Azt sem tudjuk mit akar tőlünk az IMF és az EU

A kormány nem ismeri pontosan a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) és az EU-val kötendő hitelmegállapodás előfeltételeit, "ellentétben azzal, amit nagyon sokan mondanak itthon, külföldön egyaránt" - mondta Martonyi János külügyminiszter kedden az ATV Híradójában. Kitért arra is, hogy véleménye szerint a politikai feltételek elfogadhatatlanok lennének.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A tárcavezető az Országgyűlés európai ügyek bizottságának keddi zárt ülésével kapcsolatban, amelyen a Magyarország elleni uniós kötelezettségszegési eljárásokról volt szó, azt mondta, Magyarország célja az elővigyázatossági megállapodás megkötése. Erre - mint hozzátette - "minden körülmények között szükségünk van", de "nem feltétlenül a pénzre", hanem inkább a bizalomra van szükség.


Lenne még min változtatni
Illusztráció: PP

Véleménye szerint politikai kérdéseket nem lehet összefüggésbe hozni a hitelmegállapodással. Ezek közé sorolta a Magyar Nemzeti Bank függetlenségének ügyét, amelyről azt mondta, "úgy tűnik, ezt a kérdést lényegében rendeztük, rendezzük". A bírák szolgálati viszonyának 62 éves korban való megszűnéséről pedig úgy fogalmazott, "ez nem olyan kérdés, ami a gazdaságpolitikát érintené". "Ha politikai feltételeket támaszt bárki, akkor én azt hiszem, hogy ez nem fogadható el" - hangoztatta. Az ATV híradójának tudósítása arról számolt be, hogy a politikai előfeltételeket a külügyminiszter szerint most körvonalazzák Brüsszelben. Washington is tájékozódik, Martonyi János ugyanakkor meglepőnek tartaná - hangzott el a tudósításban -, ha ott is politikai előfeltételeket határoznának meg.

A kötelezettségszegési eljárás

Az Európai Bizottság március 7-én közölte, hogy az adatvédelmi hatóság függetlenségének és a bírói tevékenység felső korhatárának ügyében folytatja a Magyarország ellen január 17-én megindított gyorsított kötelezettségszegési eljárást, a jegybank függetlenségéről pedig további tájékoztatást kér a magyar kormánytól. Az első két témában az unió központi javaslattevő-végrehajtó intézménye indoklással alátámasztott véleményt juttatott el Budapestre, és ismét egy hónapot adott Magyarországnak a válaszadásra, szemben az ilyen eljárások esetében általában szokásos két hónappal.

A kormányszóvivői iroda március végén azt tudatta, hogy a kormány átadta a két folyamatban lévő kötelezettségszegési eljárás - a bírák nyugdíjazása és az adatvédelmi hatóság függetlensége - tárgyában készített hivatalos válaszát az Európai Bizottságnak.

Az uniós eljárásrend értelmében, ha a bizottság az indoklással alátámasztott véleményre adott tagállami választ sem fogadja el, az ügy a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság elé vihető.

Gond a kohéziós pénzekkel is

Az uniós országok pénzügyminiszterei jóváhagyták, hogy 495 millió eurót befagyasztanak 2013. január 1-jétől a Magyarországot megillető kohéziós forrásokból, de csak akkor, ha Magyarország nem tesz hatékony lépéseket a költségvetési hiány tartósan három százalék alá szorítása érdekében. A büntető intézkedést már idén júniusban hatályon kívül helyezik, ha Magyarország addig meghozza az elvárt kiigazító lépéseket.

A döntés a vártnál sokkal jobban elhúzódó vita nyomán született meg. Diplomáciai források szerint négy tagállam - Nagy-Britannia, Lengyelország, Ausztria és Csehország - szerette volna elérni, hogy legalább a felfüggesztésről szóló döntést halasszák szeptemberre. Más források szerint Németország is hajlott erre a megoldásra, míg az Európai Bizottság kitartott a javaslat mellett. Végül az uniós országok pénzügyminiszterei jóváhagyták a Magyarországot megillető kohéziós források részleges felfüggesztését a következő évre, de egyben úgy döntöttek - közölte Margrethe Vestager Hansen, az EU-elnökséget ellátó Dánia gazdasági minisztere, hogy ha Magyarország megteszi a szükséges kiigazító lépéseket, az intézkedést már idén júniusban haladéktalanul hatályon kívül helyezik.

A Velencei Bizottság is kritizál

A szervezet márciusi végi szakvéleményében 16 olyan fontosabb pontot emelt ki, amelyek terén indokoltnak tartanák a jogszabály-módosítást. Fontos tudnivaló, hogy az Európai Bizottság egyből jelezte: a Magyarországgal kapcsolatos jogi értékelő tevékenységéhez fontos hozzájárulást jelent ez a szakvélemény.

■ Számos szervezeti kérdést sarkalatos törvényi szinten szabályoznak.

■ Az Országos Bírói Hivatal (OBH) elnökét kilenc évre választják meg, és ez korlátlanul meghosszabbítható, ha a parlament egyharmada blokkolni képes a helyzet megváltoztatását.

■ Az OBH elnökének nagyon kiterjedt a jogköre, és azt nem korlátozza az Országos Bírói Tanács (OBT) vétójoga, illetve nincs alávetve bírói ellenőrzésnek.

■ Az OBH-elnök jogköre egyetlen olyan személy kezében összpontosul, akinek a felelősségre vonhatósága nem kielégítő.

■ Az OBH-elnök nem köteles indokolni minden egyes döntését.

■ Az OBT kizárólag bírákból áll, más szereplők - ügyvédek, civil társadalom - abban nem vesznek részt.

■ Az OBT jogköre a legtöbb esetben csupán javaslattételre, véleményalkotásra terjed ki.

■ Az OBT nem emelhet vétót, amikor az OBH-elnök bírósági elnököt nevez ki.

■ A bírák felügyeleti rendszere keretében a bírósági elnököknek jelentéstételi kötelezettségük van a magasabb szintű bíróságok felé, egészen a Kúriáig, az olyan meghozott ítéletek tekintetében, amelyek eltérnek az addigi bírói gyakorlattól (jogegységi eljárás).

■ Az OBH-elnöknek erős befolyása van a bírósági elnökök és más vezető bírák kinevezésére.

■ Az OBH-elnök jogegységi eljárást kezdeményezhet, ami ellentmond igazgatási jellegű szerepkörének.

■ A bírák esetében hosszú próbaidő írható elő, akár ismételt jelleggel is.

■ A bírák akaratuk ellenére is átirányíthatók, és az ilyen utasítás megtagadáshoz súlyos következmények fűződnek, beleértve az elbocsátást is.

■ Nincsenek meg a tisztességes eljárás garanciái a minősítési, illetve fegyelmi eljárás során.

■ Az OBH-elnök más bírósághoz helyezhet át ügyeket anélkül, hogy objektív kritériumok vonatkoznának az ilyen ügyek kiválasztására és az olyan bíróságokra, ahová az ilyen ügyek áthelyezhetők.

■ Megváltoztatandók a bírák korai nyugdíjazására vonatkozó szabályok.

A főbb kifogások mellett a bírói tevékenység felső korhatárát illetően a Velencei Bizottság arra szólította fel a magyar hatóságokat, hogy kevésbé sietősen, fokozatosabban oldják meg a felső korhatár csökkentését. „Miközben lehet jó oka annak, hogy rögzített nyugalomba vonulási életkort írjanak elő a bírák számára, kizárva a kivételek lehetőségét, a jelenlegi magyarországi helyzetben legalábbis ajánlott, hogy az átmeneti időszakot hosszabbítsák meg, a jelenlegi bírák jogos érdekeinek védelmében" - olvasható a szakvéleményben.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo