Egyre többen mondják, hogy túljutottak a nehezén

A globális recesszió nagy pusztítása óta első alkalommal jelent meg a gazdasági kilátások pozitív fogyasztói értékelése: a világ GDP-jének 75%-át reprezentáló huszonhárom felmért országból polgárai szerint tizenhét (74%)  túljutni látszik a nehezén.

Az Ipsos és a Reuters News közvélemény-kutatása szerint 23 felmért országból - amely a világ GDP-jének 75%-át reprezentálja - 17-ben (74%) nőtt a 2009. májusi adatokhoz képest azok száma, akik jónak értékelik gazdaságuk helyzetét. Akkor 23 országból csak 8 (35%) ilyen akadt. Ez az első jel a globális közvéleményben, amely arra utal, hogy a 2008-as év végén kezdődő és csaknem 2009 egészén át tartó világméretű recesszió okozta gazdasági hanyatlás túljutni látszik a nehezén, és a polgárok javulást éreznek a saját országuk gazdasági helyzetében.


Az alábbi módon értékelték a polgárok országuk jelenlegi gazdasági helyzetét
<(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta>

Amíg azonban a "nehezén való túljutás" nyilvánvalónak tűnik, vannak kiábrándító adatok is: a több mint 24 ezer fős felmérésben résztvevő válaszadónak - 1000+ válaszadó országonként - összességében csak 36%-a (7 százalékkal magasabb 2009 közepe óta) tartja saját országának gazdasági állapotát „nagyon, vagy  inkább jónak", míg kétharmaduk azt „rossznak, vagy meglehetősen rossznak" látja. (Az alábbi országokban a legmagasabb mértékű a javulás a gazdaság helyzetének értékelésében: Ausztrália (+45), Németország (+20), Svédország (+19), Kína (+19), Brazília (+16) és Dél-Korea (+15). Azok az országok, ahol a polgárok a saját gazdaságukat leginkább jónak értékelik: India (82%), Ausztrália (81%), Kína (78%), Brazília (72%), Kanada (60%) és Svédország (58%). A sor végén pedig az Egyesült Államok (20%), Nagy Britannia (14%), Franciaország (14%) , Spanyolország (10%), Japán 8% és végül Magyarország (7%) áll.)

Nekünk már nem lesz olyan jó, mint az országnak?

Míg az országok gazdasági helyzetének értékelésében pozitív változás következett be, addig a polgárok a saját személyes jövőjükbe vetett bizalmának mértéke globális szinten nem változott. Ebből a szempontból az adatok azt mutatják, hogy általában 44%-uk bizakodó a jövőjét tekintve, és 56%-uk aggódik - már a 2008-as év végétől hasonló helyzet állt fenn: akkor 42% fejezett ki bizakodást és 58% aggodalmat a jövővel kapcsolatban.


Bizakodva vagy aggódva tekintenek-e a polgárok a jövőjükre?
<(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta>

A jövőben való bizakodás a legerősebb Indiában (79%), Kínában (78%), Ausztráliában (73%), Kanadában (66%) és Hollandiában (61%). A legkisebb mértékben jellemző Japánra (14%), Franciaországra (21%), Csehországra (25%) és Oroszországra (28%). Ebből a szempontból Magyarország (30%) a középmezőnyben helyezkedik el. Jelentősebb növekedést a jövőbe vetett bizalom terén Argentína (+18), Kína (+17), Ausztrália (+14), Brazília (+12), Magyarország (+9) és Nagy Britannia (+7) mutat. A bizalom legerőteljesebb csökkenése Oroszországban (-39), Csehországban (-29), Svédországban (-15), Franciaországban (-12) és Németországban (-10) következett be.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo