"Egy évig tart a válság, de mi jobbak leszünk"

Egy évnél is hosszabb válságra számít a magyar vállalatok túlnyomó része, ugyanakkor úgy vélik, hogy cégük jobban szerepel majd, mint az ágazat egésze. Eddig a vállalkozások fele szembesült a tervektől elmaradó árbevétellel, azonban szinte minden megkérdezett hozzálátott a költségcsökkentéshez - állapítja meg az IFUA Horváth & Partners legújabb Navigátor felmérése, amelyet magyarországi közép- és nagyvállalatok körében végeztek 2009 tavaszán.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A Navigátor felmérés
egy empirikus benchmarking kutatás, amelyet az IFUA Horváth & Partners végzett magyarországi közép- és nagyvállalatok körében a válság hatásaival, illetve a válságban hozott intézkedésekkel kapcsolatban. A tanulmány középpontjában a jelenlegi gazdasági helyzet kihívásai állnak. Azt vizsgálták, hogy milyen intézkedéseteket hoznak a vállalatok a likviditás, az eredmény, és a cselekvőképesség biztosítása érdekében, milyen lehetőségeket ragadnak meg, irányítási rendszereik alkalmazkodnak-e a válsághoz.

A válaszadó vállalatok - amelyek összesített éves árbevétele meghaladja a magyar GDP 10 százalékát - túlnyomó részének (86 százalékának) megítélése szerint a válság több mint egy évig fog tartani. A válaszadók jelentős része saját iparágában inkább hosszabb és elmélyülőbb válságra számít, mint amekkora várakozásai szerint a saját vállalatát érinti. Eddig a vállalatok alapvetően kedvezőbbnek ítélték meg saját helyzetüket, 2009-ben azonban a vállalati és az iparági árbevételekre vonatkozó várakozások már nagyobb együttmozgást mutatnak.

A felmérés elkészültének időpontjáig a vállalatok fele szembesült terveihez képest árbevétele visszaesésével (50%), a megrendelések számának csökkenésével (54%), likviditási helyzetének romlásával (45%), valamint 60 százaléka a jövedelmezőség romlásával. 2009-ben már a vállalatok kétharmada számít árbevételének csökkenésére, és 20 százalékkal többen vélik úgy, hogy a megrendeléseik száma és a likviditási mutatójuk vissza fog esni, továbbá, hogy a jövedelmezőségük romlani fog. A négy vállalati mutatószámot együttesen tekintve, a vállalatok 43 százaléka ítéli saját helyzetét 2009-ben az eddigiekhez képest sokkal rosszabbnak, közel fele vár hasonló negatív hatásokat és szinte senki sem számít javulásra.
A németek inkább a bevételre koncentrálnak
Az IFUA anyavállalata német nyelvterületen végzett megegyező tartalmú felmérése sok területen a hasonló képet mutat. A válaszadók háromnegyede várja, hogy a válság több mint egy évig elhúzódik, kétharmaduk már most az árbevétel visszaesésével szembesül és többségük további romló tendenciára számít 2009-ben. Az irányítási rendszerüket a német cégek kétharmada elkezdte „hozzáigazítani" a válsághoz, de jelentős költségcsökkentési intézkedéseket kevesen terveznek, inkább az árbevétel-javításra fókuszálnak. A magyar vállalatokkal ellentétben a likviditást javító intézkedéseket a német vállalatok szinte teljesen elhanyagolják.

Tipikus költségcsökkentések

A Navigátor felmérés feltárta azt is, hogy a vállalatok nem várják tétlenül a válság végét. Szinte minden megkérdezett hozzálátott a tipikus költségcsökkentési akciókhoz, de ezek jellemzően nem mutatnak tovább a tankönyvszerű megoldásokon. A vállalatok kétharmada az egyéb kiadások csökkentése és az új alkalmazottak felvételének leállítása mellett döntött. Emellett a vállalatok több mint harmada már végrehajtott létszámleépítő intézkedéseket. Ezek tipikusan olyan intézkedések, melyekhez a döntéshozók elsőként nyúlnak bizonytalan gazdasági környezetben. Ugyanakkor mindösszesen a vállalatok egyharmada érezte szükségét a stratégia jellegű kezdeményezések elhalasztásának.

Az IFUA átfogó vizsgálata rávilágított arra a tényre is, hogy a vállalatok harmada sem rövid, sem hosszú távon nem hajt végre jelentős árbevétel növelő és/vagy költségcsökkentő intézkedéseket. A vállalatok 23 százaléka csak a rövid távú árbevétel növelés érdekében tesz lépéseket, és 13 százaléka csak olyan intézkedéseket hoz, amelyek hosszú távon eredményezik az árbevétel javulását.

Az IFUA véleménye szerint az általános intézkedések helyett előnyösebb lenne a cégeknek, ha pontosan elemeznék, hol tartanak, és a helyzetüknek megfelelő intézkedéseket hoznák meg. Ahhoz, hogy egy menedzsment képes legyen vállalatát kivezetni a válságból, alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz, a bizonytalan üzleti környezethez, tisztában kell lennie, a bekövetkezett és várható környezeti változásokkal, azok teljesítményre gyakorolt hatásával, és e szerint kell döntéseit meghoznia.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo