Hódít a mosógép és a mikrohullámú sütő

Az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók lendítik fel az elektromos háztartási gépek piacát, általában modern, négy-öt éves készülékek találhatók a háztartásokban. Az elektromos háztartási nagygépek 2003-as forgalmát az előzetes adatok alapján 92 milliárd forintra, az előző évinél 16 százalékkal többre becsüli a GfK Piackutató Intézet.

A GfK 2003-ra vonatkozó felmérése szerint dinamikusan terjed az előtöltős mosógép: míg hét évvel ezelőtt a háztartások 14 százaléka rendelkezett vele, addig tavaly decemberben már minden harmadik háztartásban elölről gyömöszölték a ruhákat. A háztartási nagygépek legfiatalabb árucsoportja a mosogatógép, a használatban lévő gépek csak most tanulnak járni: átlagosan két-három évesek. Jelenleg azonban még luxuscikknek számítanak, a háztartások mindössze 4 százaléka rendelkezik velük.

A még meglévő „antik” forgótárcsás mosógépeket átlagosan tizennégy éve vásárolták, állapítja meg a GfK, ahogyan az elektromos centrifugákat is. Utóbbiak a háztartások 29 százalékában lelhetők fel. Régiek a gáztűzhelyek is, átlagosan 11 éves életkorukkal, a hűtőgépek mutatója pedig 9 év.

A háztartási gépek piacának fejlődését igazolja, hogy hét év alatt megduplázódott a mikrohullámú sütővel felszerelt háztartások aránya is (32-ről 65 százalékra). Legelterjedtebb az elektromos háztartási készülékek közül a hűtőgép, amelyből a háztartások ellátottsága évek óta egyenletesen 95 százalék körül mozog.

A GfK szerint a piac kedvező trendje három tényezőre vezethetőek vissza: egyrészt a reálbérek növekedésére, ahol a kutatások szerint nem az összegszerűség számít, hanem az, hogy az emelkedés puszta ténye bizalmat kelt az emberek nagy részében. Így többen hajlandók élni a kínálkozó hitelfelvételi lehetőségekkel. Másik lényeges ok a lakásépítés fellendülése, az új lakások tulajdonosai nem szívesen viszik magukkal régi készülékeiket, hanem inkább újat vesznek.



Harmadik fontos tényező a még mindig sorra nyíló hipermarketek és szakáruházak versenye. A terjeszkedő kereskedelmi vállalatok új boltjai vonzó, alacsony fogyasztói áron kínálják az elektromos háztartási készülékeket. A piackutató szerint az éles verseny és a kereskedelem koncentrálódása következtében az átlagos árszínvonal egyelőre várhatóan alacsony marad.

A háztartási kisgépek forgalma 20 százalékot meghaladó mértékben növekedett, és elérte a 22 milliárd forintot a múlt évben.

A kisgépek közül az ellátottsági ranglistát a hagyományos porszívó vezeti, mivel a háztartások 84 százalékában használják. Második helyezett a hajszárító (83%), a harmadik legelterjedtebb a gőzölős vasaló (69%).

A piackutató felmérése szerint 50 százalék alatti penetrációs szinten mozog a napi életvitelhez nem feltétlenül szükséges, inkább a kényelmet szolgáló többi kisgép. A lélektani határt azonban idén várhatóan eléri az elektromos kávé/teafőző, amelynek elterjedtsége három év alatt 8 százalékponttal emelkedett, és elérte a 48 százalékot.

A kedvező piaci tendenciák várhatóan folytatódnak. A vásárlóerő valószínű növekedése nyomán ugyanis érzékelhető lesz a kereslet emelkedése a magas presztízsű, értékesebb elektromos háztartási készülékek iránt is –vélik a GfK szakemberei.



A háztartások ellátottsága elektromos háztartási nagy- és kisgépekkel (%)

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo