Ellensúly az EU-s konjunktúra élénkülése?

Mérséklődő derűlátást mért a nagyvállalatoknál az Ecostat. Az áprilisi 14 %-kal szemben júniusban a vállalkozások 46 %-a számolt a belföldi piac szűkülésével.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

#img2#A TOP-100-ba tartozó nagyvállalatok 2006 második negyedévi konjunktúra-indexe 52,8 százalék lett az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet mérése szerint, az előző negyedévi értékhez képest a csökkenés egy százalékpont.  A hazai nagyvállalatok mérséklődő derűlátása összefügg a vártnál nagyobb költségvetési hiánnyal, a kedvezőtlen monetáris folyamatokkal. A cégek üzleti várakozásait viszont pozitívan érinti az eurózóna gazdasági élénkülése, továbbá a hazai valuta gyengülése, amely növeli az exportőrök versenyképességét. A konjunktúra-index értéke a kétféle ellentétes hatás eredőjeként alakult ki.

A 2006. júniusi konjunktúra-indexe valamivel alacsonyabb a negyedéves átlagnál, értéke 51 százalék, két százalékponttal elmarad a májusi értéktől. A várakozások megoszlásában az optimista előrejelzések vannak túlsúlyban, a nemzetgazdaság növekedési kilátásai valamelyest mérséklődhetnek az év második felében. A TOP-100 vállalatok havi konjunktúra-indexeinek trendje 2005 közepétől 2006 májusáig javult. Az "Új egyensúly" program intézkedései a nagyvállalatok korábbi derűlátását mérsékelte, vélhetően az adóterhek növelése hatott kedvezőtlenül.

Termelése hat hónapon belüli növelését a nagyvállalatok 43 százaléka tervezi. A belföldi értékesítési lehetőségek értékelése romlott, az áprilisi 14 százalékkal szemben júniusban a vállalkozások 46 százaléka számolt a belföldi piac szűkülésével. Az exportlehetőségek megítélése összességében kedvező, a kivitel növelését várja a cégek 31 százaléka, szintén maradását vélelmezi 48 százalékuk.

A hazai nagyvállalatok gazdasági várakozásait 2006. áprilisig erősödő optimizmus jellemezte. Az utolsó két hónapban ez a derűlátás mérséklődött. Saját vállalakozásuk kilátásait az exportpiacok bővülése és a forint árfolyam gyengülése miatt pozitívan értékelik a cégek, a nemzetgazdaság fejlődési esélyeit kevésbé látják kedvezőnek. A hazai makrogazdaság fejlődési lehetőségeiről júniusban a nagyvállalatok 30 százaléka küldött negatív jelzést, több mint egyharmaduk viszont kedvezően nyilatkozott. A stabilitásban bizakodó cégek aránya magasabb a májusinál, részarányuk 35 százalék. Saját gazdálkodásuk feltételeit és cégük második félévi lehetőségeit a TOP-100 kör 35 százaléka javulónak, 38 százalékuk változatlannak értékelte. A májusi 10 százalékhoz viszonyítva működésében negatív fordulat bekövetkezésétől tart a cégek 27 százaléka. Júniusban a termelésnövelés lehetőségének megítélése romlott. A gazdaság lassuló fejlődését vetíti előre, hogy a nagyvállalatok 57 százaléka nem bízik saját termelésének fél éven belüli bővülésében. A fejlődést valószínűsítő cégek kétharmada 5 százalék alatti növekedést jelzett. A készletállománnyal kapcsolatos vélekedések azt tükrözik, hogy a következő fél évben a termelés jobbára szinten marad, érzékelhető ágazati különbségek mellett.A következő hat hónapban a nagyvállalatok 60 százaléka saját előállítású készletei szinten tartását tervezi, a készletek bővítésével 36 százalékuk számol. Júniusban az alapanyagok és félkész-termékek készletprognózisa erős stabilizációs törekvést jelez. A nagyvállalatok 60 százaléka vásárolt készleteinek szinten tartásával tervezi, 37 százalékuk növeli beszerzéseit.

#page#

A magyar gazdaság bruttó hazai terméke 2006 első negyedévében 4,6 százalékkal bővült, a kedvező eredmények az ipari export erőteljes bővülésével, a beruházások gyors növekedésével magyarázhatók. Modellszámításaink alapján 2006-ra a GDP 4,2 százalékos növekedésével számolunk. A fejlődésben meghatározó szerepe lesz a nagyvállalati szektor exportjának.

A hazai nagyvállalatok várakozásaiban a világgazdasági fejlődésről szóló információk és javuló teljesítmények fontos szerepet játszanak Az Európai Bizottság prognózisa szerint a globális gazdaság idén 4,6 százalékkal növekedhet, számítani lehet arra, hogy 2006-ban az európai nagygazdaságok fejlődése felülmúlja a korábbi várakozásokat és a múlt évi teljesítménynövekedést. Az első negyedévében a kedvező külgazdasági környezet hatására gyorsult a hazai gazdaság növekedése. Az export bővülését az ipar magas külföldi rendelései alapozták meg, a külkereskedelmi forgalom élénkült. Az olaj- és nyersanyagárak emelkedése miatt a cserearányok romlottak.  A pénzügyi egyensúly helyreállítását célzó, idén elsősorban a bevételt növelő intézkedések a termelés ütemét az év második felében várhatóan mérséklik, ezt részben ellensúlyozhatja az európai konjunktúra élénkülése.

A nagyvállalatok kétharmada a kedvező beszerzési feltételek fennmaradását várja. Fél éven belül a belföldi kereslet élénkülését a TOP-100 kör mindössze 11 százaléka valószínűsíti, szinten maradásában bízik 60 százalékuk. A külföldi kereslet júniusi előrejelzése mértéktartóbb a májusinál, bővüléssel számol a cégek 40 százaléka, szemben a korábbi 48 százalékkal. Stabil pénzügyi feltételek mellett folytatja tevékenységét a nagyvállalatok egyharmada, ez jóval szűkebb kör a májusi 58 százaléknál. Likviditási nehézségek jelentkezését a cégek 40 százaléka feltételezi. A makrogazdasági környezet várható előrejelzésekor a kiszámíthatóság erősödését jelezte a vállalatok 20 százaléka, a bizonytalanság fokozódását valószínűsíti 48 százalékuk.

A hazai nagyvállalatok fejlesztési tevékenységét összegző mutatók tendenciája 2004-ben meredeken emelkedett, majd tavaly júniusától mérséklődött. 2006 júniusában a hazai nagyvállalatok beruházási aktivitása a májusihoz képest nem változott, a fejlesztést tervező cégek aránya 57 százalék.

Új technológia átvételét a vállalkozások 22 százaléka tervezi. Kapacitásaik kihasználtságát összességében kedvezőtlenül értékelik a cégek. A korábbi 59 százalék után júniusban elégséges termelési háttér 46 százalékuknál áll rendelkezésre, a felesleggel működő vállatok köre 41-ről 51 százalékra emelkedett. A válaszok megoszlása alátámasztja a beruházási tevékenység szerény élénküléséről szóló prognózisokat.

A 2004 nyara óta tartó dezinflációs trend idén májusban megtört. A fogyasztói árak az első öt hónapban átlagosan 2,5 százalékkal emelkedtek. A drágulásban meghatározó szerepet játszott az üzemanyagok és szezonális élelmiszerek áremelkedése. A nagyvállalatok júniusi előrejelzése szerint 2006-ban a fogyasztói árak átlagos emelkedése 3,7 százalék lehet. A prognózist a májusihoz képest 0,4 százalékponttal felfelé korrigálták a cégek. A decemberre vonatkozó 12 hónapos árprognózis 3,5 százalék a májusi 3,2 százalékos várakozás után. A szektor éves értékesítési árprognózisa jóval alacsonyabb a fogyasztói árak változásáról szóló előrejelzéseknél, értéke 2,2 százalék, az év első félévében alig emelkedett.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo