A Bizottság szeptember végén készített átfogó elemzést a repülőjegy értékesítéssel foglalkozó honlapokról, amely során azt vizsgálta, hogy a társaságok a jegyek valós árát tüntetik-e fel weboldalaikon, milyen feltételeket támasztanak ajánlataikhoz és milyen általános szerződési feltételeket szabnak vásárlóiknak.
Az ellenőrzés 15 EU tagállam - Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Dánia, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Olaszország, Litvánia, Málta, Portugália, Spanyolország és Svédország - és az EGT tagállam Norvégia 447 különböző weboldalára terjedt ki.
Meglena Kuneva, az Európai Bizottság fogyasztóvédelemért felelős biztosa szerint a felmérés eredményei kiábrándítóak. A vizsgált oldalak több mint 50 százaléka (226) nem felelt meg azt EU fogyasztóvédelmi előírásainak. (Az online foglalt utak esetében a fogyasztói jogok érvényesítése nem könnyű.)
"Világos figyelmeztetést intézek az összes érintett vállalathoz, hogy azonnal tegyenek lépéseket" - mondta a biztos, hozzátéve, hogy ha a határidő lejár Brüsszel közzéteszi az érintett cégek listáját, és megteszi a szükséges jogi lépéseket is. A biztos megerősítette, hogy végső esetben a Bizottság le fogja tiltani azokat a honlapokat, amelyek nem tartják be a szabályozásokat. (Nem lesz többet így egyeurós jegy...)
A vizsgálat eredménye szerint a leggyakoribb probléma az árak feltüntetése. A légitársaságok ugyanis előszeretettel hirdetnek ingyenjegyeket, amelyek azonban a kötelező adók és illetékek hozzáadása után koránt sem ingyenesek.
A legtöbb szabálytalan weboldallal Belgium (46) büszkélkedhet, míg a második és harmadik helyen Dánia (25) és Finnország (20) áll. A vizsgálat viszont egyáltalán nem talált problémákat Ausztria, Ciprus és Görögország esetében.
A Bizottság négy hónapos határidőt szabott a repülőjegy értékesítőknek a honlapjaikon szereplő, a fogyasztókat megtévesztő információk javítására. A tervek szerint a Bizottság jövőre további három alkalommal indít majd hasonló vizsgálatot.