Hiányból nincs hiány

Az államháztartási hiány általános jellemzője az EU új tagországainak. A Kopint-Datorg elemzése csak nálunk azonban csökkenés sincs.

 Tematikus elemzéssel örvendeztette meg tanulmányainak fogyasztóit a Kopint-Datorg az év vége előtt. Konjunktúrajelentésében ugyanis ilyen módon elemezte az unió új tagországait. E lényegen pedig semmit sem változtat az, hogy az Európai Bizottság adataira támaszkodva vizsgálja ezen országok államháztartását. Pontosabban annak hiányát, mely - állapítja meg a Kopint-Datorg - 2002-2006 között a 25 tagországban átlagosan a GDP 2,5 százalékát éri el. Tény, hogy csak az észtek államháztartása mutat többletet az EU új tagországai esetében.

A nyolc állam körül nálunk a legnagyobb az államháztartás GDP-arányos hiánya, mely az Európai Bizottság előrejelzése szerint még 2008-ban is közel 2,5 százalékponttal magasabb lesz a második legnagyobb hiányt felmutató cseh államháztartásnál. Az elemzők 2002-es összevetést közölnek, miszerint akkor Csehországban 6,8 százalék, Szlovákiában 7,7 százalék, nálunk 9 százalék volt az államháztartási hiány, északi szomszédainknál azonban 2003-ban már 4 százalék alá vitték a GDP-arányos deficitet a kiadások 4 százalékpontos csökkentésével. Csehországban 2004-re sikerült 3 százalék alá szorítani az államháztartás hiáynát. Prága a kiadások 2,9 százalékpontos csökkentése és a bevételek 0,8 pontos növelése eredményeként jutott el a kedvező végeredményhez. Lengyelország ugyancsak jó hozadékkal jár hasonló úton, szintén az államháztartási bevételeket sikerült növelnie, s amint arról a Kopint-tanulmány beszámol, a nyugdíjpénztári korrekciókat figyelembe véve idén várhatóan 2,2 százalék, 2008-ban pedig 1,8 százalék lesz az államháztartási hiány. Szlovénia államháztartási hiánya tartósan alacsony, 2,5 százalék, s a trend is kedvező, azaz csökken, hamarosan 2 százalék alá. Lettországban és Litvániában 2002 és 2006 között éves szinten átlagosan 1,1 százalék volt a deficit, s így a Baltikum e tekintetben verte is az új tagországokból álló mezőnyt.

Az államháztartási bevételeket is elemzi a Kopint-Datorg tematikus tanulmánya. Először is azt ismertetik benne, hogy 2005-ben Szlovéniában a 45,8 százalékkal volt az EU-25 átlagánál - 44,8 százalék - magasabb a bevételek aránya. A balti orstzágokban és Szlovákiában az államháztartási bevételek nem érték el a GDP 40 százalékát, Csehországban és Lengyelországban alig haladták meg a 40 százalékot, nálunk pedig 42,1 százalékot tett ki.   Az egyes bevételi kategóriákon belül a 25 EU-tagország átlagában a legnagyobb tételt a TB-járulékok, valamint a termelést és az importot terhelő adók alkották. Az államháztartási kiadások  GDP-hez mért aránya az új EU-tagok esetében 2005-ben két ország esetében haladta meg az EU huszonötök átlagát, Szlovénia és Magyarország könyvelhetett el ilyen pozíciót.

A Kopint-Datorg az Európai Központi Bank nyomán azt is áttekinti, hogy az új EU-tagországok 1996-2005 közötti kiadásai milyen teljesítményre vezettek 2005-ben. Ezen belül is a közszektor hatékonyságának értékelésekor a 2005. évi teljesítménymutatókat és az 1996-2005 közötti átlagos államháztartási kiadásokat hasonlították össze. Kiderült, hogy a 25 EU-tagország közül Írországban és Luxemburgban a leghatékonyabb a közszektor; az előbbi a legkisebb államháztartási kiadási aránnyal a legjobb teljesítményt érte el. Az input hatékonyság - azaz az államháztartási kiadások relatív nagysága - tekintetében Magyarország a 20. helyet foglalja el. A magyar pozíciónál rosszabb helyezést ért el Svédország, Belgium, Szlovénia, Ausztria és Franciaország. Ezen országok mindegyikében alacsonyabb a teljesítmény az ír teljesítménynél, az államháztartási kiadások aránya viszont nagyobb a magyarországi adatnál. Az output hatékonyságot - azaz a közszektor relatív teljesítményét - tekintve szintén Írország és Luxemburg vezet, Magyarország a 18. helyen áll, mögöttünk helyezkedik el Portugália, Lettország, Litvánia, Szlovákia, Málta, Lengyelország. A tanulmány összegzése szerint Csehországgal összevetve a magyar közszektor közel azonos teljesítményt 5,4 százalékponttal magasabb GDP-arányos államháztartási szinttel ért el a vizsgált időszakban.

Véleményvezér

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak

Nem sikerült az első versenyképességi vizsgája Magyarországnak 

Az egykori magyar sikerágazat rosszul teljesít.
Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t

Szlovákiába érdemes menni élelmiszert vásárolni, a mélybe vitték az ÁFA-t 

Lassan bármerre megyünk kisebb árakkal találkozunk, mint itthon.
Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort

Hadházy Ákos megtalálta Orbán Viktort 

Reméljük lesz indiai szelfi is.
Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk

Megvan az új lengyel minimálbér, alulmaradtunk 

Hol van már a Magyarország jobban teljesít szlogen?
Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése

Azerbajdzsánnak nem elég Putyin bocsánatkérése 

Nincs bocsánat az azeri gép lelövése és a segítségnyújtás elmulasztása miatt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo