Hogyan éljenek túl a magyar szállodák?

Nincs könnyű helyzetben a hazai GDP 9 százalékát adó, csaknem félmillió embert foglalkoztató, a korábbi években lendületesen fejlődő turisztikai ágazat. Csökken iránta a kereslet, a vendégek rövidebb időt töltenek el, és kevesebbet fogyasztanak. A válságnak azonban lehet egy másik hatása is: nőhet a hazai kereslet a belföldi pihenőhelyek iránt. Szakértők úgy vélik, a specializáció és az innovatív marketing segítheti a szállodaipar szereplőit a túlélésben.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A gazdasági válság világszerte érzékenyen érintette a turisztikai ágazatot. A csökkenő keresletet a hazai piac szereplői is azonnal érezték: míg 2008 első félévében a bevételek dinamikusan nőttek, augusztustól alacsonyabb fokú lett a kihasználtság, idén az első két hónapban pedig átlagosan 20 százalékkal esett vissza a szobafoglalás a fővárosban a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Optimista nézetek szerint csupán 2009 lesz gyenge, a pesszimistábbak viszont azt mondják, legalább két rossz évre kell berendezkedni, és az sem kizárt, hogy néhány szálloda bezár.

Gyenge vagy erős?
2007-ben a szállodaiparnak problémákat okozott a forint magas árfolyama, mivel az erős hazai valuta csak infláció alatti áremelést tett lehetővé. A mostani gyenge forint viszont több szempontból is kedvező számára. Tény, hogy az erős forint segíti a kiutazást, a gyenge fizetőeszköz pedig éppen ellentétesen hat, drágítja azt, és ily módon ösztönzi a belföldi szabadidős programokon való részvételt. Az olcsóbb forint a külföldi vendége számára is vonzóvá teszi Magyarországot. Mégsem felhőtlen most a szállodások öröme. Sokan ugyanis az elmúlt években jelentős devizahitelek segítségével bővítették kapacitásaikat, fejlesztették kínálatukat. Számukra a forint árfolyamának romlása és a kihasználtság csökkenése akár a csődöt is jelentheti. A jelenség a piac átrendeződését is hozhatja: a csődhullámok hatására jelentős koncentráció várható az iparágban.

Húzóágazat lehetne

- Miközben évi két-három százalékkal nőtt a szállodai kapacitás, a keresletbővülés, így a külföldi vendégéjszakák számának emelkedése ettől lényegesen elmaradt: 2008-ra 49 százalékra romlott a szobafoglaltsági mutató. A helyzetet a válság tovább rontja, az üzleti turisztika volumenében ugyanis azonnal tükröződik a recesszió. Főképpen a konferencia- és az incentív turizmus visszaesését látjuk. Ez utóbbi szegmensben korábban éppen a válság által jelentősen érintett ágazatok, az autóipar és az IT-szektor voltak a legaktívabbak, a gyógyszergyártók hasonló tevékenysége már korábban, egy európai uniós szabályozás kapcsán lecsökkent - vázolja a helyzetet Kovács István, a Magyar Szálloda Szövetség titkára, aki szerint átlagosan akár 5-10 százalékkal is csökkenhet a hazai szállodákban a szobafoglaltság.

Pedig a turizmus nemzetgazdasági szempontból egyáltalán nem elhanyagolható ágazat. A KSH 2008-as adatai szerint éves szinten 40 millió külföldi érkezett Magyarországra, és töltött el összesen 10 millió vendégéjszakát. A 4,1 millió hazai vendég 9,9 millió éjszakát töltött el otthonán kívül. Ebből adódik a turizmus 9 százalékos részesedése a hazai GDP-ből. Igaz, ez 2005-ös adat, de dr. Niklai Ákos, a Magyar Turizmus Zrt. igazgatóságának elnöke szerint ez a tendencia azóta sem változott.

- Az ország devizabevételéhez 2008-ban közel négymilliárd euróval járult hozzá a turizmus. Nemzetgazdasági szempontból szintén nagyon jelentős az iparág munkahelyteremtő képessége: e nélkül, a közvetett és közvetlen hatásokat egybevéve, körülbelül ötszázezer álláshellyel lenne kevesebb, ami a hazai munkahelyek 12,6 százalékát jelenti. Gazdaságélénkítő szerepe mellett a turizmus az életminőség javítása szempontjából sem elhanyagolható - sorolja Niklai Ákos.

Teljes cikk a Piac és Profit magazinban.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo