak az Európai Bizottság által befagyasztott uniós források” – magyarázta a kkv szakértő. (Már korábban is kitűnt az eredményekből, hogy egyre több cég remél pályázati pénzt.)

A vevőkkel kapcsolatos várakozások is javulni tudtak, ami azért lényeges, mert a vállalkozások helyzetét meghatározó tényezők közül a vevői kapcsolatok a legfontosabbak.  Az erősödés annak köszönhető, hogy jelenleg átlagosan 28 munkanapos fizetési határidővel szembesítik a vevők a cégeket, így mintegy 4 nappal csökkent az átlagos fizetési határidő az előző negyedévhez képest. Pozitív tendencia a folytatást illetően, hogy nyár közepén a belső fogyasztás is túljutott a mélyponton, és folyamatosan bővül a kiskereskedelmi forgalom.

Míg korábban a közterhekkel és a gazdaságpolitikával kapcsolatos várakozások nagymértékű romlása miatt csökkent az index, most ez a két tényező stagnált. Továbbra is a vállalkozások közel fele (49%) várja a közterhek növekedését, ugyanakkor csökkent azon vállalkozások aránya, amelyek nagyobb mértékű közteher növekedést prognosztizálnak. Mindezek mellett a vállalkozások 27 százaléka véli úgy, hogy a kormányzat következő egy évi munkája inkább vállalkozásbarát lesz, ami 4 százalékpontos növekedés az előző negyedévhez képest.

Az ágazatok közül a mezőgazdasági cégek bizalma fordult a leginkább pozitív irányba, míg a kereskedelmi szektorban nem látható számottevő változás. A várakozások javulása minden árbevétel kategóriában megfigyelhető. Helyzetüket tekintve szokásos módon a középvállalkozások a legoptimistábbak, várakozásaik már a pozitív tartomány körül mozognak (-1 pont), azonban a mikrovállalkozások továbbra sem látják olyan derűsen a jövőjüket. (Általában cégmérettel nő az optimizmus.)

Inkább piaci lehetőség kéne, de azért a hitelt is várják a cégek
Inkább a nagyobb cégeknek volt jó lehetőség a Növekedési Hitelprogram első szakasza a K&H kkv bizalmi index eredményei szerint. A válaszadók többsége szerint a beruházások növekedése inkább a piaci lehetőségektől függ, ennek ellenére a kkv szektor egyértelműen várja a program folytatását.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo