A GROW-TMI tanácsadó cég megbízásából az NRC Piackutató cég a tanácsadói és tréningpiaci trendeket elemezte 160 vállalat adatai alapján. A vizsgált vállalatok közel fele az elmúlt két év során kevesebb, mint 5 alkalommal, egyharmad részük ezzel szemben több, mint 10 alkalommal tréningeztette munkatársait. A legkedveltebbnek a kommunikációs készségek fejlesztésére irányuló tréning bizonyult, amelyet az értékesítési, valamint a konfliktuskezelés készségeit fejlesztő képzés követett. A cégek közel 50 százaléka az elmúlt két évben igénybe vette ezen fejlesztések valamelyikét. A leadership, más néven vezetői tréning, a tárgyalástechnika tréning, a prezentációs tréning valamint a különböző csapatépítő tréningek a vállalatok több mint egyharmad részének jelentettek vonzó készségfejlesztési lehetőséget az elmúlt évben. A tanácsadás területén a vállalatok 36 százaléka a jövőkép és stratégiaalkotói, a munkavállalói elégedettség felmérés, valamint az executive coaching szolgáltatásokat részesítette előnyben. Legritkábban karrier és tehetség management típusú fejlesztési programra költenek a vállalatok, ezt a megkérdezett cégek mindössze 10 százaléka vette igénybe a vizsgált időszakban.
A kutatásból kiderült, hogy a cégek fele egyszerre több partnerrel alakít ki együttműködést, ez sok esetben azt jelenti, hogy 3 vagy annál több tréning vagy tanácsadó cég szolgáltatásait is igénybe vették. Körükben túlsúlyban vannak azok a vállalatok, amelyek 10 millió forintnál többet, vagy 3 millió forintnál kevesebbet költöttek tréning célra a 2005-ös évben. A vizsgált vállalatok több mint háromnegyed része nem folyamatosan, hanem konkrét igény felmerülése esetén vesz igénybe szervezetfejlesztési, vagy HR tanácsadási szolgáltatást. Ebből következően - a tréningekkel ellentétben - elmondható, hogy az elmúlt két évben a cégek, szervezetek többsége 5-nél kevesebb alkalommal került kapcsolatba HR tanácsadó céggel. A vizsgált időszakban a cégek, szervezetek - a tréningekkel szemben - HR tanácsadásra általánosságban kevesebb pénzt adtak ki, 5 millió forint felett a cégeknek csupán 26 százaléka költött.
A vállalatok szívesebben költenek készségfejlesztésre. A tanácsadási szolgáltatások közül pedig inkább az egyéni és vezetői működést támogató fejlesztői programok a népszerűek. A szervezetfejlesztést célzó megbízások volumene és gyakorisága a többi között azért marad el az egy-két napos tréningjellegű képzésektől, mert hatásuk összetett, sokszor az egész szervezetet érintő, így a fejlesztésre irányuló igény is stratégiai szinten fogalmazódik meg. A jövő azonban a két terület integrációját vetíti elő. A kérdés az, hogy a vállalatok a munkaerő fejlesztést a szervezeti kultúra stratégiájába beépítve vagy attól elkülönítve kívánják-e kezelni. Kézenfekvőnek tűnik, hogy a külső és belső környezeti változások kihívásaira egy olyan szervezet tud rugalmasan reagálni, amelynek munkaerő-állománya készség és kompetencia szinten összhangban van a szervezeti kultúra által képviselt értékekkel.