Egyre többen mondják, hogy túljutottak a nehezén

A globális recesszió nagy pusztítása óta első alkalommal jelent meg a gazdasági kilátások pozitív fogyasztói értékelése: a világ GDP-jének 75%-át reprezentáló huszonhárom felmért országból polgárai szerint tizenhét (74%)  túljutni látszik a nehezén.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Ipsos és a Reuters News közvélemény-kutatása szerint 23 felmért országból - amely a világ GDP-jének 75%-át reprezentálja - 17-ben (74%) nőtt a 2009. májusi adatokhoz képest azok száma, akik jónak értékelik gazdaságuk helyzetét. Akkor 23 országból csak 8 (35%) ilyen akadt. Ez az első jel a globális közvéleményben, amely arra utal, hogy a 2008-as év végén kezdődő és csaknem 2009 egészén át tartó világméretű recesszió okozta gazdasági hanyatlás túljutni látszik a nehezén, és a polgárok javulást éreznek a saját országuk gazdasági helyzetében.


Az alábbi módon értékelték a polgárok országuk jelenlegi gazdasági helyzetét
<(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta>

Amíg azonban a "nehezén való túljutás" nyilvánvalónak tűnik, vannak kiábrándító adatok is: a több mint 24 ezer fős felmérésben résztvevő válaszadónak - 1000+ válaszadó országonként - összességében csak 36%-a (7 százalékkal magasabb 2009 közepe óta) tartja saját országának gazdasági állapotát „nagyon, vagy  inkább jónak", míg kétharmaduk azt „rossznak, vagy meglehetősen rossznak" látja. (Az alábbi országokban a legmagasabb mértékű a javulás a gazdaság helyzetének értékelésében: Ausztrália (+45), Németország (+20), Svédország (+19), Kína (+19), Brazília (+16) és Dél-Korea (+15). Azok az országok, ahol a polgárok a saját gazdaságukat leginkább jónak értékelik: India (82%), Ausztrália (81%), Kína (78%), Brazília (72%), Kanada (60%) és Svédország (58%). A sor végén pedig az Egyesült Államok (20%), Nagy Britannia (14%), Franciaország (14%) , Spanyolország (10%), Japán 8% és végül Magyarország (7%) áll.)

Nekünk már nem lesz olyan jó, mint az országnak?

Míg az országok gazdasági helyzetének értékelésében pozitív változás következett be, addig a polgárok a saját személyes jövőjükbe vetett bizalmának mértéke globális szinten nem változott. Ebből a szempontból az adatok azt mutatják, hogy általában 44%-uk bizakodó a jövőjét tekintve, és 56%-uk aggódik - már a 2008-as év végétől hasonló helyzet állt fenn: akkor 42% fejezett ki bizakodást és 58% aggodalmat a jövővel kapcsolatban.


Bizakodva vagy aggódva tekintenek-e a polgárok a jövőjükre?
<(+/-) = változás az utolsó 2009. áprilisi/májusi mérés óta>

A jövőben való bizakodás a legerősebb Indiában (79%), Kínában (78%), Ausztráliában (73%), Kanadában (66%) és Hollandiában (61%). A legkisebb mértékben jellemző Japánra (14%), Franciaországra (21%), Csehországra (25%) és Oroszországra (28%). Ebből a szempontból Magyarország (30%) a középmezőnyben helyezkedik el. Jelentősebb növekedést a jövőbe vetett bizalom terén Argentína (+18), Kína (+17), Ausztrália (+14), Brazília (+12), Magyarország (+9) és Nagy Britannia (+7) mutat. A bizalom legerőteljesebb csökkenése Oroszországban (-39), Csehországban (-29), Svédországban (-15), Franciaországban (-12) és Németországban (-10) következett be.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo