A flottakezelő kiválasztásánál Magyarországon a legfontosabb szempont a szolgáltató megbízhatósága, illetve a teljes körű szolgáltatás. S csak ezt követi a kapott szerviz minősége, a minőségi beszámolók a kezelt flotta állapotáról, illetve a legkevésbé fontosak a járművezetőknek nyújtott szolgáltatások, és meglepő módon a legutolsó az induló költség, legalábbis a GfK Hungária 2006 júliusában közzétett nemzetközi kutatása szerint. Ám mielőtt téves következtetések vonnánk le, tegyük hozzá gyorsan: mindezen szempontoknak egyike sem olyan fontos Magyarországon, mint akár Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban vagy Ausztriában. Továbbá a költségek a magyar cégek számára nagyon is lényegesek, csakhogy ezek nem annyira a flottakezelők kiválasztásánál, hanem egy újabb gépkocsi beszerzésénél érvényesülnek. Vagyis a gépjárműpark bővítésekor a magyar vállalkozások elsősorban a kedvezményeket, a vételárat (ebben a fontossági sorrendben említették a felmérésben), a baleseti biztonságot figyelik, majd a környezetvédelmet, az egy kilométerre eső költséget, és legkevésbé lényeges számukra az imázs.
Érdekes, de nem meglepő eredménye a kutatásnak, amikor a különböző méretű flották tulajdonosait kérdezték meg az igényeikről, hogy a fogyasztás a legfontosabb, és minél nagyobb a flotta mérete, annál fontosabb, míg a bérleti díj az imázs előtt a legkevésbé fontos, bár szintén minél nagyobb a méret, annál fontosabb. A vételár esetében azonban éppen fordítva van: ez leginkább a kisebb flottájú cégeket érdekli, és a nagyokat kevésbé.
Éles árverseny
A flottakezelési piac Magyarországon az elmúlt két évben megduplázódott, és az elemzők szerint a fellendülés szakaszában van. Hiszen az ebben a formában üzemeltetett járművek számát mintegy 25-30 ezerre becsülik, ami a jelenleg az utakon futó gépkocsiknak alig az egy-két százaléka. Miközben Nyugat-Európában minden negyedik-ötödik autót flottakezelő üzemelteti. A piacon igen éles a verseny, a meghatározó öt-hat nagy flottakezelő mellett tucatnyi közepes és akár több száz kisvállalkozás is tevékenykedik. Akik elsősorban az áraikat igyekeznek a másikéi alá vinni. Aminek azonban előbb-utóbb meglesz majd a böjtje, hiszen biztosan a minőség rovására megy. Márpedig maga az üzletág éppen arra épül, hogy mivel a gépjárművek beszerzése és üzemeltetése komoly felkészültséget igénylő szakma, ezt csak az tudja hatékonyan, jó minőségben ellátni, aki erre szakosodott.
A cég alaptevékenységén túli feladatok kiszervezéséről (outsourcingjáról) a Piac és Profitban már sokat írtunk. Nem (mindig) érdemes saját stábot fenntartani a számviteli, az informatikai munkák ellátására vagy például az ingatlanok kezeléséhez. A cég autóinak a beszerzése és üzemeltetése, vagyis a flottakezelés külső szakcégre bízása is ebbe a sorba tartozik. S a közhittel ellentétben nem csak a nagy cégeknek, amelyek egymagukban is flottákat tartanak fent, éri meg. Hanem a kicsiknek is, akár egy-két autóval. Sőt, nekik a leginkább, hiszen a szolgáltatónál a flottába bekerülve egy-két autóra is élvezhetik mindazokat a mennyiségi kedvezményeket, előnyöket, amelyek a nagy autóparkkal rendelkezőknek járnak.
Közös kedvezmények
S hogy melyek is ezek? A legtöbben azzal kezdik a felsorolást, hogy ebben a konstrukcióban - számviteli értelemben - a jármű nem számít beruházásnak, és ezért kedvezőbben, költségként írható le. Ez igaz, de csak abban az esetben, ha a használatában lévő járműveket az adott cég bérli a flottakezelőtől, vagy az operatív lízinget választja.
Nagyon sokan teszik ezt, ezért vannak, akik a flottakezelést szinte azonosítják az operatív lízinggel, pedig a kettő nem ugyanaz. Hiszen nem minden lízingcég nyújt teljes körű üzemeltetési szolgáltatást. És az ügyfél a saját tulajdonában lévő járműpark üzemeltetésére is adhat külső cégnek megbízást. Egyebek között azért, hogy mentesüljön mindenféle, a gépkocsik üzemeltetésével kapcsolatos gyakorlati tennivalótól. Vagyis ne neki - illetve ne a saját alkalmazottainak - kelljen figyelni a járművek futását, kihasználtságát. Ne őrá háruljon a kis és nagy szervizekről, az esedékes gumicseréről, a garanciális és azon túli javításokról, egyebekről való gondoskodás. További, a flottakezelő megbízása melletti érv, hogy ha a "saját" autó több napra kiesik, a szolgáltató azonnal tud - és általában ingyen! - csereautót adni. S ami legalább ilyen fontos: az autó fenntartásával kapcsolatos költségek előre kalkulálhatók. Hiszen a teljes körű szolgáltatásért cserébe választható akár a havi vagy negyedéves, fix átalánydíjas fizetés. Vagy aki mégiscsak szeretné, ha a fizetendő díj szorosabb kapcsolatban lenne az adott járművek állapotával, akkor annak sok helyen kínálják az úgynevezett továbbszámlázási formát. Ennek az a lényege, hogy szervizdíjelőleget a fix díjban nem számítanak fel, hanem a beérkező szervizszámlákat a tételes ellenőrzés után továbbítják az ügyfélnek.
Teljes cikk a Piac és Profit Magazin decemberi számában.