A feltörekvő országok legnagyobb cégeinek több mint harmada 20 százalék feletti bevétel- és profitnövekedést ért el az elmúlt három évben, összességében pedig a vizsgált vállalatok több mint fele könyvelhetett el 10 százaléknál magasabb növekedést mind a bevételek, mind a nyereség tekintetében az elmúlt három évben. Ez a bővülés azért is jelentős, mert mindeközben a Standard & Poor's százas listáján szereplő amerikai székhelyű cégeket átlagosan 2 százalékos bevételbővülés és 20 százalékos profitcsökkenés jellemezte. A FTSE Euro 100-as listájának európai cégei pedig ennél is nagyobb visszaeséssel szembesültek, 8 százalékos bevétel- és 25 százalékos profitcsökkenéssel - olvasható a mintegy 50 ország 547 cégét vizsgáló tanulmányban.
Az Ernst & Young jelentése arra is rámutat, hogy a közép- és délkelet-európai régió nagy cégei is jól teljesítettek a válságban. Mintegy ötödük 20 százalék feletti, csaknem felük pedig 10-20 százalék közötti bevételbővülést ért el. A régió cégeinek harmada könyvelhetett el 20 százaléknál magasabb nyereségnövekedés, 40 százalék pedig 10-20 százalék közötti profitnövekedést el - derül ki a hat magyar cég válaszait is tartalmazó jelentésből.
A növekedési stratégiában rejlik a siker titka
„A jelentésből egyértelműen kiderül, hogy a válságot legsikeresebben kezelő cégek többsége az agresszív növekedésre koncentrált, mások pedig a fokozatos növekedést választották, és csak kevesen fókuszáltak a cég működésének optimalizálásában rejlő lehetőségekre" - mondta Dezse Margaret, az Ernst & Young Tranzakciós Tanácsadások Üzletágának vezető partnere.
A „feltörekvő hősök" mintegy fele azt mondta, hogy az agresszív növekedésre helyezte a hangsúlyt az elmúlt három évben, ebbe beletartozott az új piacokon való megjelenés, az új termékek bevezetése éppúgy, mint az akvizíciók. A legsikeresebbek azonban nem szükségszerűen azok voltak, akik a nagyon gyors nemzetközi bővítés gyakorlatát folytatták. A sikeres cégek sokszor először otthon növelték az eredményességüket és piaci részesedésüket.
A megkérdezettek 41 százaléka azt mondta, hogy a fokozatos növekedésre koncentrált a termékek és a marketing javításával. Mindössze 5 százalék választotta a már meglévő vállalkozás optimalizálását a kiadások lefaragásával vagy fontos részek kiszervezésével - derül ki az Ernst & Young tanulmányából.
Négy további pont a sikerért
Amellett, hogy stratégiájukban egyértelműen a növekedésre helyezték a hangsúlyt, az Ernst & Young kutatásában megkérdezett cégek további négy olyan pontot neveztek meg, amelyek elengedhetetlenek voltak a sikerhez.
Ezek közé tartozik olyan tőkestratégia felállítása, amelyben a cégek a cash-flow és a tartalékok maximalizálására helyezték a hangsúlyt a növekedés érdekében. Ugyanígy előtérbe helyezték a piaci aktivitást. Emellett a legsikeresebb cégek növekedésében a már meglévő termékek és piacok játszották a legnagyobb szerepet. A „feltörekvő hősök" negyedik pontként a végrehajtási folyamatok optimalizálását és a fogyasztókkal való kapcsolatok erősítését jelölték meg, mint a sikerük zálogát.