Belekezdtek a spórolásba a magyarok

Jelentősen fékezett a kiskereskedelmi forgalom bővülése 2022 júniusában. Habár éves bázison 4,5 százalékos növekedést mért a KSH, havi alapon – szezonális és munkanaphatással kiigazítva – 0,5 százalékkal csökkent a forgalom volumene. Emellett a májusi adatot is lefelé revideálta a statisztikai hivatal, így már egy három hónapja tartó, érdemi visszaesésről, egy csökkenő kiskereskedelmi fogyasztási trendről beszélhetünk.

A részleteket tekintve az élelmiszer kiskereskedelem havi alapon bő 0,2 százalékos zsugorodást mutatott júniusban. Bár ez nem tekinthető rendkívüli visszaesésnek, a terület súlya miatt (a teljes kiskereskedelmi forgalom nagyjából 45-50 százalékát kitevő részterület) érdemben visszafogta a fogyasztás bővülését. Ami viszont kiemelkedő, hogy hosszú idő óta most először látható ezen a területen éves összevetésben is a forgalom volumenének csökkenése. A nem élelmiszer-kereskedelemben ugyan még fennmaradt az éves bázisú növekedés, havi összevetésben ugyanakkor folytatódott a rendkívül erős, trendszerű visszaesés: május után júniusban is 3,6 százalékkal zsugorodott a forgalom volumene.

Forrás: KSH

Egyre egyértelműbb tehát, hogy az év elején látott masszív fogyasztásbővülést – melyet az állami transzferek hajtottak – felváltotta egy komolyabb visszaigazodás. A háztartások érdemben reagáltak az emelkedő megélhetési költségekre, elkezdődött a fogyasztás érdemi visszafogása, legalábbis a termékek területén biztosan. A lakosság nagyobb költéseinek visszafogására utal az is, hogy a bútor- és műszakicikk üzletekben, valamint az iparcikkeket árusító boltokban éves alapon 3-4 százalék körüli visszaesés volt tapasztalható júniusban. Az ársapkát érintő szigorodó korlátozások is úgy tűnik júniusra értek be: havi alapon 3,2 százalékkal esett az üzemanyagtöltő állomások forgalma, bár éves összevetésben így is szűk 24 százalékkal volt magasabb az eladás volumene.

A mai kiskereskedelmi statisztikák alapján elmondható, hogy már látszódik a gazdasági teljesítmény erőteljes fékeződése a második negyedév végén. A lakosság elkezdett alkalmazkodni a magasabb inflációhoz, és a következő hónapokban a költségvetési szigorítások hatása ezt tovább erősítheti. A második negyedév egészében nagyjából stagnálás látható a kiskereskedelem volumenében az előző negyedévhez képest. Mindez előrevetíti a negyedéves bázisú GDP-növekedés jelentős fékeződését is. Bár egyelőre túl korai (az ipari és építőipari adatok hiányában) ítéletet mondani, de egyértelműen megnőtt annak a valószínűsége, hogy akár a bruttó hazai termék volumene is platózhatott. Ami pozitívba billentheti a mérleget, hogy a nyár folyamán a szolgáltatások nagyobb arányban segíthetik a fogyasztás bővülését, vagyis a dolgok helyett az élmények vásárlására helyeződik a hangsúly, melyet a kiskereskedelmi adatok nem mérnek. (Virovácz Péter, ING)

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo