Életveszélyes autók a magyar utakon

Az autópark öregszik, az autóra fordítható pénz pedig csökken. Ennek fényében a túlfutás szinte járványszerűen terjed idehaza, egyre gyakrabban okozva komoly kárt, de potenciálisan akár tragédiát is. Az itthoni helyzetet a Swiss Automotive Grouphoz tartozó Autonet Import Magyarország operatív igazgatója, Szabó László foglalta össze. Mivel az Autonet nemcsak a hazai piacot kiszolgáló 4 nagy alkatrészimportőr egyike, hanem több márkafüggetlen szervizhálózatot is üzemeltet, a szakértő minden oldalról jelentős rálátással bír a magyar autóállományra.

A hazai autóparknak az a kisebbik problémája, hogy csökkennek az újautó-eladások és az állomány folyamatosan öregszik, bár környezetvédelmi, balesetbiztonsági szempontból ez is hátrányt jelent ‒ vezette fel piaci kitekintését Szabó László, aki úgy folytatta: a legnagyobb gond az, hogy az üzemeltetők, különösen a magántulajdonosok mindössze 70 százaléka figyel tudatosan az olajcsere-periódusokra, míg az átfogóbb szervizintervallumokra, megelőző karbantartásra, mint a fék, futómű, vezérlés és mások, már csak 30 százalék, és a tendencia évente egyre rosszabb.

Csak szervizbe ne kelljen menni
Csak szervizbe ne kelljen menni
Fotó: SXC

Emiatt a forgalomban résztvevő autók egyre nagyobb arányban, mértékben, és egyre több alkatrészük szempontjából „túlfutottak”, azaz működnek a tervezett élettartamon túl. Még akik figyelnek az olajcserékre, azok közül is sokan igyekeznek „okosan” megoldani, ami leginkább azt jelenti, hogy a gyárilag előírt tulajdonságú, az autógyárakkal közösen fejlesztett, prémium-kenőanyag helyett valami mást használnak egy idő után. Ez a mai, korszerű, eleve nyújtott olajperiódusú motoroknál akár végzetes lehet, a futómű és fék túlfutott állapota pedig nyilvánvalóan hazárdjáték.

Mindez inkább egyfajta társadalmi jelenség, a szolgáltatásokkal, alkatrészellátással egyáltalán nincs gond, sőt. A 4 nagy importőr versenye Európa legjobb szolgáltatási színvonalát biztosítja a magyar piacnak, míg az árak még messze nem érték el mondjuk az osztrák szintet. Az alkatrészeket globális gyártók állítják elő, azok mindenhol ugyanannyiba kerülnek ‒ összegezte a szakértő. Érdekes kettősség, hogy a szervizszakemberek inkább a prémium utángyártott alkatrészeket keresik ‒ nyugodtabb szívvel vállalják érte a garanciát ‒ de ezzel párhuzamosan van egy igen jelentős kereslet, ahol lényegében csak az ár számít, mert a vevő nem engedheti meg magának, hogy ár-érték arányban gondolkodjon. Nyilván mindegyiket ki kell szolgálni, mert egy gyengébb minőségű új alkatrész is jobb, mint egy túlhasznált.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo