Bármit is állít a kormány, ennyire fontos nekünk az EU

2004. május 1-én tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz, köztük Magyarország. A GKI cikksorozatban egy-egy mutató segítségével járja körül, hogyan változott hazánk helyzete 20 éves EU tagságunk ideje alatt. Jelen cikk témája a külkereskedelem.

A különféle „nyitások” (arab országok, Dél-Amerika, Afrika, Ázsia, Oroszország) ellenére továbbra is az EU hazánk legjelentősebb külkereskedelmi partnere: 2023-ban exportforgalmunk 77 százalékát, importunk 69 százalékát bonyolítottuk le az unión belül, ami csupán minimális csökkenés a 2004-es 79, illetve 72 százalékhoz képest.

Magyarország külkereskedelmi egyenlege (millió euró), 2017-2023. Forrás: KSH Termékforgalom, Szolgáltatások
Magyarország külkereskedelmi egyenlege (millió euró), 2017-2023. Forrás: KSH Termékforgalom, Szolgáltatások

A GKI elemzése szerint külkereskedelmünk mintegy négyötödét a termékforgalom teszi ki, a maradék egyötöd a szolgáltatások forgalma. Mindkettőben jellemzően pozitív a külkereskedelmi mérlegünk, azonban 2017 óta (2020 kivételével) a szolgáltatásokból származott a nagyobb többlet.

A szolgáltatásexport legnagyobb részét a turizmus adja, ám leginkább az üzleti szolgáltatások egyenlege javult az előző években. A kedvező külkereskedelmi adatok tehát elsősorban nem az újraiparosításból származnak. Különösen, ha a feldolgozóipar közvetlen és közvetett (pl. energia) importtartalmát nézzük.

 

 

 



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo