A GfK 2003-ra vonatkozó felmérése szerint dinamikusan terjed az előtöltős mosógép: míg hét évvel ezelőtt a háztartások 14 százaléka rendelkezett vele, addig tavaly decemberben már minden harmadik háztartásban elölről gyömöszölték a ruhákat. A háztartási nagygépek legfiatalabb árucsoportja a mosogatógép, a használatban lévő gépek csak most tanulnak járni: átlagosan két-három évesek. Jelenleg azonban még luxuscikknek számítanak, a háztartások mindössze 4 százaléka rendelkezik velük.
A még meglévő „antik” forgótárcsás mosógépeket átlagosan tizennégy éve vásárolták, állapítja meg a GfK, ahogyan az elektromos centrifugákat is. Utóbbiak a háztartások 29 százalékában lelhetők fel. Régiek a gáztűzhelyek is, átlagosan 11 éves életkorukkal, a hűtőgépek mutatója pedig 9 év.
A háztartási gépek piacának fejlődését igazolja, hogy hét év alatt megduplázódott a mikrohullámú sütővel felszerelt háztartások aránya is (32-ről 65 százalékra). Legelterjedtebb az elektromos háztartási készülékek közül a hűtőgép, amelyből a háztartások ellátottsága évek óta egyenletesen 95 százalék körül mozog.
A GfK szerint a piac kedvező trendje három tényezőre vezethetőek vissza: egyrészt a reálbérek növekedésére, ahol a kutatások szerint nem az összegszerűség számít, hanem az, hogy az emelkedés puszta ténye bizalmat kelt az emberek nagy részében. Így többen hajlandók élni a kínálkozó hitelfelvételi lehetőségekkel. Másik lényeges ok a lakásépítés fellendülése, az új lakások tulajdonosai nem szívesen viszik magukkal régi készülékeiket, hanem inkább újat vesznek.
Harmadik fontos tényező a még mindig sorra nyíló hipermarketek és szakáruházak versenye. A terjeszkedő kereskedelmi vállalatok új boltjai vonzó, alacsony fogyasztói áron kínálják az elektromos háztartási készülékeket. A piackutató szerint az éles verseny és a kereskedelem koncentrálódása következtében az átlagos árszínvonal egyelőre várhatóan alacsony marad.
A háztartási kisgépek forgalma 20 százalékot meghaladó mértékben növekedett, és elérte a 22 milliárd forintot a múlt évben.
A kisgépek közül az ellátottsági ranglistát a hagyományos porszívó vezeti, mivel a háztartások 84 százalékában használják. Második helyezett a hajszárító (83%), a harmadik legelterjedtebb a gőzölős vasaló (69%).
A piackutató felmérése szerint 50 százalék alatti penetrációs szinten mozog a napi életvitelhez nem feltétlenül szükséges, inkább a kényelmet szolgáló többi kisgép. A lélektani határt azonban idén várhatóan eléri az elektromos kávé/teafőző, amelynek elterjedtsége három év alatt 8 százalékponttal emelkedett, és elérte a 48 százalékot.
A kedvező piaci tendenciák várhatóan folytatódnak. A vásárlóerő valószínű növekedése nyomán ugyanis érzékelhető lesz a kereslet emelkedése a magas presztízsű, értékesebb elektromos háztartási készülékek iránt is –vélik a GfK szakemberei.