Belekezdtek a spórolásba a magyarok

Jelentősen fékezett a kiskereskedelmi forgalom bővülése 2022 júniusában. Habár éves bázison 4,5 százalékos növekedést mért a KSH, havi alapon – szezonális és munkanaphatással kiigazítva – 0,5 százalékkal csökkent a forgalom volumene. Emellett a májusi adatot is lefelé revideálta a statisztikai hivatal, így már egy három hónapja tartó, érdemi visszaesésről, egy csökkenő kiskereskedelmi fogyasztási trendről beszélhetünk.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A részleteket tekintve az élelmiszer kiskereskedelem havi alapon bő 0,2 százalékos zsugorodást mutatott júniusban. Bár ez nem tekinthető rendkívüli visszaesésnek, a terület súlya miatt (a teljes kiskereskedelmi forgalom nagyjából 45-50 százalékát kitevő részterület) érdemben visszafogta a fogyasztás bővülését. Ami viszont kiemelkedő, hogy hosszú idő óta most először látható ezen a területen éves összevetésben is a forgalom volumenének csökkenése. A nem élelmiszer-kereskedelemben ugyan még fennmaradt az éves bázisú növekedés, havi összevetésben ugyanakkor folytatódott a rendkívül erős, trendszerű visszaesés: május után júniusban is 3,6 százalékkal zsugorodott a forgalom volumene.

Forrás: KSH

Egyre egyértelműbb tehát, hogy az év elején látott masszív fogyasztásbővülést – melyet az állami transzferek hajtottak – felváltotta egy komolyabb visszaigazodás. A háztartások érdemben reagáltak az emelkedő megélhetési költségekre, elkezdődött a fogyasztás érdemi visszafogása, legalábbis a termékek területén biztosan. A lakosság nagyobb költéseinek visszafogására utal az is, hogy a bútor- és műszakicikk üzletekben, valamint az iparcikkeket árusító boltokban éves alapon 3-4 százalék körüli visszaesés volt tapasztalható júniusban. Az ársapkát érintő szigorodó korlátozások is úgy tűnik júniusra értek be: havi alapon 3,2 százalékkal esett az üzemanyagtöltő állomások forgalma, bár éves összevetésben így is szűk 24 százalékkal volt magasabb az eladás volumene.

A mai kiskereskedelmi statisztikák alapján elmondható, hogy már látszódik a gazdasági teljesítmény erőteljes fékeződése a második negyedév végén. A lakosság elkezdett alkalmazkodni a magasabb inflációhoz, és a következő hónapokban a költségvetési szigorítások hatása ezt tovább erősítheti. A második negyedév egészében nagyjából stagnálás látható a kiskereskedelem volumenében az előző negyedévhez képest. Mindez előrevetíti a negyedéves bázisú GDP-növekedés jelentős fékeződését is. Bár egyelőre túl korai (az ipari és építőipari adatok hiányában) ítéletet mondani, de egyértelműen megnőtt annak a valószínűsége, hogy akár a bruttó hazai termék volumene is platózhatott. Ami pozitívba billentheti a mérleget, hogy a nyár folyamán a szolgáltatások nagyobb arányban segíthetik a fogyasztás bővülését, vagyis a dolgok helyett az élmények vásárlására helyeződik a hangsúly, melyet a kiskereskedelmi adatok nem mérnek. (Virovácz Péter, ING)

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo