Fontosabb megállapítások
A felmérésben résztvevő régiókkal (Baden-Württemberg, Katalónia, Piemont, Portugália) összehasonlítva a magyar háztartások kevesebb a számítógéppel és internetkapcsolattal rendelkeznek, ugyanakkor a rendszeres internetezők itthon is átlagos arányban veszik igénybe a internetes vásárlási lehetőségeket. A magyar családok 34%-ában van számítógép, míg otthoni internetcsatlakozással csak a háztartások 14%-a rendelkezik. A legfejlettebb régióban Baden-Württembergben ugyanakkor a háztartások 61%-a, illetve 47%-a használ otthonában számítógépet illetve internetet.
Az internet-kapcsolattal rendelkező magyar háztartások 21%-a használt ADSL kapcsolatot 2004 elején, mellyel a második helyre került a vizsgált régiók rangsorában.
A rendszeres internetezők aránya Magyarországon kevesebb, mint 20%, míg a másik három régióban stabilan 30% a legalább hetente internetezők súlya. A mobiltelefon penetráció az összes vizsgált régióban magas szintet ért el, a piac a telítettséghez közeli. A vizsgált régiók közül kiemelkedik Piemont, ahol a penetráció 2003 végén meghaladta a 83%-ot.
A kutatás részletes eredményei
A lakossági felmérések szerint a magyarországi háztartások 34%-ában volt számítógép 2004 elején. Legnagyobb arányban a baden-württembergi háztartások rendelkeznek számítógéppel, de az összes többi régióban növekedés, felzárkózás figyelhető meg a számítógép-ellátottság terén. A magyar háztartások a növekedés ellenére változatlanul jelentős lemaradásban vannak a számítógép-használat terén.
Az otthoni internetkapcsolat esetében még nagyobbak a különbségek, mint a számítógép-ellátottság terén. Míg majdnem minden második baden-württembergi vagy piemonti család otthonából csatlakozni tud az internetre, addig Magyarországon a számottevő előrelépés ellenére 2004 elején még hétből csak egy háztartás teheti ezt meg. A katalán családok harmada és a portugálok több mint negyede rendelkezik internetcsatlakozással otthonában.
Az internetkapcsolatok közül az ADSL csatlakozások előretörése jellemezte az elmúlt évet az összes vizsgált régióban. Az internetkapcsolattal rendelkező magyar háztartások 21%-a ADSL kapcsolatot 2004 elején, amely a nulláról indulva 2003-ban a lakossági előfizetők ötödét hódította meg az országban. Ezzel az eredménnyel Magyarország megelőzi Piemontot és Portugáliát is.
A rendszeres magyar internetezők arányaiban kevesebben vannak mint a nyugat-európai régiók internet-használói. Míg a többi régióban stabilan 30% a legalább hetente internetezők aránya, addig Magyarországon a jelentős tavalyi növekedés után is csak az internet-használók 20%-a ül le legalább hetente az internet elé.
A mobiltelefon penetráció az összes vizsgált régióban magas szintet ért el, a piac a telítettséghez közeli. Ebben a tekintetben Magyarország az élvonalba tartozik. A vizsgált régiók közül kiemelkedik Piemont, ahol a penetráció 2003-ban 5 százalékponttal emelkedve meghaladta a 83%-ot.