Először a vg.hu értesült arról, hogy műszaki gondok miatt az osztrákok képtelenek időben újraindítani az OMV schwechati finomítóját. A szokásos, rendszeres karbantartás elhúzódik. Ráadásul nem is akármennyire. Közép-Európa egyik legnagyobb finomítója a szokásos, tervezett karbantartás miatt 2022. április elején állt le. A tervek szerint június 10-én indult volna újra a termelés, ám becslések szerint ehhez még több hetes pótmunkákra van szükség.
A gazdasági lap úgy tudja, hogy az OMV eddig hivatalosan nem tájékoztatta a Molt és más partnereit sem a problémáról, és az olajtársaság az osztrák kormánytól vár segítséget, vélhetően a stratégiai készletek egy részének felszabadítását. Az osztrákok mintegy 200 kutat üzemeltetnek Magyarországon, a cég a magyarországi benzinpiac 17-19 százalékát, a dízel esetében a 13-15 százalékát látja el.
És persze szegény embert ilyen helyzetben az ág is húzza. Miután Magyarországon 480 forintban maximálták a kiskereskedelmi üzemanyagárakat, ám Európa-szerte jelentősen drágább a benzin és a gázolaj is, a külföldi beszállítók nem érdekeltek a magyar piac kiszolgálásában. Ennek hatása már érzékelhető, hiszen az import drámaian csökkent, a Mol 70 százalék körüli piacrésze dízelben már tavasszal 80 százalék fölé emelkedett. Az OMV volt eddig az egyetlen, amely fenntartotta az országba irányuló termékszállítást. Ha ez most elesik, a kieső importmennyiséget a Mol már nem tudja pótolni.
Időközben az Indexnek piaci szereplők megerősítették, komoly a bajban van az osztrák energiavállalat, olyannyira, hogy már a hétvégén bezárhatnak az OMV kútjai Magyarországon és Szlovákiában.
A másik bomba Szlovákiából érkezett. A Mol ottani leányvállalata - mondhatni teljesen váratlanul -sajtóközleményt adott ki. A Slovnaft érthetetlen módon csak most, az EU olajembargós döntése után néhány órával közölte, hogy a határozat jövőre ellehetetleníti a pozsonyi Slovnaft olajfinomító exportját, ami a gyártás műszaki minimum alá csökkenéséhez vezet, és a szlovákiai ellátás biztonságát is veszélybe sodorja. A vállalatnak korábban több hét állt rendelkezésére az elhúzódó viták miatt, hogy ezt az információt közölje a nagyérdeművel. Az is rendkívül különös, hogy a cég közleményéből az derül ki, miszerint az uniós szankciók alóli felmentés időszaka, mindössze 8 hónap. Azt viszont tényleg folyamatosan mondták korábban a Mol szakemberei, hogy az átálláshoz több évre van szükségük. A Slovnaft vezetői kifejezetten 3 évről beszéltek. Így nem egészen világos az a magyar kormányzati kommunikáció, amely mindeddig kizárólag arról szólt, hogy győztünk Brüsszelben, a magyar energiabiztonság garantált.
Most tehát először az osztrák kormányhoz érdemes imádkoznunk, hogy ugyan nyissák már meg a stratégiai készleteiket az OMV számára. Aztán az energiacéghez, hogy az ársapka ellenére szállítson nekünk is üzemanyagot, bár máshol sokkal jobb áron értékesíthetné. Végül pedig azért drukkoljunk, hogy a Slovnaft mérnökei feltaláljanak gyorsan valamit, amivel az átállást 3 év helyett 8 hónap alatt végre tudják hajtani. E három feltétel teljesülése esetén a magyarok energiabiztonságról szóló eddigi képzete minden bizonnyal tovább élhet.