Februárban csökkentek az ipari termelői árak

2004 februárjában az ipari termelői árak 0,2%-kal csökkentek az előző hónaphoz képest. Az árváltozás a belföldi értékesítési árak 0,6%-os növekedésének és a forintban mért exportértékesítések árszintjének közel 1%-os mérséklődésének eredőjeként alakult ki - tette közzé a KSH.

2003 februárjához viszonyítva 1 év alatt a termelőiár-növekedés 4,5% volt, ezen belül a belföldi értékesítésben 7,1%-kal, az exportban 2,4%-kal növekedtek az árak. A 12 havi árváltozás a januári hasonló mutatóhoz mérten mindhárom esetben mérséklődött.

belföldi értékesítések februári havi növekedési üteme megegyezik a 2003-ban mért havi átlagosárnövekedések mértékével. Az áremelkedést elsősorban az energiaágazatban regisztrált 2,5%-os árnövekedés indukálta. Az ágazatban a múlt hónapban érvénybe lépő új hatósági árak áthúzódó hatása érvényesült: gőz-, melegvízellátás 0,6%, gázgyártás 5,6% (amit a PB-gáz piaci indítású árcsökkenése némileg mérsékelt), víztermelés 0,2%. Emellett a villamosenergia-áraknál a korábbi rabatt megszűnésével érvényesültek a maximált hatásági árak (0,8%). A feldolgozóipari ágazatokban kismértékben, átlagosan 0,1%-kal emelkedtek az árak. Az ármozgások 3,7%-kal csökkenő és 1,4%-kal növekvő mértékű skálán belül voltak. Mindkét szélső értéket a vegyipari ágazatok reprezentálják, előbbi a kőolaj-feldolgozás, utóbbi a vegyi anyag, termék gyártása. Szakágazati szinten az ármozgások kilengése ennél szélesebb volt: 6,6%-os mérséklődés (mészgyártás) és 5,6%-os növekedés (gázelosztás, -kereskedelem) közé esett. A belföldi értékesítések több mint egynegyedét kitevő élelmiszer-, ital-, dohánygyártásban a múlt havi 1,9%-os növekedést követően 0,4%-kal tovább emelkedtek az árak. Az alágazatokon belül a tejfeldolgozás árszintje 1%-kal csökkent, a többi területen 0,1-2,8% közötti árnövekedést figyelhettünk meg. Legkevésbé a húsfeldolgozásban, legerőteljesebben a malomiparban növekedtek az árak.

A 12 havi árnövekedés a feldolgozóipari ágazatok belföldi értékesítésében átlagosan 4,4% volt, átlag feletti emelkedést a vegyianyag-, -termékgyártásban (9,1%), az élelmiszer-ágazatban (6,9%), valamint a kohászati termékeket előállító fémalapanyag, fémfeldolgozási termékek gyártásában (5,3%) mértünk. Nem érte el az előző év februári árszintet a kőolaj-feldolgozás termékeinek belföldi árszínvonala, itt 92,4%-os árindex alakult ki.

A belföldi értékesítés rendeltetés szerinti csoportjainak februári havi árváltozását – az előző hónaphoz hasonlóan – az energiatermelő ágazatok átlag feletti (1,2%) árnövekedése jellemezte, jóllehet az árszínvonal növekedése alacsonyabb volt a januárinál. A továbbfelhasználásra kerülő anyagok árszintje 0,8%-kal volt magasabb. A beruházási javakat 0,3%-kal magasabb áron értékesítették, mint egy hónappal korábban. A fogyasztási cikkek ára alig változott, átlagosan 0,1%-kal nőtt egy hónap alatt, ezen belül 0,3%-os árcsökkenés következett be a tartós, és némi árnövekedés a nem tartós fogyasztási cikkek (0,2%) területén.

A forintban mért exportértékesítési árak februárban az előző hónaphoz mérten a feldolgozóiparban átlagosan 0,9%-kal mérséklődtek, egyetlen ágazatban, a vegyi anyag, termék gyártásában volt némi árnövekedés (0,3%). A többi ágazatot 97-100%-os árindexek jellemzik, legerősebben a kőolaj-feldolgozás árai csökkentek, a textília-, textiláru-termékek árai nem változtak. Az ipari termékek kivitelében meghatározó súlyú gépipari ágazatokban átlagosan 1,1%-kal alacsonyabb árakat mértünk.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo