Gráf: "A mezőgazdaság jövője miatt nem kell aggódni"

Az agrárium szerencséje, hogy nem csökken lényegesen a fogyasztás. A válság túléléséhez azonban jól jönne az ésszerűbb uniós tejpolitika, a hatékony vidéki munkahelyteremtés s az is, hogy felértékelődjön a helyben termelés és felhasználás.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Globalizációs ellenhatásként is felfogható, hogy ott, ahol erős, modern mezőgazdaságra, hatékony vidékfejlesztésre nyílik lehetőség, az élelmiszer- és ellátásbiztonságot szolgálhatja a helyben termelés és helyben fogyasztás - rajzolja fel az agrárminiszter az európai léptékű „öngondoskodás" víziójának a körvonalait. Gráf József mezőgazdasági és vidékfejlesztési minisztertől a tejválság, a gabonaintervenció, a termékpálya napi ügyei igényelnek azonnali reagálásokat, de az agilis politikust éppen a napi kihívásokra adott válaszai erősítik meg: jó úton halad az a program, amely elvezet az életképesebb mezőgazdasághoz, vidékhez.

"Mezőgazdasági termékek exportjával jól áll az ország"

■ Számos kört futott az Európai Unióban, hogy a tejtámogatási rendszert módosíttassa. A magyar gazdák vajon mennyire érezhetik magukat uniós polgároknak, hiszen még az EU-s segítséget sem Brüsszeltől, hanem Budapesttől kapják?

- Komoly problémát okoz, hogy egy év alatt durván 40 eurocentről 20 eurocentre ment le a tej literenkénti átvételi ára. Nincs Európában olyan tejtermelő gazdaság, amelynek nyeresége lenne a terméken. Az Európai Bizottság nem volt hajlandó tudomásul venni, hogy nem pusztán egy ágazatról van szó, hanem a mezőgazdaság alapjáról, nehéziparáról. Ha nem lépünk, ha hibát vétünk - érveltem sokszor -, akkor nyolc-tíz év alatt tudjuk megszüntetni az okozott kárt. Azért is többször szót emeltem - sajnos nem sok eredménnyel -, hogy azonnali intézkedést hozzon az EU az exporttámogatás, illetve a kvóták legalább ötven-ötven százalékos megemelésére. Uniós színtéren tehát még fél sikerről sem beszélhetek, csak arról, hogy itthon tudtuk enyhíteni a feszültségeket. Azzal például, hogy állatjóléti támogatást vezettünk be, illetve hogy január elsejétől az összes kritikus ágazat segítésére felhasználható EU-s pénzt a tejjel foglalkozó gazdálkodók javára fordítjuk. Ehhez még ki kell harcolnunk Brüsszelben, hogy egyrészt ne év végi, hanem negyedévenkénti elszámolás lehessen, másrészt pedig faktoráltathassunk, hogy a támogatási jogosultságot háromhavonként oda tudjuk adni.

■ Az intervenciós gabonafelvásárlás elől elhárulni látszanak az akadályok. Hogyan értékelhető ebből a szempontból a gazdálkodók piacra jutása?

- A gabonapiacon roppant erős pénzszűke jelentkezett, a bankoknak tavaly elsősorban a közraktározás miatt keletkeztek veszteségei, így az idén különösen óvatosakká váltak. A kereskedők, a felhasználók - például a malmok - nagyon nehezen jutottak pénzhez. Egyébként is az a gyakorlat, hogy közvetlenül a betakarítás után alacsonyabbak az árak, és csak a későbbiekben szokás többet adni a gabonáért. Ám most a piac teljes leállását tapasztaltuk. Ezért próbáltunk gabona-forgóeszközhitellel, illetve a közraktározás beindításával élni. Végre talpra állt a kereskedés, kifogytak a tavalyi készletek, élénkülni kezdett a piac: az árak elkezdtek felfelé kúszni. A közraktározás intézményében alapvetően a búza és az árpa „maradt benn". A kukorica érdekében pedig arra kértünk lehetőséget Brüsszeltől, hogy bevezethessünk 900 ezer tonnára intervenciót. Egyelőre még nem reagált az Európai Bizottság. S bár nem kaptuk meg a brüsszeli beleegyezést, az év végére kezdtek helyreállni a piaci viszonyok, javuló feltételek mellett értékesíthetnek a gazdálkodók.

Az agráriumnak szerencséje, hogy a válság nem küldte padlóra a fogyasztást. Az, hogy nem kell visszakapaszkodni, merre orientálja a mezőgazdaságot?

- Az agráriumot valóban nem sújtja a fogyasztás olyan mérvű visszaesése, mint amilyennel más iparágak - például az autógyártás - találkoznak. Az élelmet vásárlók, igénylők létszáma sem csökken, sőt növekszik: a világ egyik problémája is ez, a népesedés, miközben a szükséges élelmiszer előállításának a területe változatlanul kisebbedik. A mezőgazdaság jövője miatt még akkor sem kell aggódni, ha jelenleg komoly válság van a világban. Az árak persze visszaestek, a növénytermesztés esetében 17-18, a hústermelésnél 3-5 százalékkal lettek olcsóbbak a portékák.

Itthon az élelmiszer-termékpálya szabályozásának ügye mikor zárul le megnyugtatóan?

- Megpróbáltunk létrehozni egy élelmiszerkódexet, hogy a termelők, a feldolgozók, a kereskedők magukra nézve kötelező magatartásformát kövessenek. A Gazdasági Versenyhivatal - számomra ma is érthetetlenül - megtámadta a tervet, a felek pedig, miután már aláírták a megállapodást, visszaléptek. Az országgyűlésnek ezért tehát törvényt kellett alkotnia, hogy a termelők, feldolgozók kiszolgáltatottságát a nagykereskedők ellenében jogi eszközökkel mérsékelni lehessen. A négypárti konszenzussal megalkotott törvényt a köztársasági elnök visszaküldte a Háznak, amely korrigálta a kifogásolt passzusokat, s így február elsején hatályba lép a szabályozás. Elejét lehet majd venni annak, hogy a kereskedelemben különböző jogcímeken visszatérítéseket - polcpénzt, áruháznyitási pénzt, kihelyezési pénzt, születésnapi pénzt - kérjenek a termelőktől és feldolgozóktól.

A vízminőség javítását - a vízgazdálkodást, az öntözést - szorgalmazó pályázati programokkal mintha ráérősen bánnának a térségek. Lát-e esélyt nagyobb érdeklődésre az agrárium majdani versenyelőnyét elősegítő helyi vízügyi fejlesztések iránt?

- Az öntözés neuralgikus pontja a mezőgazdaságnak. A változtatás érdekében az utóbbi időben már megjelentek pályázatok: agrárvállalkozók, -gazdálkodók jelentkezhetnek e programban. Az öntözésfejlesztés mellett térségi vízellátó rendszerek megvalósítására lehetett támogatást szerezni. Elsősorban az Alföldről érkeztek pályázatok. De a mohácsi térségből is befutott jelentkezés, nagyon komoly rendszert építenek ki az ottaniak, akik azt tervezik, hogy időnek utána olyan vízgazdálkodási szervezet fogja működtetni a létesítményeket, amelynek a helyi termelők a tagjai. Kertészetek és más szántóföldi kultúrákkal foglalkozó gazdálkodók munkáját segítheti a normális vízellátás.

A mezőgazdasági termékek értéknöveléséhez az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból lehet támogatásokat igénybe venni, de vajon van-e elégséges érdeklődés ilyen célok megvalósítására?

- Mezőgazdasági termékek exportjával jól áll az ország, 5,7-5,8 milliárd euró értékben viszünk külpiacra árut, 3,8-3,9 milliárd euróért importálunk: kevés európai állam mondhatja el magáról, hogy csaknem 2 milliárd pluszt állít elő. Ám, ha mélyebben vizsgálódunk, kiderül, hogy a külföldi eladások nagyon nagy hányada alapanyag, például gabona. Igaz, éppen ebből a termékből ősidők óta sokat viszünk határainkon túlra, a 14-16 millió tonnának mintegy felét. Az élelmiszer-feldolgozás területén kell tehát mielőbb előrelépnünk. Számtalan olyan ágazat van, ahol jóval nagyobb hozzáadott értéket lehetne „párosítani" a termékekhez. Persze elindult itt is sok minden, a zöldség és a gyümölcs esetében például a logisztika fejlődött gyorsan: hűtőházak, csomagoló- és tisztítórendszerek működnek, konyhakész termékek jutnak el a vevőkhöz. Főleg pályázatokon nyert pénzek befektetésével alakultak ki a magasabb feldolgozottságot teljesítő üzemek. Sajnos, csak az utóbbi időben nyílt mód arra, hogy élelmiszer-ipari cégek is pályázhattak az értéknövelést elősegítő fejlesztésekre. Csakhogy az élelmiszer-ipari cégeknek főleg pénzügyi nehézségekkel kell megküzdeniük. A legtöbb vállalat a privatizáció óta többször is gazdát cserélt, s a jelenlegi tulajdonosoknak a vásárlási hiteleket és a kamatokat is be kell építeniük termékeik árába. Az agrárkormányzat megpróbál különböző támogatott hitelkonstrukciókkal segíteni, de még így is nehéz a versenyhátrányt leküzdeni.

Az élelmiszeripar kiszorul a piacról?

- Nem feltétlenül, vannak már sikeres megoldások, ilyenek például a pálinkaprogramok, melyek mögött az a törvény játszik szerepet, amely előírja a csak Magyarországon előállított friss gyümölcsből való lepárlást. Most jelent meg először olyan pályázat, amely kimondottan a „pálinkás társadalomnak" szól, s több mint negyven vállalkozás nyújtott be támogatási igényt eszközei fejlesztésére.

Az agrárium szezonalitását a szabályozás rendszerint nem veszi figyelembe, miért is?

- Az agrárosok rendre megfogalmazzák, a finanszírozáshoz kellene egy speciális bank, amely figyelembe veszi a mezőgazdaság törvényszerűségeit. Például lehetővé teszi a konzerviparnak, hogy az egész éves termést egyszerre vásárolja meg, s egész évben folyamatosan dolgozza fel. A növénytermesztés is egész évben használja az input anyagokat, s szintén csak egyszer arat. Sok kormányzat nekifutott egy ilyen agráros pénzintézet megteremtésének, de mégsem lett belőle semmi.

Míg a piacra jutás jobb feltételeit - például a klaszterek létrejöttét - igyekszik megteremteni a szaktárca, kiépítve a kistermelők, kisvállalkozások, illetve a fogyasztók közötti kapcsolatok érdekeltségi rendszerét, addig megjelenni látszanak nemzeti színbe csomagolt, itt-ott az adóelkerüléstől sem idegenkedő termelői-értékesítői láncok. Látják-e ezt a párhuzamosságot a tárcánál?

- Elsősorban azt látjuk, hogy van egy olyan termelői szektor, amely nem hivatásszerűen él az agrártermelésből. Az ő tevékenységüket is segíteni kell abban az értelemben, hogy szó szerint a piacra juthassanak. A kistermelő, ha eladhatja portékáját a lakóhelye közelében, azzal ott választékot bővíthet. De tovább akarjuk fejleszteni ezt a lehetőséget, a vidéki turizmust gyarapító programokkal azt szeretnénk előmozdítani, hogy a helyben előállított termékekhez a fogyasztó is helybe érkezzen, s például egy kis panziót működtető gazdának ne kelljen a bevásárlóközpontba elmennie áruért, hiszen a legtöbb élelmet maga is megtermeli, vagy a szomszédos kistermelőtől megveheti. Ezeket a helyi beruházásokat igyekszik támogatni a vidékfejlesztési program, illetve azt is el akarjuk érni, hogy az élelmiszer-gazdaság egyik fő problémáját, a nagy távolságokra való szállítást csökkenteni lehessen a helyi termelés és a helyi fogyasztás feltételeinek javításával, az idegenforgalom élénkítésével. Manapság is igaz azonban, hogy a kistermelés kedvezményeinek egy része elavult szabályozásokon alapszik. A megszüntetést, avagy a korszerűsítést a gazdaságba beavatkozó politika nemritkán megakadályozza. Pedig „csak" a szabályok, a higiénés normák betartatását akarjuk elérni.  

■ „Ellenszer" lehet-e a LEADER piac- és bolthálózat, s be tudják-e „harcolni" a LEADER-láncok portékáit a bevásárlóközpontokba?

- A LEADER új, mostanában induló projekt, termékei még nem is jelentek meg a piacon. Felfutó programról van szó, illetve arról, hogy úgy működjön, mint ahogy Spanyolországban, Portugáliában, ahol minden érdekelt megtalálta a számítását. Elsősorban a magyar Coop hálózatával szeretnénk a LEADER-láncok portékáit piacra juttatni, ennek a cégnek nemcsak nagy egységei vannak, hanem kisebb áruházai is, megtalálhatók tehát az értékesítés ésszerű feltételei. Szintén kapcsolatot tervezünk a CBA-val, s persze nyitva állunk más áruházláncok számára is, melyek készséget mutatnak arra, hogy területet adjanak a LEADER-termékeknek.

■ A vidékfejlesztési programok munkahelyteremtő célzatúak is, vajon hogyan lehet felszívni a munkanélküliek népes táborát akár helyben, akár a városokból?

- Nem alaptalan vélekedés, hogy a versenyképes agrárium létrehozása egyet jelent a munkahelycsökkenéssel. Az igaz, hogy a modern fejlesztéseknél egy-egy telepen valóban csökken a dolgozói létszám. De adottak azok a pályázati lehetőségek, amelyek a feldolgozott termékek irányába viszik el a termelést, s minden agrárvállalkozásnak joga, módja élni ezekkel a fejlesztésekkel. Az agráriumot nem lehet különválasztani a vidéktől, a falutól. Ezért van jelentősége az úgynevezett hármas tengelynek az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban, ahol is olyan munkahelyteremtő forrásokra lehet pályázni, amelyek a szó legvalódibb értelmében teremtenek kisvállalkozói foglalkoztatási lehetőségeket, kezdve a kerékpárjavítótól a fodrászaton át a turisztikai szolgáltatásig. Az agráriumból, illetve más ágazatokból kikerülőknek is megélhetést jelenthet a megpályázott munkahelyteremtő beruházás. A mezőgazdaság persze nem tud egyedül megoldani minden ilyen problémát, s amint a világon mindenütt, nálunk is maradnak, lesznek faluból eljáró dolgozók. Igaz, ez nem jelent - pláne a mai mobil világban - problémát. Sőt, mind jobban össze lehet hangolni a vidéki élet előnyeit a városban végzett munkával.

■ A FAO szétesni látszik a nagyhatalmak akaratából, miközben az EU erős politikát sürget a mezőgazdaságban, a vidékfejlesztésben azért, hogy nagyobb lehessen az élelmiszer-biztonság. Merre is tartunk?

- Az ENSZ szakosított szervezetének, a FAO-nak az a legfőbb dolga, hogy megoldja a világ élelmezését, s tíz év alatt a felére akarta csökkenteni az éhezők számát. Ehhez képest már egymilliárdnál is több ember nem jut hozzá alapvető élelemhez. De mivel gazdasági válság van szerte a világon, nem egyedi jelenség, hogy a FAO-nak befizető, jótékonykodó országok visszafogják a segítséget. Az élelmiszer-biztonság EU-s politikájának az egyik fő szempontja pedig az, hogy a termelés helyszíne, illetve a fogyasztás helyszíne a globalizált világban messze került egymástól, s veszélyeket rejthet magában a célba juttatás miatt alkalmazott technika, például a tartósítás. Az élelmiszer-biztonság alkalmasint fékek alkalmazását jelenti, de azt is, hogy előtérbe helyezzék az EU-ban is a helyi termelést és a helyi fogyasztást. Mindig lesznek élelmiszerek, amelyeket - például segélyként - akár nagy távolságokra kell eljuttatni, de a biztonság növelése érdekében lehetőleg a helyi termeléssel való pótlást szorgalmazza az unió, ott mindenképpen, ahol erős, modern mezőgazdaságra és hatékony vidékfejlesztésre nyílik lehetőség.

Megjelent a Piac és Profit januári számában.

Véleményvezér

Sok nagy okos már világháborút lát

Sok nagy okos már világháborút lát 

Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat

Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat 

A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo