Beütött a válság: hogy hat mindez a lakás- és hitelpiacra?

Milyen hatást gyakorol várhatóan a COVID-19 járvány okozta gazdasági visszaesés a lakás és hitel piacon, illetve milyen hatása volt a legutóbbi 2008-as világválságnak?

Az ingatlanpiac mozgására a kereslet és a kínálat egymáshoz viszonyulása van a legfőbb hatással. Egy gazdasági válság esetén az amúgy is rugalmatlan kínálati piac találkozik egy csökkenő kereslettel. Ennek két hatása is lehet: egyrészről megfigyelhető az árak csökkenése, másrészről pedig egy idő után a kínálat is szűkül. Ennek oka, hogy az elsősorban befektetésre szánt ingatlanokat a tulajdonosok nem szívesen adják el komolyabb veszteséggel - írja a Hitelválasztó.hu

A piacok összefüggése

A keresletet a válság hatására növekvő munkanélküliség, és a bizonytalan jövőkép határozza meg. A munkanélküli lakosság nem képes, a bizonytalan pedig nem hajlandó fizetni. Márpedig a két dolognak együtt kell meglennie egy üzlet megkötéséhez. A csökkenő kereslet így árcsökkenést, illetve a piac lassulását okozza.

Ez a folyamat a kihelyezett lakáshitel állományra is negatív hatással van, mivel az ingatlanpiac egy jelentős része hitelekből van fedezve, ezért az árak csökkenése és a kevesebb tranzakció értelemszerűen a felvett hitelállomány csökkenését okozza.

Mi történt a 2008-as válság hatására Magyarországon?

Hazánkban a válság hatása sokkal inkább elhúzódott, mint tőlünk nyugatabbra. A válság előtt kialakult tényezők -  a túlzottan erős forint (egy eurót akár 240 forint alatt is lehetett kapni, míg a válság idején már 290 forint körül mozgott az árfolyam), illetve a deviza alapú hitelek magas állománya - egy előre nem várt, drasztikus mértékű teher okozójává váltak a hitelesek körében. Rengetegen adósodtak el, és kénytelenek voltak ingatlanukat áron alul is eladni, ha éppen nem a bank árverezte el szintén a piaci ár alatti összegért. A hitelképes vásárlói réteg aránya is drasztikusan csökkent, a csökkenő bérek, megszűnő munkahelyek, és a tömeges eladósodás hatására. Jellemző, hogy míg a nyugati gazdaságok kb. 2011-re nagyjából elérték a válság előtti állapotokat, addig nálunk még ez idő tájt tetőzött a lakásárak mélyrepülése. A lakásárindex 2013 körül érte el mélypontját, volt tehát honnan felfejlődni  a jelenlegi szintre.

(Fotó: depositphotos.com)

Miben különbözik a jelenlegi helyzet?

Míg a 2008-as válság kiváltó okai olyan gazdasági tényezők voltak, amelyek egy elhúzódó visszaesést eredményeztek, addig a jelenlegi recesszió kiváltó oka egy feltehetően gyorsabb lefolyású egészségügyi tényező. Így bár a válság folyamatában hasonlóak a következmények - mint pl. munkahelyek megszűnése, bérek csökkenése, vagy a fogyasztás visszaesése -,  ezek rövidebb lefolyásúak, és hatásukban gyengébbek a korábbiaknál. Jól megfigyelhető ez pl. az ingatlanárak esetében: míg 2008 után drasztikusan estek vissza a lakásárak, addig jelenleg csak enyhébb piaci árcsökkenésről beszélhetünk, amely nem is minden területet érint.

Véleményvezér

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda

Hűtlen kezeléssel vádolja Pokorni Zoltán volt fideszes polgármestert utóda 

Pokorni Zoltán annak idején kéz levágást ígért azoknak, akik lopnak.
Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással

Az Orbán-kormányt gyanúsítják a kárpátaljai templom elleni támadással 

Orosz-magyar közös titkosszolgálati akció?
A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat

A kárpátaljai templom elleni támadás mögött az orosz titkosszolgálat is állhat 

Gyanús körülmények a kárpátaljai templom felgyújtási kísérlete körül.
Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo