A Parlamentben tegnap nagy vitát váltott ki, hogy a kormány miképpen hasson a benzinárak alakulására. Ismert, hogy a Medgyessy-kabinet amellett kardoskodott, hogy a jövedéki adó egy bizonyos részéről mondana le. Ehhez két árhatárt szabtak meg: a 95-ös oktánszámú benzin esetében 250 forint a limit, míg a gázolajnál 225 forintban határozták meg azt a küszöböt, amely meghaladásakor beavatkozna a kabinet.
Az ellenzék ezzel szemben saját javaslattal állt elő. E szerint a kormánynak a jövedéki adó egyötödéről kellene lemondania. Ezt egyébként korábban Gál J. Zoltán kormányszóvivő demagógiának minősítette. Hozzátéve, hogy a javaslat elfogadása esetén az intézkedés az adófizetőknek mintegy 90 milliárd forintjába kerülne.
Az intézkedést azt tette szükségessé, hogy a világpiacon soha nem látott magasságokba szökött a nyersolaj ára. A regionális kereskedési központokban az elmúlt hat hét alatt 100-110 dollárral nőtt a tonnánkénti ár, és elérte a 460-470 dolláros csúcsot. A gázolaj jegyzési ára is 60-70 dollárral emelkedett ezen időszakban. A Magyar Olajipari Rt. (MOL) ennek hatására szerdától újabb hat forinttal emeli az üzemanyagok árát. Így a hét közepétől a 95-ös benzin literje 254,5 forintba, míg a gázolaj 224 forintba kerül majd.
A jövedéki törvény módosítása alapján a fentebb említett listaárak meghaladása esetében két forintról mondana le a kabinet literenként. Az újabb drágulás esetében minden öt forintos emelést egy forinttal csökkentene az állam. Ehhez azonban az is szükségeltetik, hogy a társaságok a megkapott „kedvezményt” átadják a fogyasztóknak. A pénzügyminiszter, Draskovics Tibor egyebek mellett erről is tárgyalt a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárával, illetve a három vezető forgalmazó (Shell, MOL, OMV) vezetőivel.
A szakemberek ígéretet tettek arra, hogy a jövedéki adó mérsékléséből származó különbözetet tovább adják az autósoknak – fogalmazott a szakminiszter. Ugyanakkor korábban a hazánkban működő olajtársaságok vezetői már szóltak arról, hogy a tényleges kereskedelmi árrés igen alacsony, így még gesztust sem igazán tudnak gyakorolni árpolitikájukban.
Elemzők egyébként úgy vélik, hogy ha marad a jelenlegi trend, akkor év végére elképzelhető, hogy 300 forintba kerül majd a benzin literje. Ezt támasztotta alá Hernádi Zsolt is. A MOL elnök-vezérigazgatója úgy vélekedett, hogy már most is ennyibe kerülne az üzemanyag, ha nem ellensúlyozná a világpiaci trendet a forint dollárral szembeni erősödése. A Pénzügyminisztérium számítása szerint egyébként 10 százalékos benzinár emelés 0,3 százalékkal növeli az inflációt.
Háromszáz forint is lehet a benzin literje
Ha kétszer kettő nem is öt, azonban öt forint emelés egy forint jövedéki adó csökkentést von maga után a benzin és a gázolaj esetében. Legalábbis erre hatalmazta fel a kormányt tegnap a Parlament, miután elfogadta a jövedéki törvény módosítását. Az intézkedést az indokolta, hogy csillagászati magasságokba szökött a benzin ára. A magas benzinár egyébként a kormány inflációs politikáját is veszélyezteti.
Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?
Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!
2025. június 25. 15:30
Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint
Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség
Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.