Fiatal és középkorú ínyencek a fő halfogyasztók

A július 10-én, szombaton tartandó bajai halfesztivál apropójából érdemes megismerni a hazai halfogyasztási szokásokat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hal évek óta a lakosság többsége által kedvelt élelmiszerek közé tartozik. A felnőtt lakosság közel kétharmada szívesen eszik halat. Fogyasztásának gyakorisága azonban alig változik. Ahogyan az 1980-as évtized utolsó évében egy magyar átlagosan két és fél hetenként evett halat, úgy most is. Többek közt ezt állapítják meg a GfK Piackutató Intézet tizenöt éve rendszeresen végzett felmérései a felnőtt népességet reprezentáló 1000 fő személyes megkérdezése révén az étkezési szokásokról.

Ha azonban a lakosság egyes csoportjait nézzük, akkor már tapasztalhatók eltérések a hal kedveltségénél. Például több férfi szereti a halat mint nő.

A legutóbbi, 2003. évi felmérés adatai szerint továbbra is a magasabb iskolai végzettségűek között legnagyobb a halkedvelők aránya. Ez érvényes a fogyasztás gyakoriságára is.

Jövedelem szerint a magasabb bevétellel rendelkező háztartásokban élők az átlaghoz képest nagyobb arányban kedvelik a halat, és gyakrabban is fogyasztják.

Településnagyság szempontjából a korábbi kiegyenlítettebb helyzetet felváltotta néhány különbség. A kis falvak lakóihoz képest a nagyobb vidéki városokban, s főleg Budapesten szívesebben is, gyakrabban is eszik a halat.

Érdekes, hogy néhány évvel ezelőtt az egészséges táplálkozásra törekvők körében a hal híveinek aránya nem volt magasabb, mint azoknál, akik azt eszik, amihez éppen kedvük van. Most viszont újra jobban értékelik a halat az egészséges táplálkozásra törekvők. Ugyanis 69 százalékuk jó szívvel látja asztalán a halat.

A halevési szokásoknál a főzni tudás korábban nem játszott lényeges szerepet, most azonban igen. Akik szeretnek főzni, sokkal szívesebben eszik a halat, mint akik nem szeretnek vagy akik nem tudnak. A fogyasztás gyakoriságában viszont már kevésbé számít a hozzáállás a főzéshez.

Az egyes fogyasztói típusok közül azonban az ínyencek és modernek rendkívül pozitívan viszonyulnak a halhoz.

A halfogyasztás gyakorisága szempontból kiemelkednek az átlagból az ínyencek, akik átlagosan hetenként esznek halat. Ráadásul a fogyasztói szokások szempontjából legigényesebb, újdonságokra legfogékonyabb „ínyenc’” csoport érzékelhetően erősödik. Tagjai változatosan étkeznek. Szembetűnik náluk a különleges húsok fogyasztása. Szeretnek vendéglőbe járni, rokonszenves számukra a nemzetközi konyha. Felülreprezentáltak közöttük a férfiak, magasan képzettek, nagy jövedelműek, fiatalok és középkorúak. Értékrendjükben figyelemre méltó, hogy kedvelik a társaságot, nyitottak az újdonságokra, - és hedonisták. Mindez vásárlásaiknál az alacsonyabb árérzékenységben tükröződik, az impulzusokra való fogékonyságukban, és a kényelmes vásárlás iránti igényükben.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo