Magyarországon korábban négy igazán nagy fesztivál volt, ebből egyet, a Balaton Soundot meg sem rendezték az idén, a VOLT Fesztivál megszűntetése után, pedig kisebb formátumban, annak korábbi tulajdonosaival, más néven került megrendezésre. Egyedül a Sziget és az Ozora Fesztivál tartja még magát – mondta a szakértő. A Strand fesztivál igyekszik a Sound által hagyott űrt betölteni több-kevesebb sikerrel – tette még hozzá.
A nemzetközi piacot uraló nagy szereplők sem tudnak már olyan hatékonyan működni, mint korábban. Bár a legnagyobb külföldi fesztiválok még elérik a teltházat, a kisebb, lokális események már nem teljesítenek jól. Ez a látogatói érdeklődés csökkenésének egyértelmű jele – fogalmazott Andrejszki.
Nemzetközi trendek és statisztikák
Európai adatok is megerősítik: a fesztiválozás költségei és a fogyasztói elvárások gyorsan változnak. A Weezevent Barometer 2024 szerint például az átlagos napi látogatói költés egy fesztiválon 81 euró, ami 6 százalékos növekedés 2023-hoz képest, ám ez a magasabb jegyáraknak, prémium szolgáltatásoknak és extra on-site aktivitásoknak is köszönhető. Ugyanitt az italárak is jelentősen magasabbak: a standard 50 cl-es sör ára kb. 8 százalékkal nőtt, míg a prémium sör ára 3 százalékkal emelkedett.
Eközben a Gen Z-korosztály körében csökken az érdeklődés a hagyományos fesztiválok iránt: 2019-ben még 46 százalék jelezte azt, hogy szeretne fesztiválra menni, 2025-re ez az arány 39- százalékra esett vissza, és csak 29 százalék aktívan keres élőzenei eseményeket.