A Parlamentben tegnap nagy vitát váltott ki, hogy a kormány miképpen hasson a benzinárak alakulására. Ismert, hogy a Medgyessy-kabinet amellett kardoskodott, hogy a jövedéki adó egy bizonyos részéről mondana le. Ehhez két árhatárt szabtak meg: a 95-ös oktánszámú benzin esetében 250 forint a limit, míg a gázolajnál 225 forintban határozták meg azt a küszöböt, amely meghaladásakor beavatkozna a kabinet.
Az ellenzék ezzel szemben saját javaslattal állt elő. E szerint a kormánynak a jövedéki adó egyötödéről kellene lemondania. Ezt egyébként korábban Gál J. Zoltán kormányszóvivő demagógiának minősítette. Hozzátéve, hogy a javaslat elfogadása esetén az intézkedés az adófizetőknek mintegy 90 milliárd forintjába kerülne.
Az intézkedést azt tette szükségessé, hogy a világpiacon soha nem látott magasságokba szökött a nyersolaj ára. A regionális kereskedési központokban az elmúlt hat hét alatt 100-110 dollárral nőtt a tonnánkénti ár, és elérte a 460-470 dolláros csúcsot. A gázolaj jegyzési ára is 60-70 dollárral emelkedett ezen időszakban. A Magyar Olajipari Rt. (MOL) ennek hatására szerdától újabb hat forinttal emeli az üzemanyagok árát. Így a hét közepétől a 95-ös benzin literje 254,5 forintba, míg a gázolaj 224 forintba kerül majd.
A jövedéki törvény módosítása alapján a fentebb említett listaárak meghaladása esetében két forintról mondana le a kabinet literenként. Az újabb drágulás esetében minden öt forintos emelést egy forinttal csökkentene az állam. Ehhez azonban az is szükségeltetik, hogy a társaságok a megkapott „kedvezményt” átadják a fogyasztóknak. A pénzügyminiszter, Draskovics Tibor egyebek mellett erről is tárgyalt a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárával, illetve a három vezető forgalmazó (Shell, MOL, OMV) vezetőivel.
A szakemberek ígéretet tettek arra, hogy a jövedéki adó mérsékléséből származó különbözetet tovább adják az autósoknak – fogalmazott a szakminiszter. Ugyanakkor korábban a hazánkban működő olajtársaságok vezetői már szóltak arról, hogy a tényleges kereskedelmi árrés igen alacsony, így még gesztust sem igazán tudnak gyakorolni árpolitikájukban.
Elemzők egyébként úgy vélik, hogy ha marad a jelenlegi trend, akkor év végére elképzelhető, hogy 300 forintba kerül majd a benzin literje. Ezt támasztotta alá Hernádi Zsolt is. A MOL elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy már most is ennyibe kerülne az üzemanyag, ha nem ellensúlyozná a világpiaci trendet a forint dollárral szembeni erősödése. A Pénzügyminisztérium számítása szerint egyébként 10 százalékos benzinár emelés 0,3 százalékkal növeli az inflációt.
Háromszáz forint is lehet a benzin literje
Ha kétszer kettő nem is öt, azonban öt forint emelés egy forint jövedéki adó csökkentést von maga után a benzin és a gázolaj esetében. Legalábbis erre hatalmazta fel a kormányt tegnap a Parlament, miután elfogadta a jövedéki törvény módosítását. Az intézkedést az indokolta, hogy csillagászati magasságokba szökött a benzin ára. A magas benzinár egyébként a kormány inflációs politikáját is veszélyezteti.
Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?
Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia
2025. november 4., Budapest
Véleményvezér

Trump akkorát odavert Putyinnak, amit még Biden sem tett meg, feloldotta Ukrajna rakétahasználatának korlátozását
Eszkalálódik az ukrajnai háború.

Burgonya kilója 30 forintért
A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.

Hatalmas szerencsétlenséghez vezetett Ukrajna hintapolitikája, amikor egyszerre akart megfelelni Oroszországnak és a Nyugatnak
Nem olcsó az orosz olaj, politikai ára van.

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét
A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.