Enyhén emelkedtekaz ipari árak

2004 januárjában az ipari termelői árak 0,9%-kal emelkedtek az előző hónaphoz képest. A belföldi értékesítési árak növekedési üteme ennél kétszer gyorsabb volt: 1,9%.

A forintban mért exportértékesítések árszintje gyakorlatilag változatlan maradt (0,1%-kal nőtt). 2003 januárjához viszonyítva 1 év alatt a termelőiár-növekedés 5,4% volt, ezen belül a belföldi értékesítésben 7,3%-kal, az exportban 3,9%-kal lettek magasabbak az árak.

Az éves árváltozás mértéke rendre magasabb, mint a 2003 januárjában mért ráták, és a termelői árak, valamint a belföldi értékesítések esetén az elmúlt 5 év átlagos 12 havi januári árindexét is némileg (0,2 százalékponttal) meghaladja. Az exportértékesítéseknél az elmúlt 5 év januári átlagos 0,2%-os csökkenéséhez mérten kedvezőbb, 0,1%-kal magasabb árszintet mértünk.

A termelőiár-index alakításában az előző évihez képest 0,6 százalékponttal, mérsékelten tovább nőtt az exportértékesítések aránya (56%), egyidejűleg a belföldi értékesítések azonos mértékű súlyvesztésével (44%).

A belföldi értékesítések januári áralakulását elsősorban az átlag feletti árnövekedést mutató, döntően hatósági ármegállapítási körbe tartozó energiaágazat (2,5%) határozta meg. Az ágazaton belül legerőteljesebb árnövekedést az önkormányzati ármegállapítási körbe tartozó víztermelés, -kezelés, -elosztás területén mértük, itt az átlagos árváltozás megközelítette a 7%-ot. Jelentős mértékben, 4,5%-kal emelkedtek a gázgyártás, -elosztás árai is, részben a január 1-jétől érvényesülő hatósági földgázárváltozás, részben a piaci áras PB-gáz árnövekedése miatt. Ugyancsak hatósági árváltozás miatt az előző hónaphoz viszonyítva 2,9%-kal nőtt a gőz-, melegvízellátás árszintje is.

A termelők oldaláról induló tradicionális januári áremelések következtében a feldolgozóipari ágazatokban átlagosan 1,7%-kal emelkedtek az árak. A bőrtermék, lábbeli gyártását leszámítva, ahol az árszínvonal 0,3%-kal mérséklődött, valamennyi ágazatban árnövekedés volt megfigyelhető, mértéke 0,3–6,1% között szóródott. Legnagyobb arányban a kőolaj-feldolgozásban nőttek az árak. A belföldi értékesítések több mint egynegyedét kitevő élelmiszer-, ital-, dohánygyártásban 1,9%-kal emelkedtek az árak. Az ágazaton belül átlagot meghaladóan nőtt a dohánytermékek ára (4%), az élelmiszerek, italok árnövekedése átlagosan 1,8% volt. Jelentősebb, 5% feletti árnövekedést regisztráltunk a tea-, kávéfeldolgozás, a finomított olaj, malomipari termékek, valamint a sörgyártás esetében.

A 12 havi árnövekedés a feldolgozóipari ágazatokban átlagosan 5% volt, átlag feletti emelkedést a vegyianyag-, termékgyártás (9,4%), az élelmiszer, ital, dohány (6,5%), továbbá a fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gyártása (5,1%) mutatott, amelyek együttesen a belföldi értékesítések több mint 40%-át reprezentálják.

A belföldi értékesítés rendeltetés szerinti csoportjainak januári árváltozását az energiatermelő ágazatok átlag feletti (3,2%) árnövekedése jellemezte. A továbbfelhasználásra kerülő anyagok árszintje 1,3%-kal volt magasabb. A beruházási javakat 1,5%-kal magasabb áron értékesítették, mint decemberben. A fogyasztási cikkek ára átlagosan 1,3%-kal nőtt egy hónap alatt, elsősorban a nem tartós fogyasztási cikkek (nagyrészt élelmiszerek) árnövekedése miatt.

A forintban mért exportértékesítési árak egy havi változása a feldolgozóipari ágazatokban 3%-os árnövekedés és 1%-os árcsökkenés között szóródott, átlagosan tartott árszintet eredményezve. A legerőteljesebb árnövekedés a kőola

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo