Senki nem gondolta volna, de megtörtént: mindhárom nagy amerikai autógyártó nagy bajban van, rossz ötlet volt Kínába helyezni a termelés egy részét, és nem figyelni a változásokra, miszerint a nagy amerikai autók korszakának egyszer és mindenkorra vége van. Ráadásul az Egyesült Államokban még európai mércével is erős szakszervezet működik, amely a szakmunkások és nyugdíjasok juttatásait kikényszerítve jelentős költségekbe verik a gyártókat.
Ebből a helyzetből pedig az amerikai autógyárak nem menekülhetnek - érvelt Gablini, aki szerint Európa sincs sokkal jobb helyzetben. Hiába, hogy a legfontosabb versenyelőnynek tartott innovációban tartják a lépést, vagy akár még az ázsiai gyártók előtt állnak az európaiak, ha költségszintben nem tudnak versenyezni. Egyelőre ugyan a kínai modellek nem teljesítik a törésteszteket, de a Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke elhiszi azt a kínai ígéretet, hogy pár év múlva európai által tervezett és Európában gyártott kínai autók fognak a kontinens útjain közlekedni. Európa még sietteti is ezt a helyzetet azzal, hogy büntetni fogja a 130 gramm/km-nél több szén-dioxidot kibocsátó autókat. Európa autópiacát tekintve a felső-, középkategória szegmense "megállt", hatalmas eladatlan készletek halmozódtak fel, jó néhány gyártónak pedig a kisebb autóiból nincs elegendő készlete. Ebben a helyzetben csapott le a válság, ami minden téren fáj az autóiparnak: vége a gyártás, a kereskedelem és a vevőfinanszírozásnak is.
A magyar helyzetet szemlélve Gablini az elmúlt évek hihetetlen finanszírozását kritizálta, kis túlzással szerinte azt is lehetett mondani, hogy "olyanok vettek autót hitelre, akik még a buszjegyet se tudták kifizetni". Meg is lett az eredménye a kereslet ilyen módon történt felfutásának: 2005 után olyan nagy lett a visszavett autók száma, hogy a használtautó-piacon egyes szegmensekben 30 százalékot estek az árak. "Nem is maradhatott fen az a hihetetlen 240 ezres újautó-eladás. Gablini Gábor szerint a tavalyi 190 ezer után idén 170 ezer új autó értékestése várható, jövőre viszont lehetséges, hogy csak 140 ezret lehet majd eladni. (A Gépjármű-Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke a reális magyar kereslet nagyjából 160 ezer darab körül lehet.)
A válságról szólva Gablini azt tanácsolja minden szakmának, amit a márkakereskedők már megtettek: bármennyire is haragszanak a konkurenciára, alakítsanak lobbiszervezetet, mert együtt összefogva mérhetetlenül többet érhetnek el, mint egyedül...