Gablini: "Olyanok vettek autót, akik még a buszjegyet se tudták kifizetni"

Gablini Gábor, a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke "Hogyan tovább autóipar, autókereskedelem?" című előadását azzal a hasonlattal kezdte, hogy Magyarország olyan, mint a globális autóipar: teljesen legyengült állapotban érte a válság. Gablini szerint az autóipar mai sanyarú helyzete nem tegnap kezdődött: az 1970-es évek óta az amerikai-európai-japán verseny túltermelést okoz, amelyhez azóta csatlakoztak további távol-keleti gyártók is....

Senki nem gondolta volna, de megtörtént: mindhárom nagy amerikai autógyártó nagy bajban van, rossz ötlet volt Kínába helyezni a termelés egy részét, és nem figyelni a változásokra, miszerint a nagy amerikai autók korszakának egyszer és mindenkorra vége van. Ráadásul az Egyesült Államokban még európai mércével is erős szakszervezet működik, amely a szakmunkások és nyugdíjasok juttatásait kikényszerítve jelentős költségekbe verik a gyártókat.

Ebből a helyzetből pedig az amerikai autógyárak nem menekülhetnek - érvelt Gablini, aki szerint Európa sincs sokkal jobb helyzetben. Hiába, hogy a legfontosabb versenyelőnynek tartott innovációban tartják a lépést, vagy akár még az ázsiai gyártók előtt állnak az európaiak, ha költségszintben nem tudnak versenyezni. Egyelőre ugyan a kínai modellek nem teljesítik a törésteszteket, de a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke elhiszi azt a kínai ígéretet, hogy pár év múlva európai által tervezett és Európában gyártott kínai autók fognak a kontinens útjain közlekedni. Európa még sietteti is ezt a helyzetet azzal, hogy büntetni fogja a 130 gramm/km-nél több szén-dioxidot kibocsátó autókat. Európa autópiacát tekintve a felső-, középkategória szegmense "megállt", hatalmas eladatlan készletek halmozódtak fel, jó néhány gyártónak pedig a kisebb autóiból nincs elegendő készlete. Ebben a helyzetben csapott le a válság, ami minden téren fáj az autóiparnak: vége a gyártás, a kereskedelem és a vevőfinanszírozásnak is.

A magyar helyzetet szemlélve Gablini az elmúlt évek hihetetlen finanszírozását kritizálta, kis túlzással szerinte azt is lehetett mondani, hogy "olyanok vettek autót hitelre, akik még a buszjegyet se tudták kifizetni". Meg is lett az eredménye a kereslet ilyen módon történt felfutásának: 2005 után olyan nagy lett a visszavett autók száma, hogy a használtautó-piacon egyes szegmensekben 30 százalékot estek az árak.  "Nem is maradhatott fen az a hihetetlen 240 ezres újautó-eladás. Gablini Gábor szerint a tavalyi 190 ezer után idén 170 ezer új autó értékestése várható, jövőre viszont lehetséges, hogy csak 140 ezret lehet majd eladni. (A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a reális magyar kereslet nagyjából 160 ezer darab körül lehet.)

A válságról szólva Gablini azt tanácsolja minden szakmának, amit a márkakereskedők már megtettek: bármennyire is haragszanak a konkurenciára, alakítsanak lobbiszervezetet, mert együtt összefogva mérhetetlenül többet érhetnek el, mint egyedül...

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo