Fordulat, csökken Kína olajimportja az elektromos és földgáz üzemű járműveknek köszönhetően

Kína világelső az elektromos járművek piacán. A Kínában júniusban eladott új járművek több mint 41 százaléka tisztán elektromos vagy hibrid volt. 2024 első felében Kína 4,93 millió elektromos járművet gyártott, ez a világszerte előállított elektromos járművek több mint fele.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kína emellett gázolajjal működő teherautó-flottájának nagy részét földgáz üzeműre cseréli. Januártól májusig az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek értékesítése 127 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, 92 562 darabra, ami az ország teljes nehézteherautó-eladásainak 21,4 százaléka. Több elektromos jármű és több LNG-üzemű teherautó szerkezetileg változtatja meg a kínai olajpiacot.

Új világ közeleg
Új világ közeleg
Fotó: Pixabay
Augusztus 13-án a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) azt közölte, hogy jelentős lassulást tapasztalt az olajkereslet növekedésében elsősorban Kínának köszönhetően. A júliusi előzetes adatok azt sugallják, hogy a kínai olajimport 2022 szeptembere óta a legalacsonyabb szintre esett vissza a COVID-19 világjárvány óta. A kínai olajkereslet folyamatosan csökkent az elmúlt három hónapban.

A független kínai finomítóktól származó adatok alacsony, mintegy 52 százalékos kihasználtságot mutatnak július 10-én. Ezeknek a finomítóknak a gázolaj-kibocsátása hónapról hónapra 12 százalékkal esett vissza, 26 hónapos mélypontra. Az S&P Global Commodity Insights szerint a lanyha lakáspiac, az infrastrukturális projektek csökkenése, valamint az LNG-üzemű nehéz tehergépjárművek és elektromos járművek növekvő használata okozhatja a kínai piacon a gázolaj iránti alacsony keresletet.

Az IEA és az OPEC között nyilvános nézeteltérés alakult ki a globális olajkereslet jövőbeli irányával kapcsolatban, különös tekintettel a kínai olajkeresletre. 2023 júliusában az OPEC egészséges olajkereslet-növekedést jósolt, főként a világjárvány-korlátozásokból kilépő újjáéledt kínai gazdaság miatt. Az elmúlt hónapokban azonban az OPEC lefelé módosította a nyersolaj iránti várható keresletet. Az IEA 2024-re és 2025-re is lefelé módosította az olajkeresletet, tükrözve a kínai kereslet csökkenését. Az IEA úgy véli, hogy a globális olajkereslet csúcspontja 2030 előtt bekövetkezik, míg az OPEC-nél úgy látják, hogy az olajkereslet 2035-ig emelkedik. Az S&P Global Commodity Insights előrejelzése szerint a globális olajkereslet – beleértve a bioüzemanyagokat is – 2034-ben tetőzik.

Véleményvezér

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo