Brokergate

Az Állami Autópálya Kezelő Rt.-nek nem volt pénzügyi kapcsolata a Pannonplast ügyben érintett cégekkel és személyekkel, a törvénytelen szerződéseket a K&H Equities saját nevében kötötte meg. Az ÁAK igazgatósága a július 17-i rendkívüli ülésen határoz a büntető feljelentésekről – áll a szaktárca közleményében.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) június 16-án közzétette a Pannonplast Rt. felvásárlásával kapcsolatos határozatát, amelynek indoklásában azt sejteti, hogy a vállalatfelvásárlás finanszírozásában aktív szerepet játszott egy állami tulajdonban álló gazdasági társaság is. A PSZÁF mind a GKM, mind pedig az Állami Autópálya Kezelő Rt. (ÁAK) elnökének hivatalos megkeresése ellenére megtagadta a nyilatkozatot arról, hogy az említett társaság azonos-e az ÁAK-val.

Ennek ellenére dr. Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter június 17-én utasította a GKM Belső Ellenőrzési Főosztályát, hogy azonnali hatállyal végezzen ellenőrzést az ÁAK Rt-nél. A GKM csaknem egy hónap alatt saját forrásból megszerzett információk és a belső vizsgálatának köszönhetően feltárta az ÁAK szabad pénzeszközeinek kezelési szabálytalanságait.

A tények ismeretében azonnal tájékoztatta Csillag István a közvéleményt és az illetékes hatóságokat, valamint személyes felelőssége okán leváltotta az ÁAK vezérigazgatóját. Még június 20-án megszüntették az ÁAK szerződését a K&H Equities-el és a befektetett pénzt piaci hozammal kivonták, valamint gondoskodtak a közpénz törvényes elhelyezéséről.

A vizsgálat és az azzal összefüggő adatgyűjtés alapján a tárca megállapította, hogy az elmúlt években az ÁAK rendszeresen vásárolt átmenetileg szabad pénzeszközeiből állampapírokat a Kereskedelmi és Hitelbanktól. Ez az állomány 2000-2001-ben időnként elérte a 6,5 milliárd forintot is. Sem jogszabály, sem az ÁAK belső szabályai nem tiltották, hogy az átmenetileg szabad pénzeszközökből értékpapírokat vásároljon a társaság, ennek során azonban a társaság vezető tisztségviselője köteles a társasági törvényben előírt fokozott gondossággal eljárni. Az ÁAK 2000. óta érvényben lévő szabályai szerint az állampapír vásárlásról a társaság vezérigazgatója külön alapítói vagy igazgatósági engedély nélkül, saját hatáskörében volt jogosult dönteni. 2002. októberében az ÁAK akkori vezérigazgatója, Bitvai Miklós szóban ajánlatot kért befektetési tanácsadásra két számlavezető bankjától, a K&H-tól és a Konzumbanktól. A befektetési szolgáltatások értelemszerűen nem esnek a közbeszerzési törvény hatálya alá.

A K&H ajánlatát elfogadva 2002. november elején befektetési tanácsadásra vonatkozó keretszerződést kötött a K&H Equities Rt.-vel (KHE) anélkül, hogy erről a társaság igazgatóságát, felügyelő bizottságát vagy a tulajdonosi jogok gyakorlóját tájékoztatta volna. A keretszerződés szerint a KHE javaslatokat tett az ÁAK-nak, ám azok alapján értékpapír vásárlásra csak akkor kerülhetett sor, ha azt az ÁAK kifejezetten, ügyletenként külön írásban elfogadta. A keretszerződés alapján az ÁAK átmenetileg szabad pénzeszközeiből állampapírokat vetetett a KHE-vel.

2002. decemberében a Nemzeti Autópálya Rt. (NA Rt.) és az ÁAK Rt. két szerződést kötött, amelyben egyrészt az ÁAK Rt. átvállalta az NA Rt-től az M7 autópálya felújított szakaszán az üzemi hírközlés kiépítésével kapcsolatos feladatot és megkapta az NA Rt-től a feladat finanszírozásához szükséges 3 milliárd forintot, másrészt 10 milliárd forint előleget kapott az NA Rt-től az autópálya építéshez szükséges területvásárlások finanszírozására.

A szerződés rögzíti, hogy az ÁAK Rt. ezt az összeget köteles elkülönített bankszámlán kezelni, s arról csak a szerződés céljából, azaz a megvásárolandó földterület vételárának kifizetése céljából rendelkezhet. A szerződés azt is előírja, hogy a bankszámlán tartott összeg után kapott kamatot olyan kiegészítő beruházások elvégzésére kell elköltenie az ÁAK-nak, amelyek kimaradtak az előző kormányzati ciklusban megkötött, az M7 felújítására vonatkozó fővállalkozási szerződésből. Az ÁAK részére ily módon átadott összegek az NA Rt. részére 2003-ban adott költségvetési támogatáson túl az autópálya építési program megvalósítását szolgálják. Bitvai Miklós az NA Rt.-vel kötött szerződéseket megszegve, a KHE közreműködésével állampapírokat, illetve befektetési jegyeket vásárolt az átadott pénzeszközökből is.

A vizsgálat megállapította, hogy a KHE az eredetileg vásárolt állampapírok és befektetési jegyek ellenértékéből jelentős mennyiségben részvényeket vásárolt a tőzsdén 2003. januárjától május végéig anélkül, hogy arra a keretszerződés szerint felhatalmazást kért és kapott volna az ÁAK-tól. A korábbi vezérigazgató tájékoztatása szerint március elején a KHE utólag jóváhagyatott vele részvény bizományosi szerződéseket, ezek azonban az ÁAK Rt. iratai között nem lelhetőek fel. Ugyanakkor a KHE július 9-én az ÁAK-nak átadott több száz, az ÁAK által alá nem írt értékpapír bizományosi szerződést. A vizsgálat során bekért ügyfélszámla kivonatból az is kitűnt, hogy a KHE – bárminemű tájékoztatás vagy engedély nélkül – több alkalommal jelentős összeget utalt át ismeretlen címzett(ek)hez. Ugyanakkor június 17-én a KHE az átutalt összegeknek megfelelő értékű állampapírt irt jóvá az ÁAK nála vezetett számláján. Ezzel együtt a KHE rendszeresen küldött olyan hamis kimutatásokat az ÁAK-nak, amelyek szerint az ÁAK pénze a K& H pénzpiaci és kötvényalapjában volt elhelyezve.

A rendelkezésre álló dokumentumok egyértelműen igazolják, hogy az ÁAK-nak nem volt pénzügyi kapcsolata a Pannonplast ügyben érintett cégekkel és személyekkel, a törvénytelen szerződéseket a KHE saját nevében kötötte meg.

A vizsgálat megállapításai alapján Csillag István 2003. június 26-án azonnali hatállyal, rendkívüli felmondással megszüntette Bitvai Miklós munkaviszonyát, mert az NA Rt.-vel kötött szerződést megszegve használta a pénzeszközöket, továbbá mert a kötelező gondosság elmulasztásával, a KHE elszámoltatásának hiányával lehetővé tette, hogy a KHE, mint befektetési szolgáltató a vele kötött befektetési tanácsadási szerződést megszegve, az ÁAK jóváhagyása nélkül a saját céljainak megfelelően használja az ÁAK pénzeszközeit.

Mivel a PSZÁF mindennemű tájékoztatást megtagadott az ÁAK Rt. felett felügyeletet gyakorló GKM-től, annak vizsgálata kizárólag az ÁAK-ban fellelhető és a KHE-től beszerezhető dokumentumokra, valamint az elbocsátott vezérigazgató nyilatkozataira támaszkodhatott. E dokumentumok hitelességének vizsgálatára a GKM nem rendelkezik eszközökkel. Az iratok keletkezési körülményeinek vizsgálata a PSZÁF és a nyomozóhatóságok kötelessége. A GKM saját vizsgálatainak eredményéről a minisztérium június 26-án tájékoztatta a Nemzetbiztonsági Hivatalt és az ÁAK igazgatóságát, egyúttal kötelezte az igazgatóságot arra, hogy végezzen kiegészítő, részletes, mindenre kiterjedő vizsgálatot az ÁAK és a KHE közötti szerződések létrejöttének körülményeiről és az ezek keretében megvalósult pénzügyi tranzakciókról, mivel a PSZÁF nyilvánosságra hozott határozata nem tisztázza a KHE felelősségét.

A gazdasági tárca továbbá úgy rendelkezett, hogy az ÁAK, mint a KHE ügyfele tegyen bejelentést a felügyeletnél, és kérje annak megállapítását, hogy a befektetési szolgáltató eljárása törvényes és szerződésszerű volt-e, valamint hogy az NBH a vizsgálatok eredményeinek alapján döntsön az esetleges büntetőjogi felelősségre vonás kezdeményezéséről.

Ennek megfelelően az ÁAK igazgatósága és Felügyelő bizottsága elrendelte a belső szabályzatok megszigorítását az ÁAK megtette a bejelentést a PSZÁF-nak, ugyanakkor megtámadta a PSZÁF hivatkozott határozatának az ÁAK-t érintő részét a közigazgatási bíróság előtt, és ezzel párhuzamosan kezdeményezte a Felügyeletnél, hogy az saját hatáskörben eljárva javítsa ki a határozat ÁAK-t érintő kifogásolt részét, elkészíttette a büntetőjogi szakvéleményt, amelynek alapján az ÁAK igazgatósága a július 17-i rendkívüli ülésen határoz a büntető feljelentésekről.

*

A szerk. megjegyzése: a rendőrség nyomoz és tízmilliárd forint körüli kárról beszélnek a K&H bróker cég ügyében. Minél többen szólalnak meg a (feltételezett? valóban?) sikkasztással kapcsolatban, a laikus kívülálló annál kevesebbet ért az egészből. A Piac és Profit on-line nem is kíván bővebben foglalkozni a témával, sem nyomon követni a fejleményeket. Ezt a közleményt psztán azért helyeztük el a honlapunkon, hogy aki netalán csak tőlünk tájlékozódna - ami persze szinte kizárt -, az is tudjon róla, mi forrósította 2003. nyarán a közvéleményt.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo