Jó tudni: 120 változást tervez az APEH

Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) kedden ismertette 2008-2012. közötti középtávú stratégiai tervét, amelynek címe: "Szolgáltató adóhatóság".

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az adóhatóság stratégiája szerint szeretne ügyfélbarát, szolgáltató hivatallá válni, célja az önadózás megkönnyítése - közölte Szikora János, az APEH elnöke. A hivatal az adózók önkéntes jogkövetését a szolgáltatások fejlesztésével, az adózás egyszerűbbé, kényelmesebbé tételével, az adótudatosság növelésével szeretné javítani.

Az APEH alapvető feladata ugyanakkor az államháztartás bevételeinek beszedése, ezért a hatósági eszközök törvényes és tisztességes alkalmazásával következetesen fellép azokkal szemben, akik nem teljesítették kötelezettségüket, s arra törekszik, hogy visszatartsa azokat, akik hajlamosak erre - hangsúlyozta Szikora János. A szakmai célok eléréséhez magas szintű ismeretekkel rendelkező, elkötelezett és feddhetetlen munkatársak foglalkoztatására törekszik az adóhivatal, biztosítva a munkájukhoz szükséges anyagi és technikai feltételeket.

Komoly fejlesztések előtt

Az APEH stratégiája szerint szeretné elérni a világ vezető adóhatóságainak színvonalát a módszereket, eszközöket tekintve, a következő négy-ötéves időszak Szikora János szerint erre elég. A stratégiában foglalt egyes feladatokat évente felülvizsgálják az aktuális költségvetési források figyelembevételével.

Mogyorósiné Gábor Hajnalka elnökhelyettes elmondta: fejlesztik az ügyfélkapcsolatok valamennyi formáját. A regionális ügyféltájékoztatási központok technikáját alkalmassá teszik az internetalapú hang- és videohívások és adatküldések fogadására, interaktív alkalmazására, s konkrét ügyeket is el lehet intézni majd. Az olyan kistérségi központokban, ahol az ügyfelek, illetve az ügyek száma ezt igényli, hálózati eléréssel rendelkező ügyfélszolgálati kirendeltséget működtet majd az APEH. A kirendeltségi hálózatot elsőként Budapesten tekintik át, mert rosszabb a helyzet, mint vidéken.

Az APEH közérthető módon megfogalmazott tájékoztatókat is ígér; az adózók és az adóhatóság jogait és kötelességeit tartalmazó tájékoztatót hozzáférhetővé teszik az interneten. Tervezik az ügyfélelégedettségi felmérések rendszeressé tételét is.

Mire figyelnek jobban?

Amikor az adóhivatal a törvény szigorával lép fel, nem a büntetés az elsődleges cél, hanem az adózók önkéntes jogkövetésre késztetése - közölte Varga Lászlóné elnökhelyettes. Elmondta, hogy az adóhatóság a jövőben is folytatja az új vállalkozások ellenőrzését, hogy kiszűrje közülük azokat, amelyeket adókikerülésre hoztak létre. Továbbra is figyelemmel kísérik az adózói életutakat, vizsgálják az áfa-kötelezettségüket minimalizálókat, a körbeszámlázásos ügyleteket. Folytatja az APEH a társadalombiztosítás pénzügyi alapjait érintő, a feketefoglalkoztatás visszaszorítására irányuló vizsgálatokat is.

Nagyobb hangsúlyt kap a kapcsolt vállalkozások közötti elszámoló árak vizsgálata és az adóhatóság különös figyelmet fordít az úgynevezett agresszív adótervezés elleni fellépésre is, így a társaságok átszervezéséhez, összeolvadásához, felvásárlásához, finanszírozásához, határokon átnyúló kereskedelméhez és a veszteségek "felhasználásához" kötődő adóelkerülő magatartásokra.

Folyamatban van az átfogó ellenőrzéskorszerűsítési projekt, aminek hangsúlyos eleme a kockázatkezelés, felhasználva a nemzetközi tapasztalatokat is. A cél, hogy kiszűrjék a legnagyobb adóelkerüléseket egy kockázati térkép alapján.

A nagy vagyonnal rendelkező magánszemélyek, a politikusok, valamint "híres emberek" (például művészek, sportolók) ellenőrzésére az adóhatóság külön szervezeti egységet szeretne létrehozni. Szikora János szerint a világ vezető adóhatóságainál is vannak ilyen egységek, létrehozásuk célja, hogy a revizorok hozzászokjanak a hírességek társaságához, s "a jegyzőkönyvet írassák alá, ne autogramot kérjenek".

Összesen mintegy 120 területen fejlesztenének

Jó hír az adózóknak, hogy az APEH ellenőrzési kézikönyvet (benne a minden ellenőrzésre érvényes minimális protokollal) és bírságolási kézikönyvet készít, amit valamennyi revizor megkap és az adózók számára is hozzáférhetővé teszik az APEH honlapján.

Az adóhatóság kiemelt stratégiai célja a végrehajtási tevékenység javítása is, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben különösen fontos - mondta Varga Lászlóné. Az elnökhelyettes kiemelte az árverési szolgáltatások fejlesztését: 2009-től már az ingatlanokat is elektronikusan árverezik.

A stratégia több mint 120 cél elérését tűzte ki, az időzítést a transzformációs terv tartalmazza. Vannak olyan célkitűzések, amelyek megvalósítása a törvényhozástól függ, mint például az elektronikus szolgáltatások fejlesztése.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo