Hódít a mosógép és a mikrohullámú sütő

Az elöltöltős mosógépek, mikrohullámú sütők, pára- és szagelszívók lendítik fel az elektromos háztartási gépek piacát, általában modern, négy-öt éves készülékek találhatók a háztartásokban. Az elektromos háztartási nagygépek 2003-as forgalmát az előzetes adatok alapján 92 milliárd forintra, az előző évinél 16 százalékkal többre becsüli a GfK Piackutató Intézet.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A GfK 2003-ra vonatkozó felmérése szerint dinamikusan terjed az előtöltős mosógép: míg hét évvel ezelőtt a háztartások 14 százaléka rendelkezett vele, addig tavaly decemberben már minden harmadik háztartásban elölről gyömöszölték a ruhákat. A háztartási nagygépek legfiatalabb árucsoportja a mosogatógép, a használatban lévő gépek csak most tanulnak járni: átlagosan két-három évesek. Jelenleg azonban még luxuscikknek számítanak, a háztartások mindössze 4 százaléka rendelkezik velük.

A még meglévő „antik” forgótárcsás mosógépeket átlagosan tizennégy éve vásárolták, állapítja meg a GfK, ahogyan az elektromos centrifugákat is. Utóbbiak a háztartások 29 százalékában lelhetők fel. Régiek a gáztűzhelyek is, átlagosan 11 éves életkorukkal, a hűtőgépek mutatója pedig 9 év.

A háztartási gépek piacának fejlődését igazolja, hogy hét év alatt megduplázódott a mikrohullámú sütővel felszerelt háztartások aránya is (32-ről 65 százalékra). Legelterjedtebb az elektromos háztartási készülékek közül a hűtőgép, amelyből a háztartások ellátottsága évek óta egyenletesen 95 százalék körül mozog.

A GfK szerint a piac kedvező trendje három tényezőre vezethetőek vissza: egyrészt a reálbérek növekedésére, ahol a kutatások szerint nem az összegszerűség számít, hanem az, hogy az emelkedés puszta ténye bizalmat kelt az emberek nagy részében. Így többen hajlandók élni a kínálkozó hitelfelvételi lehetőségekkel. Másik lényeges ok a lakásépítés fellendülése, az új lakások tulajdonosai nem szívesen viszik magukkal régi készülékeiket, hanem inkább újat vesznek.



Harmadik fontos tényező a még mindig sorra nyíló hipermarketek és szakáruházak versenye. A terjeszkedő kereskedelmi vállalatok új boltjai vonzó, alacsony fogyasztói áron kínálják az elektromos háztartási készülékeket. A piackutató szerint az éles verseny és a kereskedelem koncentrálódása következtében az átlagos árszínvonal egyelőre várhatóan alacsony marad.

A háztartási kisgépek forgalma 20 százalékot meghaladó mértékben növekedett, és elérte a 22 milliárd forintot a múlt évben.

A kisgépek közül az ellátottsági ranglistát a hagyományos porszívó vezeti, mivel a háztartások 84 százalékában használják. Második helyezett a hajszárító (83%), a harmadik legelterjedtebb a gőzölős vasaló (69%).

A piackutató felmérése szerint 50 százalék alatti penetrációs szinten mozog a napi életvitelhez nem feltétlenül szükséges, inkább a kényelmet szolgáló többi kisgép. A lélektani határt azonban idén várhatóan eléri az elektromos kávé/teafőző, amelynek elterjedtsége három év alatt 8 százalékponttal emelkedett, és elérte a 48 százalékot.

A kedvező piaci tendenciák várhatóan folytatódnak. A vásárlóerő valószínű növekedése nyomán ugyanis érzékelhető lesz a kereslet emelkedése a magas presztízsű, értékesebb elektromos háztartási készülékek iránt is –vélik a GfK szakemberei.



A háztartások ellátottsága elektromos háztartási nagy- és kisgépekkel (%)

Véleményvezér

Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.
Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo