Magyarországon egyelőre csak a nagyobb cégek ismerik a Cafeteriát, miközben a kisebbek is számos elemét alkalmazzák, igaz, nem tudatosan. Pedig náluk ugyancsak számos előnnyel járna, ha dolgozóik pontosan látnák, hogy a munkabérükön és a konkrét kifizetéseken túl mennyit költ rájuk a munkaadójuk.
– A munkavállalók örömmel fogadták a cafeteriarendszert, igazságosnak, érdekesnek tartják – mondja dr. Széki Zsuzsanna, a Mol Rt. kompenzációs vezetője. Hazai viszonylatban a cég – saját tudomása szerint – elsőként, 1997-ben vezette be, mert a vezetők úgy érezték, hogy a hagyományos béren kívüli juttatásaik formája és módja elavult. Egyrészt nagyon eltérő módon részesültek belőlük az egyes munkavállalók – életkörülményeik, életvitelük, egészségi állapotuk, igényeik függvényében –, másrészt nem érzékelték a juttatások valódi értékét, jelentős költségét, így azok nem is hatottak ösztönzően.
– A cafeteria lényege, hogy a választás szabadságát adja meg a dolgozóknak – veszi át a szót Marczinek Richárd, a SodexhoPass kompenzációs szakértője. – Hiszen a különböző szolgáltatások közül egy meghatározott keretösszeg erejéig mindenki önmaga döntheti el, hogy miből és mennyit kér. Tehát nem kapja azokat, hanem kiválasztja. A keretösszeg pedig minden dolgozónak ugyanannyi, hiszen itt nem jutalomról vagy prémiumról van szó, hanem egységesen járó, béren kívüli juttatásról.
Bővebben a Piac és Profit 2003. áprilisi számában
Cafeteria: igazságos és érdekes
Költség-, illetve adómegtakarítás és a dolgozók motivációja – ez az a két szempont, amiért érdemes bevezetni egy vállalatnál az úgynevezett cafeteriát, azaz a béren kívüli juttatásoknak e sajátos rendszerét. Amikor a dolgozó választhat, és nem csak kap valamit...
Véleményvezér
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?
Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala
A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.