A Magyar Nemzeti Bank (MNB) – korlátozott, nem teljeskörű, helyszíni ellenőrzést is magába foglaló – átfogó vizsgálatot végzett az Erste Befektetési Zrt.-nél, a 2021. január 1-jétől a vizsgálat lezárásáig tartó időszakot áttekintve.
A pénzügyi felügyelet feltárta, hogy a befektetési szolgáltató több esetben az üzletkötők által irányítottan, nem megbízható módon végezte el az ügyfelek (a befektetési ismereteket, veszteségviselő képességet felmérő) alkalmassági tesztjének módosítását. Ezáltal az adott ügyfelek kockázati besorolásai kifejezetten úgy változhattak, hogy lehetővé váljon egyes konkrét termékek számukra történő értékesítése.
Az Erste Befektetési Zrt., illetve függő ügynökei a jogszabályi előírásokkal ellentétben nem minden esetben rögzítették az ügyfelekkel történt lényeges – pl. ügyletkötések tervezésével, ajánlás nyújtásával kapcsolatos – telefonos kommunikációt. A társaság függő ügynökeinél maga is feltárt hiányosságokat ezzel kapcsolatosan, ám ennek ellenére sem hozott a helyzet orvoslását szolgáló, a nem rögzített csatornákon való kommunikáció megszüntetését szolgáló konkrét intézkedéseket.
Az MNB megállapította azt is, hogy a befektetési szolgáltató egyes kiszervezett tevékenységei kapcsán nem végezte el azok önálló folyamatos értékelését sem a jogszabályi elvárásoknak megfelelően, annak kapcsán kizárólag egyéb dokumentumokra hagyatkozott.
Az Erste Befektetési Zrt. függő ügynökei javadalmazása, a havi ügynöki díj megállapítása során nem biztosította, hogy a jogszabályoknak való megfelelést, az ügyfelek méltányos kezelését, illetve a nekik nyújtott szolgáltatás minőségét a jogszabály által elvárt mértékben figyelembe vegyék. Ezen elveket a – szintén releváns személynek minősülő – függő ügynökei tevékenységében közreműködő személyek javadalmazásának meghatározása és összege kapcsán is érvényesíteni kell.