Fordulat, csökken Kína olajimportja az elektromos és földgáz üzemű járműveknek köszönhetően

Kína világelső az elektromos járművek piacán. A Kínában júniusban eladott új járművek több mint 41 százaléka tisztán elektromos vagy hibrid volt. 2024 első felében Kína 4,93 millió elektromos járművet gyártott, ez a világszerte előállított elektromos járművek több mint fele.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kína emellett gázolajjal működő teherautó-flottájának nagy részét földgáz üzeműre cseréli. Januártól májusig az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek értékesítése 127 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 92 562 darabra, ami az ország teljes nehézteherautó-eladásainak 21,4 százaléka. Több elektromos jármű és több LNG-üzemű teherautó szerkezetileg változtatja meg a kínai olajpiacot.

Új világ közeleg
Új világ közeleg
Fotó: Pixabay
Augusztus 13-án a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) azt közölte, hogy jelentős lassulást tapasztalt az olajkereslet növekedésében elsősorban Kínának köszönhetően. A júliusi előzetes adatok azt sugallják, hogy a kínai olajimport 2022 szeptembere óta a legalacsonyabb szintre esett vissza a COVID-19 világjárvány óta. A kínai olajkereslet folyamatosan csökkent az elmúlt három hónapban.

A független kínai finomítóktól származó adatok alacsony, mintegy 52 százalékos kihasználtságot mutatnak július 10-én. Ezeknek a finomítóknak a gázolaj-kibocsátása hónapról hónapra 12 százalékkal esett vissza, 26 hónapos mélypontra. Az S&P Global Commodity Insights szerint a lanyha lakáspiac, az infrastrukturális projektek csökkenése, valamint az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek és elektromos járművek növekvő használata okozhatja a kínai piacon a gázolaj iránti alacsony keresletet.

Az IEA és az OPEC között nyilvános nézeteltérés alakult ki a globális olajkereslet jövőbeli irányával kapcsolatban, különös tekintettel a kínai olajkeresletre. 2023 júliusában az OPEC egészséges olajkereslet-növekedést jósolt, főként a világjárvány-korlátozásokból kilépő újjáéledt kínai gazdaság miatt. Az elmúlt hónapokban azonban az OPEC lefelé módosította a nyersolaj iránti várható keresletet. Az IEA 2024-re és 2025-re is lefelé módosította az olajkeresletet, tükrözve a kínai kereslet csökkenését. Az IEA úgy véli, hogy a globális olajkereslet csúcspontja 2030 előtt bekövetkezik, míg az OPEC-nél úgy látják, hogy az olajkereslet 2035-ig emelkedik. Az S&P Global Commodity Insights előrejelzése szerint a globális olajkereslet – beleértve a bioüzemanyagokat is – 2034-ben tetőzik.

Véleményvezér

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo