Az adóhatóság stratégiája szerint szeretne ügyfélbarát, szolgáltató hivatallá válni, célja az önadózás megkönnyítése - közölte Szikora János, az APEH elnöke. A hivatal az adózók önkéntes jogkövetését a szolgáltatások fejlesztésével, az adózás egyszerűbbé, kényelmesebbé tételével, az adótudatosság növelésével szeretné javítani.
Az APEH alapvető feladata ugyanakkor az államháztartás bevételeinek beszedése, ezért a hatósági eszközök törvényes és tisztességes alkalmazásával következetesen fellép azokkal szemben, akik nem teljesítették kötelezettségüket, s arra törekszik, hogy visszatartsa azokat, akik hajlamosak erre - hangsúlyozta Szikora János. A szakmai célok eléréséhez magas szintű ismeretekkel rendelkező, elkötelezett és feddhetetlen munkatársak foglalkoztatására törekszik az adóhivatal, biztosítva a munkájukhoz szükséges anyagi és technikai feltételeket.
Komoly fejlesztések előtt
Az APEH stratégiája szerint szeretné elérni a világ vezető adóhatóságainak színvonalát a módszereket, eszközöket tekintve, a következő négy-ötéves időszak Szikora János szerint erre elég. A stratégiában foglalt egyes feladatokat évente felülvizsgálják az aktuális költségvetési források figyelembevételével.
Mogyorósiné Gábor Hajnalka elnökhelyettes elmondta: fejlesztik az ügyfélkapcsolatok valamennyi formáját. A regionális ügyféltájékoztatási központok technikáját alkalmassá teszik az internetalapú hang- és videohívások és adatküldések fogadására, interaktív alkalmazására, s konkrét ügyeket is el lehet intézni majd. Az olyan kistérségi központokban, ahol az ügyfelek, illetve az ügyek száma ezt igényli, hálózati eléréssel rendelkező ügyfélszolgálati kirendeltséget működtet majd az APEH. A kirendeltségi hálózatot elsőként Budapesten tekintik át, mert rosszabb a helyzet, mint vidéken.
Az APEH közérthető módon megfogalmazott tájékoztatókat is ígér; az adózók és az adóhatóság jogait és kötelességeit tartalmazó tájékoztatót hozzáférhetővé teszik az interneten. Tervezik az ügyfélelégedettségi felmérések rendszeressé tételét is.
Mire figyelnek jobban?
Amikor az adóhivatal a törvény szigorával lép fel, nem a büntetés az elsődleges cél, hanem az adózók önkéntes jogkövetésre késztetése - közölte Varga Lászlóné elnökhelyettes. Elmondta, hogy az adóhatóság a jövőben is folytatja az új vállalkozások ellenőrzését, hogy kiszűrje közülük azokat, amelyeket adókikerülésre hoztak létre. Továbbra is figyelemmel kísérik az adózói életutakat, vizsgálják az áfa-kötelezettségüket minimalizálókat, a körbeszámlázásos ügyleteket. Folytatja az APEH a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait érintő, a feketefoglalkoztatás visszaszorítására irányuló vizsgálatokat is.
Nagyobb hangsúlyt kap a kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árak vizsgálata és az adóhatóság különös figyelmet fordít az úgynevezett agresszív adótervezés elleni fellépésre is, így a társaságok átszervezéséhez, összeolvadásához, felvásárlásához, finanszírozásához, határokon átnyúló kereskedelméhez és a veszteségek "felhasználásához" kötődő adóelkerülő magatartásokra.
Folyamatban van az átfogó ellenőrzéskorszerűsítési projekt, aminek hangsúlyos eleme a kockázatkezelés, felhasználva a nemzetközi tapasztalatokat is. A cél, hogy kiszűrjék a legnagyobb adóelkerüléseket egy kockázati térkép alapján.
A nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek, a politikusok, valamint "híres emberek" (például művészek, sportolók) ellenőrzésére az adóhatóság külön szervezeti egységet szeretne létrehozni. Szikora János szerint a világ vezető adóhatóságainál is vannak ilyen egységek, létrehozásuk célja, hogy a revizorok hozzászokjanak a hírességek társaságához, s "a jegyzőkönyvet írassák alá, ne autogramot kérjenek".
Összesen mintegy 120 területen fejlesztenének
Jó hír az adózóknak, hogy az APEH ellenőrzési kézikönyvet (benne a minden ellenőrzésre érvényes minimális protokollal) és bírságolási kézikönyvet készít, amit valamennyi revizor megkap és az adózók számára is hozzáférhetővé teszik az APEH honlapján.
Az adóhatóság kiemelt stratégiai célja a végrehajtási tevékenység javítása is, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben különösen fontos - mondta Varga Lászlóné. Az elnökhelyettes kiemelte az árverési szolgáltatások fejlesztését: 2009-től már az ingatlanokat is elektronikusan árverezik.
A stratégia több mint 120 cél elérését tűzte ki, az időzítést a transzformációs terv tartalmazza. Vannak olyan célkitűzések, amelyek megvalósítása a törvényhozástól függ, mint például az elektronikus szolgáltatások fejlesztése.