Export: hogyan, merre?

Eddig összesen körülbelül hét-nyolcezer magyar vállalat fogott külföldi terjeszkedésbe, a beruházások 80 százalékát mégis a tíz legnagyobb cég adja. Ez az arány várhatóan csökkeni fog, hiszen az utóbbi időben egyre többen gondolják úgy, hogy van keresnivalójuk külföldön. Van is, csak okosan kell terjeszkedni.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A hazai tőkeexport folyamatosan nő a rendszerváltás óta, 2003-ban haladta meg először az egymilliárd eurót, 2005-ben és 2006-ban egyaránt 1,8 milliárd euró körül volt, tavaly pedig már az első negyedévben meghaladta az egymilliárdot - derült ki a 2. Develor Magyar Multik Konferencián. Korábban a magyar vállalatok közül szinte kizárólag a nagyvállalatok nyitottak a külföld felé, ám ma már egyre több közepes és kis magyar vállalat is belekezd külföldi expanzióba. Ennek megfelelően átalakul a tőkekivitel összetétele, a nagyok túlsúlya, ha lassan is, de csökken, ám jelenleg még mindig a tíz legnagyobb cég adja a beruházások 80 százalékát.

Összesen körülbelül hét-nyolcezer magyar vállalat fogott külföldi terjeszkedésbe, a legnépszerűbb célország Szlovákia (32%), de a nagyobbak közül Horvátország (8%), Bulgária (8%) és Románia (5%) is jelentős. Szektor szerint a legnépszerűbbek a pénzügyi tevékenység (33%), a kőolaj feldolgozás (29%) és a kereskedelem és szolgáltatás (15%), mégha ezek a számok csalókák is, hiszen az első két szektort két óriás, az OTP és a MOL uralja. (Felgyorsulhat az áruk szabad mozgása az EU-ban, miután az EP elfogadta a termékforgalmazásról szóló jogszabálycsomagot. )

Ne kiskirályságok jöjjenek létre

A középvállalatok jellemzően három dolog miatt akarnak a külföldi piacra lépni: hatékonyságnövelés, új piac, illetve menekülés - nyitotta előadását Pozvai Zsolt, a szervező Develor Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója, a rendezvény házigazdája. Elmondása szerint a hazai tízmilliós piac gyakran már nem elegendő a sikeres cégeknek, akik így inkább a külföld felé nyitnak. A menekülést úgy kell érteni, hogy a vállalatnak nem jöttek be az elképzelései a hazai piacon, ezért abban bízik, hogy egy olyan országban, ahol magasabb a gazdasági növekedés, több sikert tud elérni. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy akinek itthon nem ment az üzlet, annak máshol sem fog - hívta fel a figyelmet Pozvai Zsolt.

Érdemes előre átgondolni, hogy hogyan jelenünk meg a külföldi piacon: franchise rendszerben, saját tulajdonú cégekkel, vagy úgy, hogy a vállalat részben saját, részben az adott országban dolgozóké. A vezérigazgató - saját tapasztalatai alapján is - ez utóbbit javasolja, mivel ebben az esetben megvan a kellő motiváció az alkalmazottakban: részben a saját üzletükért dolgoznak, így kisebb lesz az esélye, hogy a külföldi vezető a kelleténél többször gondoljon a saját zsebére.

Az üzleti modell egyre fontosabb szerepet kap a terjeszkedésben, a lényeg, hogy tervünk átlátható, kiszámítható, rugalmas legyen - közölte Major Gábor, az Oracle Hungary Kft. kereskedelmi igazgatója. Szerinte meg kell találni az arany középutat, melyben bár bízunk a helyi vezetőkben, azért ellenőrizzük is őket, mivel így elkerülhető, hogy kiskirályságok épülnek ki a vállalaton belül. 

Ennek érdekében ajánlott a közös könyvelési struktúra, jogcímek, számviteli naptár, könyvelési pénznem, bank használata, mivel ezek nélkül lassú és pontatlan lesz a rendszer - állította Major Gábor. Legalább ennyire fontos egy közös arc kialakítása: a kampányok nyúljanak át a határokon, az ügyfélnyilvántartás legyen egyben, ne külön-külön. Azzal mindkét szakember egyetértet, hogy a legnagyobb kihívás a megfelelő humán erőforrások biztosítása.

Egyedül nehéz

Bár egyre többen vannak tisztában azzal, hogy szűkös a hazai piac és sokan mennének külföldre üzletelni, máig jellemző, hogy inkább a külföldi cégek ruháznak be hazánkba, mintsem fordítva - jelentette ki Radó György, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kabinetfőnöke. A szakember kérte az ebben gondolkodó cégeket, hogy nyugodt szívvel forduljanak hozzájuk, "mert nagyon hatékonyan tudnak segíteni, ha a régióban, de bárhol a világban terveznek megjelenni." (Sok segítséget kaphatnak a hazai kkv-k, ha külföldi piacra szeretnének lépni, a támogatások egy része ráadásul ingyenes.)

Mára már a politika is komoly támogatást nyújt az ilyen irányú tervekhez, aminek köszönhetően az ITD Hungary 56 irodát létesített a Föld különböző pontjain - közölte Rétfalvi György, a szervezet vezérigazgatója. Ezek az irodák többségében az EU területén találhatóak, mivel a hazai export 80 százaléka továbbra is az unióba áramol. Ha hozzávesszük a FÁK államokat, illetve a Nyugat-Balkánt, akkor ki lehet jelenteni, hogy csak pár százalék megy máshova - tette hozzá Rétfalvi György.

A kkv-nak leginkább a környező országok lehetnek a célpontjai, mivel itt ismerik a regionális sajátosságokat, adott a közös nyelv és a közelség is - hangoztatta a vezérigazgató. Ezen kívül főleg a fejlődő országok nyújtanak jó lehetőségeket, így például Oroszország, a volt szovjet tagállamok és Délkelet-Ázsia. (Ázsia Klub alakult a hazai környezetvédelmi iparágban dolgozó kis és középvállalkozások külföldi piacszerzését támogató Kexporton belül.)

A vezető a magyar gazdaság számára nagyon hasznosnak tartja a külföldi terjeszkedésbe fogó középvállalatokat, hiszen ezek nem "kiviszik" a tőkét és a munkalehetőségeket az országból, hanem sikerükkel erősítik a kkv szektort. Mindezek mellett hiányolja és egyben bátorítja is az összefogást, "flottában" minden magyar vállalat sikeresebb lehetne külföldön, az itthon kialakult bizalom és jó együttműködés gyorsan eredményeket hozhatna, növelve a sikeresen terjeszkedő vállalatok számát. (Április 1.-vel elindult az ITD Hungary olasz nyelvű honlapja. A nyelvi mutációval a magyar befektetésösztönzési és kereskedelemfejlesztési ügynökség az angol nyelvet kevéssé beszélő olasz üzletembereket kívánja elérni.)

Véleményvezér

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.
Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között

Kitört a háború Magyar Péter és Gulyás Gergely között 

A közélet újabb mélypontjához értünk, persze keresztény szellemben.
Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem?

Mi fontosabb a gyónási titok vagy a gyermekvédelem? 

A pedofília terjedése új kérdéseket vet fel.
Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában

Orosz terrorcselekményektől tartanak Európában 

Csehországban nemrégiben orosz ügynökök próbálták meg hatástalanítani vasúti jelzőrendszereket.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo