Egyszerre két bomba robbant a kormány energiabiztonságról szóló ideája alatt

Mindkét bomba külföldről érkezett. Az egyik Ausztriából, a másik Szlovákiából.

Először a vg.hu értesült arról, hogy műszaki gondok miatt az osztrákok képtelenek időben újraindítani az OMV schwechati finomítóját. A szokásos, rendszeres karbantartás elhúzódik. Ráadásul nem is akármennyire. Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám becslések szerint ehhez még több hetes pótmunkákra van szükség.

Fatális események okozzák a bajt (Fotó: MTI Fotó, Mohai Balázs)

A gazdasági lap úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, és az olajtársaság az osztrák kormánytól vár segítséget, vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, a cég a magyarországi benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el.

És persze szegény embert ilyen helyzetben az ág is húzza. Miután Magyarországon 480 forintban maximálták a kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása már érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a Mol 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, amely fenntartotta az országba irányuló termékszállítást. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni.

Időközben az Indexnek piaci szereplők megerősítették, komoly a bajban van az osztrák energiavállalat, olyannyira, hogy már a hétvégén bezárhatnak az OMV kútjai Magyarországon és Szlovákiában.

A másik bomba Szlovákiából érkezett. A Mol ottani leányvállalata - mondhatni teljesen váratlanul -sajtóközleményt adott ki. A Slovnaft érthetetlen módon csak most, az EU olajembargós döntése után néhány órával közölte, hogy a határozat jövőre ellehetetleníti a pozsonyi Slovnaft olajfinomító exportját, ami a gyártás műszaki minimum alá csökkenéséhez vezet, és a szlovákiai ellátás biztonságát is veszélybe sodorja. A vállalatnak korábban több hét állt rendelkezésére az elhúzódó viták miatt, hogy ezt az információt közölje a nagyérdeművel. Az is rendkívül különös, hogy a cég közleményéből az derül ki, miszerint az uniós szankciók alóli felmentés időszaka, mindössze 8 hónap. Azt viszont tényleg folyamatosan mondták korábban a Mol szakemberei, hogy az átálláshoz több évre van szükségük. A Slovnaft vezetői kifejezetten 3 évről beszéltek. Így nem egészen világos az a magyar kormányzati kommunikáció, amely mindeddig kizárólag arról szólt, hogy győztünk Brüsszelben, a magyar energiabiztonság garantált.

Most tehát először az osztrák kormányhoz érdemes imádkoznunk, hogy ugyan nyissák már meg a stratégiai készleteiket az OMV számára. Aztán az energiacéghez, hogy az ársapka ellenére szállítson nekünk is üzemanyagot, bár máshol sokkal jobb áron értékesíthetné. Végül pedig azért drukkoljunk, hogy a Slovnaft mérnökei feltaláljanak gyorsan valamit, amivel az átállást 3 év helyett 8 hónap alatt végre tudják hajtani. E három feltétel teljesülése esetén a magyarok energiabiztonságról szóló eddigi képzete minden bizonnyal tovább élhet.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo