EU: a magyar árak nőttek a leginkább

A fogyasztói árak márciusban 0,7 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest, és 5,9 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A maginfláció az idén márciusban 0,2 százalék, 12 havi összehasonlításban 4,7 százalék volt. A nyugdíjas fogyasztói kosárra számított 12 havi árindex 4,8 százalék, a havi 0,7 százalék volt. Februárban az egyhavi átlagos fogyasztóiár-emelkedés 0,3 százalék, a tizenkét havi 5,7 százalék volt. 2009. márciusban az egyhavi átlagos infláció 0,5 százalék volt, 2008. márciushoz viszonyítva az árak 2,9 százalékkal nőttek.

Mináry Borbála, a KSH munkatársa elmondta, hogy elsősorban az üzemanyag és az élelmiszer drágulása hajtotta az inflációt havi és éves szinten egyaránt. Az üzemanyag egy hónap alatt 3 százalékkal drágult, ez a havi inflációs adatot 0,2 százalékponttal emelte - tette hozzá. A többi főcsoport nem okozott meglepetést, az ilyenkor szokásosnak megfelelően alakult. Egyedül az idényáras élelmiszerek átlag feletti, havi drágulását emelte ki.

Az EU 27 tagországában az idén februárban a fogyasztói árak a harmonizált adatok szerint átlagosan 1,4 százalékkal voltak magasabbak, mint 2009 februárjában. Árcsökkenést mértek Lettországban (4,3 százalék) és Írországban (2,4 százalék). A legnagyobb áremelkedést Magyarországon (5,6 százalék) és Romániában (4,5 százalék) mérték.

Miért fizetünk többet, miért kevesebbet?

A KSH közlése szerint februárhoz viszonyítva az élelmiszerek árai 0,9 százalékkal növekedtek. Nőtt 8,2 százalékkal az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára, e nélkül számítva az élelmiszerek árai az előző hónaphoz képest 0,2 százalékkal csökkentek. Csökkent 2,4 százalékkal a sertéshús, 2,2 százalékkal az étolaj ára.

A ruházkodási cikkek árai egy hónap alatt 2,9 százalékkal emelkedtek, az ilyenkor szokásos szezonális változásoknak megfelelően. Az egyéb cikkek szintén az átlagosnál nagyobb mértékben, 1,1 százalékkal drágultak, ezen belül a járműüzemanyagok ára 3 százalékkal nőtt. Az átlagosnál alacsonyabb szinten, 0,4-0,4 százalékkal emelkedett a szeszes italok, dohányáruk, szolgáltatások, 0,3 százalékkal a háztartási energia ára.

A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,7 százalékkal kellett kevesebbet fizetni februárhoz viszonyítva.

 Tizenkét hónap alatt az élelmiszerek árai az átlagosnál kisebb mértékben, 2,3 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen, 11,6 százalékkal drágult a kávé, 10,4 százalékkal a tojás, 7,5 százalékkal a párizsi, kolbász, valamint 6,5 százalékkal emelkedett a házon kívüli étkezés ára. Csökkent 8,4 százalékkal az étolaj, 8,0 százalékkal a cukor, 7,3 százalékkal a liszt, 6,0 százalékkal a tej és 5,1 százalékkal a sertéshús ára.

Az átlaghoz képest nagyobb mértékben, 11,6 százalékkal nőttek az egyéb cikkek árai, ezen belül a járműüzemanyagok ára 25,5 százalékkal, a gyógyszer, gyógyáru 8,7 százalékkal drágult. Szintén átlag felett, 11,0 százalékkal nőttek a szeszes italok, dohányáruk árai.

A szolgáltatások átlaggal megegyező áremelkedésén belül a szemétszállítás 11,6, a csatornadíj 7,5, a vízdíj 6,8 százalékkal drágult.

Átlag alatti, 3,7, illetve 3,5 százalékos volt az árnövekedés a tartós fogyasztási cikkek és a háztartási energia esetében. Ez utóbbin belül az elektromos energia ára 12,3 százalékkal nőtt, a távfűtésé 18,6 százalékkal csökkent. A ruházkodási cikkekért átlagosan 1,4 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel ezelőtt.

 

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo