Fordulat, csökken Kína olajimportja az elektromos és földgáz üzemű járműveknek köszönhetően

Kína világelső az elektromos járművek piacán. A Kínában júniusban eladott új járművek több mint 41 százaléka tisztán elektromos vagy hibrid volt. 2024 első felében Kína 4,93 millió elektromos járművet gyártott, ez a világszerte előállított elektromos járművek több mint fele.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Kína emellett gázolajjal működő teherautó-flottájának nagy részét földgáz üzeműre cseréli. Januártól májusig az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek értékesítése 127 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 92 562 darabra, ami az ország teljes nehézteherautó-eladásainak 21,4 százaléka. Több elektromos jármű és több LNG-üzemű teherautó szerkezetileg változtatja meg a kínai olajpiacot.

Új világ közeleg
Új világ közeleg
Fotó: Pixabay
Augusztus 13-án a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) azt közölte, hogy jelentős lassulást tapasztalt az olajkereslet növekedésében elsősorban Kínának köszönhetően. A júliusi előzetes adatok azt sugallják, hogy a kínai olajimport 2022 szeptembere óta a legalacsonyabb szintre esett vissza a COVID-19 világjárvány óta. A kínai olajkereslet folyamatosan csökkent az elmúlt három hónapban.

A független kínai finomítóktól származó adatok alacsony, mintegy 52 százalékos kihasználtságot mutatnak július 10-én. Ezeknek a finomítóknak a gázolaj-kibocsátása hónapról hónapra 12 százalékkal esett vissza, 26 hónapos mélypontra. Az S&P Global Commodity Insights szerint a lanyha lakáspiac, az infrastrukturális projektek csökkenése, valamint az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek és elektromos járművek növekvő használata okozhatja a kínai piacon a gázolaj iránti alacsony keresletet.

Az IEA és az OPEC között nyilvános nézeteltérés alakult ki a globális olajkereslet jövőbeli irányával kapcsolatban, különös tekintettel a kínai olajkeresletre. 2023 júliusában az OPEC egészséges olajkereslet-növekedést jósolt, főként a világjárvány-korlátozásokból kilépő újjáéledt kínai gazdaság miatt. Az elmúlt hónapokban azonban az OPEC lefelé módosította a nyersolaj iránti várható keresletet. Az IEA 2024-re és 2025-re is lefelé módosította az olajkeresletet, tükrözve a kínai kereslet csökkenését. Az IEA úgy véli, hogy a globális olajkereslet csúcspontja 2030 előtt bekövetkezik, míg az OPEC-nél úgy látják, hogy az olajkereslet 2035-ig emelkedik. Az S&P Global Commodity Insights előrejelzése szerint a globális olajkereslet – beleértve a bioüzemanyagokat is – 2034-ben tetőzik.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo