Fellendül a rövid lejáratú letét és életbiztosítás

Rövid távú betét és életbiztosítás a magyar lakosság két legkedveltebb pénzügyi befektetése. Többek között ezt tárta fel a GfK Piackutató Intézet tizenöt országban végzett felmérése.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Hazánkban a fő tendenciák megegyeznek ugyan a közép- és nyugat-európai irányzatokkal, de a tizenöt ország közül nálunk legalacsonyabb a pénzügyi befektetéssel rendelkező háztartások aránya: mindössze 27 százalék.

Magyarország különösen a részvények elterjedtségében maradt el más országokhoz képest. Amíg nálunk a háztartások két százaléka rendelkezik részvénnyel, addig ennél magasabb az arány, Lengyelország, Oroszország, Csehország mellett természetesen Nyugat-Európában és az USA-ban is.

Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a magyar lakosság csökkenő hányada viszonyul pozitívan a pénzügyi befektetésekhez, hasonlóan a csehekhez és lengyelekhez.

A befektetési hajlandóság összességében Nyugat-Európában sem növekszik. Kivétel azonban a rövid távú letét, életbiztosítás és egyéb befektetés. Erősödésük azt jelzi, hogy a magán személyek az alacsony mindinkább az alacsony kockázattal járó lehetőségeket keresik.

Az USA-ban kimondottan a rövid távú letétek népszerűek, míg ezek mellett Nyugat-Európában viszonylag sokan kedvelik a nyugdíjalapokat és az életbiztosításokat is.

Az arányok eltérését mutatja azonban, hogy amíg Magyarországon rövid távú letéttel a háztartások 17, életbiztosítással 12, nyugdíjalap-tagsággal pedig 6 százalékkal rendelkezik, addig ugyanezek a mutatók Nyugat-Európában átlagosan 54, 33 és 15 százalékosak. (Az USA-ban 28, 20 ás 22 százalék).

Még nagyobb a különbség a részvény alapú befektetésnél. Amíg a magyar háztartások 2 százaléka rendelkezik ilyennel, addig a nyugat-európai átlag 12. Az USA 25 százalékos mutatóját egyedül Svédország szárnyalja túl, 28 százalékos mutatóval.

A „Befektetési Barométer” című kutatást a GfK csoport brüsszeli, Ad Hoc Worldwide nevű cége évenként kétszer végzi el, hogy feltárja az európai fogyasztók befektetési magatartását. Megbízó a Wall Street Journal Europe című gazdasági napilap.

Az itt közölt adatok a legutóbbi, 2002 október-novemberi vizsgálat eredményei, tizenöt országban 12 500 ember személyes megkérdezése alapján.

Említést érdemel, hogy a magyarok viszonylag alacsony befektetési hajlandósága nem csak az anyagi helyzeten múlik, hanem a mentalitáson is. Hiszen a befektetéssel rendelkezők 27 százalékánál jóval többen, a megkérdezettek 40 százaléka vélekedik úgy, hogy a következő tizenkét hónap során képes lesz pénzt megtakarítani.

Az európai magán befektetők ugyanis tavaly tavasz óta igen óvatosak lettek a részvénypiacokon. A visszahúzódás egybeesett a rövid távú letétek fellendülésével. Ugyanakkor Magyarországon a részvénnyel vagy részvényalapú befektetési alappal rendelkező háztartások inkább változatlanul hagyták ezeket a befektetéseiket, mint csökkentették volna az év folyamán.

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo