Fellendül a rövid lejáratú letét és életbiztosítás

Rövid távú betét és életbiztosítás a magyar lakosság két legkedveltebb pénzügyi befektetése. Többek között ezt tárta fel a GfK Piackutató Intézet tizenöt országban végzett felmérése.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hazánkban a fő tendenciák megegyeznek ugyan a közép- és nyugat-európai irányzatokkal, de a tizenöt ország közül nálunk legalacsonyabb a pénzügyi befektetéssel rendelkező háztartások aránya: mindössze 27 százalék.

Magyarország különösen a részvények elterjedtségében maradt el más országokhoz képest. Amíg nálunk a háztartások két százaléka rendelkezik részvénnyel, addig ennél magasabb az arány, Lengyelország, Oroszország, Csehország mellett természetesen Nyugat-Európában és az USA-ban is.

Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a magyar lakosság csökkenő hányada viszonyul pozitívan a pénzügyi befektetésekhez, hasonlóan a csehekhez és lengyelekhez.

A befektetési hajlandóság összességében Nyugat-Európában sem növekszik. Kivétel azonban a rövid távú letét, életbiztosítás és egyéb befektetés. Erősödésük azt jelzi, hogy a magán személyek az alacsony mindinkább az alacsony kockázattal járó lehetőségeket keresik.

Az USA-ban kimondottan a rövid távú letétek népszerűek, míg ezek mellett Nyugat-Európában viszonylag sokan kedvelik a nyugdíjalapokat és az életbiztosításokat is.

Az arányok eltérését mutatja azonban, hogy amíg Magyarországon rövid távú letéttel a háztartások 17, életbiztosítással 12, nyugdíjalap-tagsággal pedig 6 százalékkal rendelkezik, addig ugyanezek a mutatók Nyugat-Európában átlagosan 54, 33 és 15 százalékosak. (Az USA-ban 28, 20 ás 22 százalék).

Még nagyobb a különbség a részvény alapú befektetésnél. Amíg a magyar háztartások 2 százaléka rendelkezik ilyennel, addig a nyugat-európai átlag 12. Az USA 25 százalékos mutatóját egyedül Svédország szárnyalja túl, 28 százalékos mutatóval.

A „Befektetési Barométer” című kutatást a GfK csoport brüsszeli, Ad Hoc Worldwide nevű cége évenként kétszer végzi el, hogy feltárja az európai fogyasztók befektetési magatartását. Megbízó a Wall Street Journal Europe című gazdasági napilap.

Az itt közölt adatok a legutóbbi, 2002 október-novemberi vizsgálat eredményei, tizenöt országban 12 500 ember személyes megkérdezése alapján.

Említést érdemel, hogy a magyarok viszonylag alacsony befektetési hajlandósága nem csak az anyagi helyzeten múlik, hanem a mentalitáson is. Hiszen a befektetéssel rendelkezők 27 százalékánál jóval többen, a megkérdezettek 40 százaléka vélekedik úgy, hogy a következő tizenkét hónap során képes lesz pénzt megtakarítani.

Az európai magán befektetők ugyanis tavaly tavasz óta igen óvatosak lettek a részvénypiacokon. A visszahúzódás egybeesett a rövid távú letétek fellendülésével. Ugyanakkor Magyarországon a részvénnyel vagy részvényalapú befektetési alappal rendelkező háztartások inkább változatlanul hagyták ezeket a befektetéseiket, mint csökkentették volna az év folyamán.

Véleményvezér

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo