"Azért nem veszek, mert drága!"

Magyarországon egyre több vásárló ismeri fel a biotermékek nyújtotta előnyöket, és bár egyelőre kicsi a kereslet, ez várhatóan nőni fog a következő időszakban.

A tizenöt éven felüli magyar lakosság egyelőre csak mintegy tizenegy százaléka vásárol biotermékeket, ráadásul csak öt százalék az, aki havonta akár többször is hozzájut ilyen áruhoz - derül ki a GFK Hungária Piackutató Intézet legújabb tanulmányából. Bár ez nem jelent nagy arányt az összes vásárló körében, a cég szerint a közeljövőben emelkedni fog a kereslet, amiben szerepet játszik, hogy egyre több az úgynevezett egészségtudatos vásárló.

Az, hogy még mindig ilyen kevesen vásárolnak bioterméket nagyrészt ezen áruk magas árainak köszönhető. Az árkülönbség pedig leginkább abban keresendő a felmérés szerint, hogy jelen pillanatban a hazai művelt földterületek mindössze három százalékában folyik biogazdálkodás. (A hiányt akár a kínai termékek is pótolhatják.) A tanulmány ezzel kapcsolatban kimutatta, hogy Magyarországon a zöldségek, gyümölcsök, a kenyérfélék és a tejtermékek tartoznak a legkeresettebb biotermékek közé.

Ki kell szolgálni a vevőket

Fontos megállapítása a tanulmánynak, hogy amíg korábban a fogyasztóknak kellett alkalmazkodniuk az elérhető kínálathoz, addig ma már ennek bővülése miatt a vevő maga választhatja ki a számára legmegfelelőbb üzletet, mely egyszerre elégíti ki az árral, a minőséggel és az üzlet nyújtotta szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásait.

Ennek megfelelően a versenyben részt vevő vállalatok különféle módszerekkel próbálják meg magukhoz csábítani a vevőket: ilyen lehet a társadalmi felelősségvállalás, illetve a fogyasztók egyre növekvő egészségtudatosságával párhuzamosan az árukínálat biotermékekkel való bővítése.

Hogy ezeknek a céloknak meg tudjon felelni, jelentős változásokon ment keresztül a hazai kiskereskedelem, aminek csak az egyik eleme az előbb említett a társadalmi felelősségvállalás. Ez azt takarja, hogy az egyre erőteljesebb elvárásoknak köszönhetően az egyes vállalatok üzleti tevékenységükbe önkéntesen is beépítették a szociális és a környezetvédelmi intézkedéseket. E tevékenységek érinthetik a cég munkavállalóit, üzleti partnereit, a fogyasztókat, a helyi közösségeket, vagy akár az önkormányzatokat is.

A GfK Hungária Stratégiai Levél tanulmánya szerint a kiskereskedelmi üzleteknek tevékenységük során elsősorban a környezetvédelem, másodsorban az üzlet alkalmazottainak szempontjait - így az egészséges, biztonságos munkakörülmények biztosítását - kell szem előtt tartaniuk. Fontos ugyanakkor a vásárlók és a helyi közösségek érdekeinek figyelembe vétele is, de gyakorlatilag minden említett terület, témakör jelentőséggel bír (lásd ábránkat).

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo